Allmän fråga om kamremsbyten.

Meaganeowner
28 december 2018 · 2 250 Inlägg

Hej

Aldrig bytt kamrem själv, utan alltid lämnat in.
Minns en granne som lossade på spännhjulet. La den nya kuggrätt bredvid den gamla.
Sköv undan den gamla allteftersom, och när han tyckte att den nya remmen kommit   tillräckligt på alla hjul, så skar ha av den gamla. Sköv på den nya ytterligare och spännde spännhjulet.
Bilen gick bra.

Frågan. Skulle det gå att göra så på de flesta motorer, eller är det små skillnader i remmarna, som gör att timingen blir fel?

Frågan ställer jag för att jag tänker köpa en
bil som de senaste 7 åren rullat 4000 mil.
Alltså byte av kamrem p g a åldersskäl.
Byter inte vattenpump eller annat.

Senast redigerat av Meaganeowner (28 december 2018)

granadadr
28 december 2018 · 7 289 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Hej

Aldrig bytt kamrem själv, utan alltid lämnat in.
Minns en granne som lossade på spännhjulet. La den nya kuggrätt bredvid den gamla.
Sköv undan den gamla allteftersom, och när han tyckte att den nya remmen kommit   tillräckligt på alla hjul, så skar ha av den gamla. Sköv på den nya ytterligare och spännde spännhjulet.
Bilen gick bra.

Frågan. Skulle det gå att göra så på de flesta motorer, eller är det små skillnader i remmarna, som gör att timingen blir fel?

Frågan ställer jag för att jag tänker köpa en
bil som de senaste 7 åren rullat 4000 mil.
Alltså byte av kamrem p g a åldersskäl.
Byter inte vattenpump eller annat.

byt vattenpump endå wink man ska alltid byta vattenpump vidkamremsbyte smile

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Utmarks-Loke
28 december 2018 · 5 841 Inlägg

Vattenpumpen behöver nog inte bytas om det inte är en motor som är känd för problem med pumpen och man inte kan känna något glapp. Men spännhjulet brukar väl ingå när man köper en kamremssats? Om man ändå får med den skulle jag ändå byta den.

Och ja, på många motorer kan man göra så att man delar den gamla remmen på mitten på längden och tar bort ena halvan, sedan trycker dit den nya remmen utanför och slutligen skär bort andra halvan av den gamla. Men det är ingen nackdel att vrida motorn till det läge där alla markeringar står där de skall stå, så man får ett kvitto på att nya remmen hamnar rätt. Men det kan kan förstås behövas en del motorvarv innan man kommer dit.

zleepy Trucker
28 december 2018 · 1 392 Inlägg

man ska aldrig vara så dumsnål att man INTE byter vattenpump samtidigt som kamrem... för att behöva göra om arbetet, IGEN med ny rem för vattenpumpen börjar "läcka" är en dum utgift...


tänk dig själv, du skiter i att byta vattenpump som suttit där många tusen mil och är van vid den gamla "slappa" remmen, och vips sitter det en ny tajt rem som stressar på pumpen och vips kanske den läcker vätska och skvallrar om att det är dags att byta, eller helt enkelt bara skär utan förvarning...
så varför vara dumsnål när man ändå gör jobbet för kamremsbyte...

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Meaganeowner
28 december 2018 · 2 250 Inlägg

Ja, ja....  för 4 000 mil sen byttes allt som ska bytas i samband med kamrem.

Nu var detta 2011. Å då tänkte jag kränga på en rem, utan att byta resten.

För t ex en vattenpump, går väl längre än 4 000 mil?
Sen när jag kommer upp i motsvarande
10 000 mil eller vad intervallen nu är, då byter jag allt.

Ursprungliga frågan var om det går att bara byta rem utan att förlora timing mm.

Förstår allt det andra.

.

Senast redigerat av Meaganeowner (28 december 2018)

Xebers76
28 december 2018 · 2 272 Inlägg

zleepy skrev:
man ska aldrig vara så dumsnål att man INTE byter vattenpump samtidigt som kamrem... för att behöva göra om arbetet, IGEN med ny rem för vattenpumpen börjar "läcka" är en dum utgift...


tänk dig själv, du skiter i att byta vattenpump som suttit där många tusen mil och är van vid den gamla "slappa" remmen, och vips sitter det en ny tajt rem som stressar på pumpen och vips kanske den läcker vätska och skvallrar om att det är dags att byta, eller helt enkelt bara skär utan förvarning...
så varför vara dumsnål när man ändå gör jobbet för kamremsbyte...

För ingen kommer ihåg en fegis wink

granadadr
28 december 2018 · 7 289 Inlägg

Xebers76 skrev:

zleepy skrev:
man ska aldrig vara så dumsnål att man INTE byter vattenpump samtidigt som kamrem... för att behöva göra om arbetet, IGEN med ny rem för vattenpumpen börjar "läcka" är en dum utgift...


tänk dig själv, du skiter i att byta vattenpump som suttit där många tusen mil och är van vid den gamla "slappa" remmen, och vips sitter det en ny tajt rem som stressar på pumpen och vips kanske den läcker vätska och skvallrar om att det är dags att byta, eller helt enkelt bara skär utan förvarning...
så varför vara dumsnål när man ändå gör jobbet för kamremsbyte...

För ingen kommer ihåg en fegis wink

nä men vi skrattar å säger å säger ,, vad var det vi sa wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang