Stendöd Renault efter start med Booster

Yvind
19 januari 2019 · 103 Inlägg

Gäller en Renault Megaen 2002

En kollega ringer att hans dotter kör slut på batteriet då hon haft tändningen på när hon skrapat rutor!

Full fläkt och elsits, bakrutevärme m.m ingång utan att starta motorn!

När hon efter ca 15 min skrapande starta ju inte bilen, batteriet urladdat!
Hennes granne kommer med en Booster och de drar på den och bilen startar men all el beter sig konstigt!
Torkarna går konstant, alla kontrolllampoe i instrumentet lyser/blinkar!
Elsystem fel kommer upp i bilensfärddator!
Och nu går den inte att stänga av!

Min kollega lägger den i växel och släpper upp kopplingen så att motorn stannar!
Han skruvar av minus polen och allt dör!

Ringer om hjälp och jag köper nytt batteri och kör dit idag!
Men inget händer.... nytt batteri... allt är dött!

Har kollat alla säkringar jag hittar!
Även de stora ”huvudsäkringarna”... allt ör helt!

Några tips vad jag kan kolla mer??

Datsun 280zxt "Fairlady s130" (1981)
Utmarks-Loke
19 januari 2019 · 5 833 Inlägg

Om allt är dött, även lampor, kontrollampor i mätarhuset, fläkten osv. måste det ju vara något direkt efter batteriet. Om vi förutsätter att nya batteriet var laddat skulle jag börja med att kolla jordanslutningen mellan batteri och kaross och motor, samt följa de grova plussledningarna upp från startmotor och generator och in mot kupén. Sedan funderar jag på om grannen möjligtvis råkade polvända den där starthjälpen först när han kopplade in den? Lätt hänt att koppla + på - och då kan man få konstiga fel.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
19 januari 2019 · 4 917 Inlägg

Dendär boostern som grannen kom med fick ju igång bilen.
Men det skulle vara intressant att mäta vad den lämnar för spänning..
Sen kan man undra om det nya batteriet var laddat som sades ovan..

Senast redigerat av bagatellen (19 januari 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Nybergrobin
19 januari 2019 · 2 378 Inlägg

ladda batteriet, gnugga batteripolerna ordentligt och dra åt mutrarna extra så det blir riktig kontakt.

Muckluck
19 januari 2019 · 248 Inlägg

brukar sitta en automat säkring på renault , en röd gummiknapp kolla om du hittar en sådan i motorrummet och tryck in den!
Kan säkert vara någon annan färg också,
Brukar iaf vara en gummiklädd knapp,
Om den löser ut blir fenomenet precis som du beskriver!

Senast redigerat av Muckluck (19 januari 2019)

Yvind
20 januari 2019 · 103 Inlägg

Tack för svar!

Det är ström fram till säkringarna! Jorden är som den ska! Batteriet har full kräm! Och det kommer ström fram till säkrings boxen! En plus till startmotorn som oxå har ström!

Känns som nått som inte släpper igenom ström!

Hittar tyvärr ingen sådan knapp.. men ver vilken du tänker på!


Booster känner själv av om man polvänder och släpper inte genom någon ström förrän det är rätt!

Väldigt skumt detta!

Datsun 280zxt "Fairlady s130" (1981)
Meaganeowner
20 januari 2019 · 2 250 Inlägg

.
Detta var inte bra.

I värsta fall har bilens ECU (typ dator) mm, lämnat in. Den byter man inte hur som helst.

Om det batteri som satt i från början, inte kunde ta emot ström från bostern, t ex
p g a att det var fruset, och dåligt laddat,  så kommer boostern förmodligen att ge allt för hög spänning till elektroniken i bilen.
Ett batteri fungerar även utjämnande, så att spänningen inte ska bli för hög.


Har ni tur, så har en eller flera säkringar i säkringsbryggan bredvid batteriet löst ut.

Sitter helt sjukt svårt placerade, kan dock vara värt att kolla. Och jag tror bryggan är monterad upp och ned, på den modellen. Koppla från batteriet innan ni bökar med detta.

Sista utvägen är att få bilen uppkopplad för att läsa av elektroniken.
Duger inte med enkla ODB-läsare. Tror systemen som Renaultverkstäderna använder heter Clip...

Är ECU mm väck, ska bilen vara i mycket bra skick i övrigt om det ska löna sig att fixa.
Befarar att det kan vara mer än ECU som skadats, men jag kan ha fel.
Har oftast fel, och tur är väl det

Senast redigerat av Meaganeowner (20 januari 2019)

Meaganeowner
20 januari 2019 · 2 250 Inlägg

.

Nu är det ju gjort.

Men varför inte starta bilen först, och därefter dra på alla nödvändiga elektriska prylar?

.

Yvind
21 januari 2019 · 103 Inlägg

Har kollat alla säkringar som är i säkeingsboxen!
Även skruvat så jag kommit åt de stora säkringarna ”under” vanliga säkringsboxen!
Men dit kommer strömmen!

Sitter även 2 st relä där som jag inte blir klok på vad de är till för!

Även om ECU lägger av borde jag få någon reaktion i bilen känns det som!
Inget funkar! Inte ens att få ström i obd uttaget! Koppla in min autocom där men den får ingen ström via obd.....

Ska finnas vissa Renault som har en kabel från batteri till viss del av säkringsboxen som i sig själv har en säkring som lätt bränns om startar med booster... där får man byta hela kabeln för att få liv i det igen!
Ska kolla det....
Nått du har koll på?

Annars är den död för gott den bilen!



Ja tjejer på 22 år kan inte så mycket om bilar och ville i starta den så grannen vakna... 😂😂



James skrev:
Detta var inte bra.

I värsta fall har bilens ECU (typ dator) mm, lämnat in. Den byter man inte hur som helst.

Om det batteri som satt i från början, inte kunde ta emot ström från bostern, t ex
p g a att det var fruset, och dåligt laddat,  så kommer boostern förmodligen att ge allt för hög spänning till elektroniken i bilen.
Ett batteri fungerar även utjämnande, så att spänningen inte ska bli för hög.


Har ni tur, så har en eller flera säkringar i säkringsbryggan bredvid batteriet löst ut.

Sitter helt sjukt svårt placerade, kan dock vara värt att kolla. Och jag tror bryggan är monterad upp och ned, på den modellen. Koppla från batteriet innan ni bökar med detta.

Sista utvägen är att få bilen uppkopplad för att läsa av elektroniken.
Duger inte med enkla ODB-läsare. Tror systemen som Renaultverkstäderna använder heter Clip...

Är ECU mm väck, ska bilen vara i mycket bra skick i övrigt om det ska löna sig att fixa.
Befarar att det kan vara mer än ECU som skadats, men jag kan ha fel.
Har oftast fel, och tur är väl det

Datsun 280zxt "Fairlady s130" (1981)
Meaganeowner
21 januari 2019 · 2 250 Inlägg

Läste nyss ett annat inlägg här på garaget i  forumet "Fordonsel och Elektronik".

* Hur många har hört talas om "fusible links"? *

Kanske är nåt sånt du ska leta?

Skit i att mäta eller tänka strömmar. Ström uppstår bara om det finns en spänning och resistans.

I = U/R


Så ställ in din multimeter, eller vad du nu har, på VDC, 20 Volt.

Alltså likspänningsmätning.
Mät från chassie eller minuspol, och följ ledningar o s v. Eller mät spänning på olika ändar av säkringar o s v.

.

Senast redigerat av Meaganeowner (21 januari 2019)

Yvind
21 januari 2019 · 103 Inlägg

Ursäkta mitt slang uttryck för spänning! 😂

Spänning finns fram till alla säkringar och alla b+ plintar i säkringsboxen m.m

Men ändå död!

Så nått sånt får jag nog leta efter ja...

Tack för svar!


Meaganeowner skrev:
Läste nyss ett annat inlägg här på garaget i  forumet "Fordonsel och Elektronik".

* Hur många har hört talas om "fusible links"? *

Kanske är nåt sånt du ska leta?

Skit i att mäta eller tänka strömmar. Ström uppstår bara om det finns en spänning och resistans.

I = U/R


Så ställ in din multimeter, eller vad du nu har, på VDC, 20 Volt.

Alltså likspänningsmätning.
Mät från chassie eller minuspol, och följ ledningar o s v. Eller mät spänning på olika ändar av säkringar o s v.

.

Datsun 280zxt "Fairlady s130" (1981)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang