Frågor gällande uppsägning.

Avresto
8 december 2018 · 202 Inlägg

Hej

Jag börjar ett nytt arbete den 14/1 och min fråga är när det är lämpligt att säga upp sig så att det varken krockar eller att jag går utan arbete?

Sedan undrar jag vad som händer med de  innestående semesterdagarna samt den lön jag skrapat ihop de dagarna i januari?

Betalas detta ut när man slutar som en slutlön?

Mycket tacksam för svar.

fish Allfixare
9 december 2018 · 1 475 Inlägg

Har du en tillsvidare anställning nu så har du en månads uppsägning. Den kan nuvarande arbetsgivare kräva att du ska jobba. Dvs att du måste senast säga upp dig 14/12/18 för att vara säker. All semester och ev annan innevarande tid ska betalas ut som lön på din slutlön.

Senast redigerat av fish (9 december 2018)

xXSammy
9 december 2018 · 6 570 Inlägg

Jag har sagt upp mig under provanställning, jobbade även då en månad innan jag började på nya arbetet.

De/Dem
CC72
9 december 2018 · 1 661 Inlägg

Inte ovanligt att man har längre uppsägningstid, t ex tre månader.

All info står i ditt anställningskontrakt.

KolGruvan
9 december 2018 · 1 450 Inlägg

CC72 skrev:
Inte ovanligt att man har längre uppsägningstid, t ex tre månader.

All info står i ditt anställningskontrakt.

Har också varit nyfiken på hur lång uppsägningstid man har. Kollade på mitt anställningskontrakt men där stod ingen info alls om uppsägning

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Avresto
9 december 2018 · 202 Inlägg

Tack för infon ska kolla det.

Så senast den 14/12 uppsägning för att börja på nya platsen 14/1

xXSammy
9 december 2018 · 6 570 Inlägg

KolGruvan skrev:

CC72 skrev:
Inte ovanligt att man har längre uppsägningstid, t ex tre månader.

All info står i ditt anställningskontrakt.

Har också varit nyfiken på hur lång uppsägningstid man har. Kollade på mitt anställningskontrakt men där stod ingen info alls om uppsägning

Att BLI uppsagt efter x antal år kan ge längre uppsägningstid

I think

De/Dem
Lockwood
9 december 2018 · 394 Inlägg

Om det INTE står något alls om uppsägning i ditt anställningsavtal så är det 1 månad som mest, oavsett hur länge du varit anställd. Däremot varierar uppsägningstiden om arbetsgivaren säger upp dig, man har längre uppsägningstid ju längre tid man varit anställd, efter 10 år har man 6 månaders uppsägningstid om arbetsgivaren säger upp dig, om jag minns rätt? Sen kan det finnas andra klausuler i anställningsavtalet, tex "konkurrens klausul" och liknande. Så läs ditt anställningsavtal.

-jimmy
9 december 2018 · 377 Inlägg

Olika det där som sagt, jag har 3 månader uppsägningstid.

Lockwood
9 december 2018 · 394 Inlägg

Nej enligt lag så är det 1 månads uppsägningstid (finns det kollektivavtal så är det uppsägningstiden i det avtalet som gäller) som mest om arbetstagaren säger upp sig, om det inte står något annat i (kollektiv eller den anställdes) avtalet gällande uppsägningstiden. Dock kan man inte (?) avtala om sämre villkor för arbetstagaren.

torsen
9 december 2018 · 7 236 Inlägg

Uppsägningstiden är i vissa anställningsavtal avhängigt hur länge man varit (tillsvidare-)anställd.
Över 5 år längre uppsägningstid från båda parter.
Arbetsgivaren kan i de flesta fall köpa sig loss genom x antal månadslöner som är arbetsbefriade.

-jimmy
9 december 2018 · 377 Inlägg

Hör med din arbetsgivare.

Lockwood
9 december 2018 · 394 Inlägg

Som sagt, kolla ditt anställningsavtal. Står det inget om uppsägningstid o det saknas kollektivavtal så är det max 1 månads uppsägningstid då det är LAS som gäller i sådant fall, allt detta om du som arbetstagare säger upp dig.

Torsen: Du har fel. Har arbetstagaren ingen skrivelse om uppsägningstiden (när arbetstagaren säger upp sig) i sitt avtal, o det saknas kollektivavtal, så är det max 1 månads uppsägningstid när arbetstagaren säger upp sig, även om man varit anställd i 1000 år. Jag sade själv upp mig efter 9 år hos samma arbetsgivare, inget kollektivavtal och ingen skrivelse i mitt avtal om uppsägning, således fick jag 1 månads uppsägningstid. Det du pratar om att "köpa sig loss" är ofta nån form av juridisk uppgörelse då arbetstagaren varken vill, eller "kan" jobba kvar, har varit om det med men inte personligen. Det blev dyyyyrt för arbetsgivaren, mycket dyrt, men det var VD/ägaren som klantat sig rejält. 12 månadslöner för den berörda plus arbetsbefrielse.

Meaganeowner
9 december 2018 · 2 250 Inlägg

Är det stora pengar du tror det handlar om, så vänd dig till en arbetsrättsjurist, eller lyssna rakt av med arbetsgivaren. Ta gärna med någon vid sådana samtal.

Vad jag försår är det fullt lagligt att spela in samtal (i smyg), om du själv deltar i samtalet. Som minnesstöd.


Från arbesgivarens sida, kan det handla om avsked eller uppsägning.
Avsked, typ omgående.
Uppsägning enligt avtal. I mitt fall hade det blivit 12 månader, med eller utan arbete.

Vill arbetsgivaren gå förbi t ex LAS, och inte har tillräckliga juridiskt bindande skäl att bli av med anställd, (genom avsked) kan typ avgångsvederlag vara en lösning.

Men som sagt juridisk rådgivning, kan många gånger vara befogat.

Som arbetstagare avslutade jag en gång i tiden, på eget bevåg, en omöjlig anställning. Gick helt sonika in till platsschefen och sa som det var. Gick därifrån 09.40 en vårdagsmorgon.
Kostade mig en månadslön, intjänad semester och innestående lön.
Men det var det värt!

( Vid senare tillfälle fick jag allt utbetalt av moderbolaget, det vet ännu i dag, 30 år senare, inte platsschefen på dottterbolaget wink )

Finns mycket att läsa på t ex Rives.se

Senast redigerat av Meaganeowner (9 december 2018)

Avresto
9 december 2018 · 202 Inlägg

Det jag fick fram av anställnings beviset var att det gälde 4 veckors uppsägning.

CrazyBone
9 december 2018 · 128 Inlägg

Du ska säga upp dig den 13/12 om du ska börja jobba hos nya arbetsgivaren den 14/1.

Fakta om Bilar
Förekommer endast i färgerna snorgrönt,grisrosa samt jungfruvit.
Världens största försäljare av bilar är överraskande varken GM, Ford eller Lada, utan en skygg herre från Trosa vid namn Ahlgren.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 december 2018 · 17 477 Inlägg

Avresto skrev:
Det jag fick fram av anställnings beviset var att det gälde 4 veckors uppsägning.

Då är det så.

CrazyBone skrev:
Du ska säga upp dig den 13/12 om du ska börja jobba hos nya arbetsgivaren den 14/1.

Helt korrekt då ingen helg är inblandad heller. Sitter själv i styrelsen på ett stort företag. Andra regler finns med, men gäller således inte TS.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
janli
9 december 2018 · 91 Inlägg

Beror på vilket kollektivavtal du omfattas av och anställningstid..

Senast redigerat av janli (9 december 2018)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang