Balansaxel Volvo 744 B234F -89

Revolvolution
16 december 2018 · 35 Inlägg

Tjena!

Jo såhär är det. Har en 744 med B234F Som lät väldigt skumt när jag köpte den. Gick in här och frågade vad jag gör åt det konstiga ljudet. Till svar fick jag att jag skulle klippa balansremmen så jag gjorde det och ljudet slutade men nu skakar motorn rätt ordentligt vid högre varvtal.

Så nu är planen att köpa Sotningssats, Kamremssats och allt sådant, Så då har jag chansen att sätta dit en ny balansrem. Men då kommer ju ljud problemet att komma tillbaka. Vad gör jag åt det? Byter balansaxel? Byter Ledrullar? Isåfall vart får jag tag på nya axlar och ledrullar?

Tack!   Mvh Eklöf

Aronson
16 december 2018 · 914 Inlägg

Gör en noggrann kontroll av löphjul och spännhjul samt balansaxlar och se om du kan få fram vilka eller vilken som låter illa/lagerljud.
Balansaxlarna går att dela och täta om om så skulle behövas,kommer inte riktigt ihåg hur det var med dess lager men jag tror det går att byta dem.
Vad var det för oljud??
Om det var ett hårt tjutande rem ljud så beror det på att balansremmen var för hårt spänd,den ska vara mycket lösare spänd än man tror.

Revolvolution
16 december 2018 · 35 Inlägg

Ahaaa. Så du menar att det som kan ha varit fel var bara att remmen var för hårt spänn?. Men jag bör väll kunna testa löprullarna osv med tryckluft o blåsa på dom så dom snurrar. o jo ett Tjutande ljud.

Aronson
16 december 2018 · 914 Inlägg

Du behöver ej blåsa på dem bara snurra förhand och känna och lyssna,
Man ska bara höra ett svagt vinande ljud från balansremmen,men som sagt spänner man den för hårt så blir det ett högt vinande tjutljud och spänner man åt hel###e för hårt så tjuter det som F##n

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang