850 T5 laddtryck kommer sent

Skinkan257
27 december 2018 · 40 Inlägg

Tjena, har nyligen skaffat en 855 2.3 turbo 1994 helt original i motorn enligt tidigare ägare. Bilen har haft lite strul med laddet, i början laddade den endast 0.3.bar men har nu efter en liten justering av wg som tidigare var lite öppen fått upp laddet till 0.7 som det bör va på en oskruvad maskin men tycker det kommer vansinnigt sent. Börjar ladda vid 2000 och håller 0.3 till 4000 varv, då går den upp på 0.5 och håller det till 4500 sen får jag 0.7, ska det komma så sent eller är det något som spökar? Kollat magnetventilen och den verkar fungera som den ska.
Tack på förhand, hälsningar Linus

Volvo 854-512 GL/SE 2.5 "Isabelle" (1994)
Volvo 855 T-5R "T-Gul" (1995)
turbodeath
27 december 2018 · 2 452 Inlägg

på dom bilarna så kommer laddet automatiskt då det är elektroniskt styrt av chipet....man brukar aldrig skruva på wastegate på dessa o orginal så ska den ju ladda 0,6

döden kommer tillbaka
Skinkan257
27 december 2018 · 40 Inlägg

Vet att laddet styrs elektroniskt men det kommer så sent tycker jag, känns som att det borde komma mycket tidigare, wastegaten är justerad korrekt.

Volvo 854-512 GL/SE 2.5 "Isabelle" (1994)
Volvo 855 T-5R "T-Gul" (1995)
turbodeath
27 december 2018 · 2 452 Inlägg

sitter väl kanske en 13 c eller 13t snurra eller 15 g.....det blir inte så mycket bättre...kan ju vara dålig med ju

döden kommer tillbaka
Skinkan257
27 december 2018 · 40 Inlägg

Ska enligt förra ägaren sitter det en bättre begagnad snigel från en R. Skulle mappning/chip hjälpa att få en skönare och mer användbar effektkurva?

Volvo 855 T-5R "T-Gul" (1995)
Volvo 854-512 GL/SE 2.5 "Isabelle" (1994)
Marlboroman
27 december 2018 · 8 228 Inlägg

Har du kollat så att alla slangar är hela? Är ju ganska vanligt på 850 att vacuumslangar och slangen mellan tryckrör och spjällhuset spricker. Chip lär inte lösa dina bekymmer då man på flit håller ner laddtrycket på lägre varv för att skona vevstakarna.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Skinkan257
27 december 2018 · 40 Inlägg

Har kollat både vakkum och tryckslangar och hittar inget fel men får kolla en gång till.
Så det du menar är att laddet är programerat att komma vid 4500 - 5000 varv och att det inte är något fel med en tämligen hög och svårutnyttjad effektkurva? :'D

Volvo 854-512 GL/SE 2.5 "Isabelle" (1994)
Volvo 855 T-5R "T-Gul" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang