Tjuvström Skoda Octavia -05

rickthemick
17 april 2008 · 2 Inlägg

Hej!

Jag har problem med tjuvström i min Skoda Octavia -05. Vore tacksam om någon med insikt kunde ge några hjälpande rader. Jag har ett nytt och fräscht batteri i bilen. När det dragit ur har jag laddat upp med en CTEK-laddare.

Jag har mätt strömförbrukningen på avstängd och låst bil, den ligger på 0.75 A. Med multimetern inkopplad har plockat alla säkringar jag hittat (boxen i mottorummet + vid sidan om ratten) och försökt identifiera läckan.

Sammanfattat kan man säga att jag hittat att CAN-BUS'en (säkring F24) drar 0.2 A + 3 andra förbrukar på ca 0.1 A. Dvs 0.5A av 0.75A, de övriga kan jag tänka mig att man kunnat hitta med lite nogrannare mätningar (jag har bara noterat förbrukare >= 0.5 A).

- Hur mkt ska min bil förbruka i avstängt läge?
- Enligt mig har jag egentligen 4 olika förbrukare som var och en dra för mycket (0.2, + 3x0.1A), hade kännts bättre att hitta en på 0.65 A... :-( Kommentarer?
- Några andra/bättre tips hur jag kan identiera problemet?

Med hopp om svar...

Mvh
Rickard

-- Min Jetta -87 var det aldrig några problem med, förutom rost.. :-)

Goffen Administratör
17 april 2008 · 2 974 Inlägg

Testa dra ur styrdonet till komfortsystemet. Ett vanligt fel på octavia 1an är att vatten kommer in i fönsterhissmotorn det skulle ju kunna orsaka att den ligger och drar ström. Koppla ur stereon helt fysiskt alltså. Ganska svårt att felsöka såhär på internet men man får prova sig fram... bilen bör ligga på max 0.010A max när allt är stäng och låst och den stått i viloläge i ca 20min....

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Skrotis Ägare till en Volvo XC 70
17 april 2008 · 62 Inlägg

Hejsan!

Det som du kan behöva göra är att uppdatera radion då den ligger och drar ur strömmen. åk till din Skoda återförsäljare och be de kolla om det ska göras en aktion på bilen. om det ska göras så är det kostnads fritt och tar ca 30 min att göra smile

MVH Richard

rickthemick
19 april 2008 · 2 Inlägg

Hej!

Tack för svaren!

Jag är inte så insatt själv, men är det inte ett problem i sig att CAN-BUS (säkring F24) förbrukar 0.2A? ...eller kan det vara något "bakom" den som är problemet (t.ex fönsterhissar, stero eller dyl. som nämdes ovan...)


Mvh
Rickard

Palle_h
22 januari 2019 · 2 Inlägg

Skrotis skrev:
Hejsan!

Det som du kan behöva göra är att uppdatera radion då den ligger och drar ur strömmen. åk till din Skoda återförsäljare och be de kolla om det ska göras en aktion på bilen. om det ska göras så är det kostnads fritt och tar ca 30 min att göra smile

MVH Richard

Vad är det aktion? Och gratis inget görs väl gratis? 😃

Meaganeowner
23 januari 2019 · 2 250 Inlägg

Har för mig att bilen drar ström en bra stund efter det du slagit av tändningen  Kanske 5 - 10 minuter.

Är det en diesel, så har du även 7 st glödstift. 4 vanliga och tre i övre vänstra änden av motorn. De senare värmer vattnet.
Sitter separata bladsäkringar till dessa, och styrs med egna relän. Ett stift drar i o f s stlrre ström, men ändå... värt att kolla.

.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang