Mercedes-Benz w124 200d (om601) dör/går skit vid halvtank.

Pekkan1
2 december 2018 · 97 Inlägg

Hej.

Min w124 börjar gå som att man får soppatorsk när det är kring halv tank i den. Häller jag i någon liter diesel går det att köra ett tag till normalt, brukar även funka att ligga och hålla typ 20-30km/h. Äl lite mer oklart när felet kom.
Har testat byta dieselfilter, den gick bättre men inte bra.
Har testat hälla i såndär diesel tillsats om det är fel i tanken, den gick bättre men inte bra.
Tycker även att jag tankat och kört såpass mycket att hade det varit skit i tanken så hade det sätt ut sig ganska väl!

Volvo Amazon "Doris" (1966)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
2 december 2018 · 4 917 Inlägg

Om det är typ alger eller liknande så kan du nog inte spä ut dom.
Troligtvis så förökar dom sig istället..
Rengöring av tanken är förmodligen ditt framtida problem..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Pekkan1
2 december 2018 · 97 Inlägg

bagatellen skrev:
Om det är typ alger eller liknande så kan du nog inte spä ut dom.
Troligtvis så förökar dom sig istället..
Rengöring av tanken är förmodligen ditt framtida problem..

Om det då är typ alger, hur får man bort dom och isåfall låter det nästan lite skumt att dom jämt kommer när det är kring halv tank..

Volvo Amazon "Doris" (1966)
KolGruvan
2 december 2018 · 1 450 Inlägg

Inte skvalp plåten i tanken som är kass då? Låter som det iallafall.Eftersom den går bra över halv tank. 
Hade samma fel på en Volvo. Brydde mig aldrig om det, bara se till att ha över halv tank hela tiden

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
jaka54
2 december 2018 · 5 716 Inlägg

Hej!
Det är inte så att du har två bensinpumpar som på gamla Volvo 740 (-87)??

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
2 december 2018 · 4 917 Inlägg

KolGruvan skrev:
Inte skvalp plåten i tanken som är kass då? Låter som det iallafall.Eftersom den går bra över halv tank. 
Hade samma fel på en Volvo. Brydde mig aldrig om det, bara se till att ha över halv tank hela tiden

Om det är ovanstående,  så är det väl tankbyte som gäller, annars får han följa ditt recept..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Pekkan1
4 december 2018 · 97 Inlägg

bagatellen skrev:

KolGruvan skrev:
Inte skvalp plåten i tanken som är kass då? Låter som det iallafall.Eftersom den går bra över halv tank. 
Hade samma fel på en Volvo. Brydde mig aldrig om det, bara se till att ha över halv tank hela tiden

Om det är ovanstående,  så är det väl tankbyte som gäller, annars får han följa ditt recept..smile

Hur tar jag reda på om det är detta, finns det ingen väg att undgå problemet mer än att undvika halv tank?

Volvo Amazon "Doris" (1966)
Pekkan1
11 december 2018 · 97 Inlägg

Kom på att om jag inte kommer ihåg helt fel har jag efter bilen dött kunnat med lite tro och guds hjälp starta bilen och efter en liten stund köra med en normal motorgång till en mack så länge jag inte gått över 30-40km/h.

Volvo Amazon "Doris" (1966)
Tajjbe
12 december 2018 · 12 Inlägg

Du borde komma åt lågtryckspumpen i tanken relativt lätt om du lyfter på baksätet. Skruva av locket och lyft upp pumpen för att se om du ser något skräp eller annat fel där.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang