VOLVO 745-883 GL - 90 problem med bränslepump/motor

Mugge-john
31 oktober 2018 · 11 Inlägg

Hej,

När jag startar bilen går den som den ska, sedan efter ett tag, ca 2-3 minuter, börjar främre bränslepumpen låta mer och mer som om den varvar upp. Den låter hela tiden, men med olika intensitet och är den låter som mest börjar motorn gå dåligt, svarar inte på gas och varvet går ner. Står man på tomgång så dör bilen ibland under dessa dippar.

Jag har bytt bränslefilter, bränslepump och pumprelä. Tankarmaturen är bytt till den i plast sen tidigare och jag har kollat att slangarna vid armaturen verkar hela. Bakre pumpen surrar och det spelar ingen roll om jag har mycket eller lite soppa i tanken.

Om jag startar bilen direkt efter att den har dött så låter pumpen på direkten medans om jag väntar ett par minuter så är den först tyst för att sedan börja låta igen.

Någon som har någon ide på vad det kan vara? btr? Tjuvluft i bränsleslangen? Tacksam för alla svar!

Jag har även testat göra rent gasspjället, tomgångsmotorn, testat annan lmm och letat läckor med startgas etc

mvh,

John

Senast redigerat av Mugge-john (31 oktober 2018)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
31 oktober 2018 · 4 917 Inlägg

En pump låter mer och går snabbare när motståndet minskar.
Det tyder väl på att den som låter inte får tillräckligt med vätska eller bara får luft.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Mugge-john
31 oktober 2018 · 11 Inlägg

Tack för svaret!

Finns det ett filter i tanken som kan vara igensatt? Jag borde kunna koppla in en annan slang precis framför pumpen under förarsätet och låta den suga bensin från en dunk och på så sätt kolla om felet är framför eller efter pumpen? Tänker om jag ställer dunken högt borde det inte vara problem att få fram bränsle till pumpen.

jaka54
31 oktober 2018 · 5 733 Inlägg

Hej!
Pumpen eller pumparna för du har väl två ska mig veterligt inte "låta"!
Det verkar som om motorn inte får tillräckligt med soppa. Antingen är det främre pumpen (under förarstolen) eller också bakre pumpen i tanken som inte fungerar bra.

Senast redigerat av jaka54 (31 oktober 2018)

Mugge-john
31 oktober 2018 · 11 Inlägg

Ja, jag tror att det är som du säger. Man ska kunna höra om den bakre surrar har jag läst, jag tror att den gör det men är svårt att avgöra..
Tänker att man kanske kan sätta ström över den när bilen är av och på så sätt höra om den går. Vad jag kan se går det 4 kablar in genom locket/tankarmaturen, en svart som ser ut som jord, två svarvita och en röd. Om jag ska testa pumpen vilka av dessa sladdar ska jag strömsätta. Röda och ?

jaka54
31 oktober 2018 · 5 733 Inlägg

Hej!
Kommer inte ihåg, det var några år sedan jag meckade  med 745.
ta loss locket så ser du vilka två sladdar som går till pumpen.

Mugge-john
31 oktober 2018 · 11 Inlägg

tack, ah får testa det!
Om jag ska byta bakre pumpen, behöver jag tömma den på bensin innan då?

mrmercedes
31 oktober 2018 · 118 Inlägg

Du behöver inte tömma bilen på bensin.

Mugge-john
1 november 2018 · 11 Inlägg

Bakre pumpen fungerar och alla slangar är hela... Jag testade koppla in en egen slang, en genomskinlig. Jag kan lixom se en luftbubbla framför pumpen som inte passerar igenom. Den blir större och sen börjar bilen gå dåligt. Är det den nya pumpen?

Mugge-john
16 december 2018 · 11 Inlägg

Hej, det var bränsletrycksregulatorn som felade.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang