Batteriproblem Volvo v70 1999

Skrotbildeluxe
9 februari 2019 · 1 Inlägg

Hej, för någon vecka sedan när det var farligt kallt ute (runt -20 flera dagar i sträck) flyttade jag min Volvo v70 från 1999 till en ny parkering, satte i motorvärmarkabel och gick hem. Någon dag senare var strömmen helt slut, absolut inget hände när man vred om nyckeln.

Tog ut batteriet och satte det på laddning, laddaren visade också att det var noll ström. Dagen därpå var batteriet fulladdat och jag satte in det igen och körde en kortare sväng. Inga problem. Kontrollerade även att jag inte glömt någon belysning på som skulle kunna dränera strömmen. Nu någon dag senare är batteriet tokslut igen.

Troligt är väl att batteriet frusit sönder, men vill samtidigt försäkra mig om att det inte är något annat som spökar innan jag köper nytt. Finns det någon ytterligare felsökning man kan göra själv för att utesluta att det t.ex är generatorn som spökar? Värt att notera att mina kunskaper om bilar och framförallt elektricitet i bilar är väldigt begränsad.

Tacksam för svar.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
9 februari 2019 · 4 917 Inlägg

Har batteriet laddats ur 2 ggr så kan den nog hälsa hem.
Mät över batteriets poler med motorn igång, som då ska visa MINST 13,5 volt och upp till 14,5..
Annars är generatorn usel..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang