Meaganeowner skrev:
Förmodligen glapp orsakad av oxid eller annat i den kabels kabelanslutningar/kabelskor.
Då batteriet sitter bak i bilen, så går det en grövre kabel från batteriets pluspol till startmotorn. Troligvis via en säkring
någonstans intill batteriet. (En kortslutning mot chassie, på väg fram till startmotorn, kan leda till att bilen brinner upp, om inte en säkring löser ut.)
Från generatorn, sedan en klenare kabel från generatorns B+ till startmotorn.
Batteriet laddas då via den klenare kabeln och den grova.
Kan då vara 8 - 10 kabelskor som är oxiderade o s v.
Själva kablarna har jag svårt att tro att de felar, förutom just i pressningen vid kabelskorna. Kanske glappande säkring.
Minus från batteriet är oftast anslutet till bilens chassie med grov kabel och polklämma, bult och kabelskor.
Alltså många felmöjligheter, men lätt att mäta.
Anslut voltmeterns negativa mätprobe/sladd med god kontakt mot chassiet.... Börja sen att mäta med den positiva mätproben på batteriets pluspol.
Leta dig sedan frammåt. Går utmärkt att förlänga minuståten.
En fråga. Startar motorn lätt, även när den är kall?