Luktar avgaser i kupén efter byte av laddtrycksregulator WW Polo

PoloLinda
27 december 2018 · 1 Inlägg

För drygt en månad sedan fick jag ett "motorhaveri" på min WW Polo årsmod. 2012. Bilen kändes helt plötsligt kraftlös och motorlampa samt EPC lampa tändes. Bilen fick bärgas till närmaste verkstad. Mekanikern på verkstaden misstänkte att motorstyrningsenheten var trasig men som han förklarade så fick han otydliga signaler vid felsökningen och vågade inte chansa på att det var motorstyrningsenheten. Efter kontakt med försäkringsbolaget så skulle han ändå byta motorstyrningsenheten, då det var lång leveranstid på den delen så fick han ett förslag från en kollega att istället byta laddtrycksregulatorn vilket han också gjorde, bilen fungerade igen och jag fick komma och hämta bilen efter att den varit på verkstaden i 3 veckor.
Snart nog efter att jag kört ifrån verkstaden så tyckte jag att det luktade konstigt i kupén men tänkte att det kanske berodde på att den nya laddtrycksregulatorn var såpass ny och behövde köras in (jag kan ingenting om bilmotorer) dock så konstaterade jag ganska snart att det luktade kraftigt av avgaser i kupén då jag körde väldigt sakta eller stod still tex vid trafikljus. Efter några dagar ringde jag verkstaden och berättade att det luktar avgaser i bilen efter att laddtrycksregulatorn bytts, mekanikern var oförstående till detta då han ej varit och meckat i närheten av avgassystemet. Jag ringde mitt försäkringsbolag igen så hänvisade mig till Mekonomen i min hemstad istället för verkstaden jag haft bilen hos tidigare.
Mekonomen gjorde en kontroll av avgassystem och kunde inte hitta några läckor så bytte därför ut kupéfiltret vilket var det enda de kunde komma fram till var problemet. Detta hjälpte såklart inte och det luktar fortfarande avgaser i bilen, såpass mycket att det sätter sig i mina kläder när jag kört den. Till saken hör att jag behöver bilen i mitt jobb och behöver få detta åtgärdat hos en effektiv verkstad. Är det någon här som har en vild alt. kvalificerad gissning vad det kan vara som gör att det kommer in avgaser i bilen?
Är ju också lite orolig att jag ska tuppa av i kolmonoxidförgifteng i en trafikkö ut ur Stockholm...

Tack på förhand
PoloLinda

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang