Tjena
Min dotter har en Volvo C30 1.8F.
I december kördes bilen, stog över natten, för att vara helt död morgonen efter. Noll i batteriet. Batteriet byttes. Multimetern visade 14,6-14,8 med bilen igång.
Jag satte gamla batteri på laddning men lyckades inte få upp det i mer än 12,4 volt. Utgick ifrån att det var batteriet som var slut då den verkade ladda ok. Det har hörts ett vinande om bilen som började några veckor innan det här och jag tänkte att det kan vara generatorn som är på väg att ge upp.
I helgen blev hon stående. Allt fungerade för att plötsligt bara dö och lampan"elservice erfordras" tändes. Åker dit och tar med det gamla batteriet. Batteriet i bilen var mycket riktigt stendött. Bytte tillbaka till det gamla batteriet och reagerade då på att båda polerna var ovanligt varma trots att bilen nu stått i ca 30 minuter.
Hursomhelst så startar den och allt ser ok ut. Vi bestämde oss för att åka mot en kompis gård i närheten i händelse av att den skulle stanna igen. Halvvägs tänds "elservice erfordras" ihop med i princip alla andra varningslampor och bilen tvärdör. Bogserar till kompisen.
Han har nu laddat det gamla batteriet som vi satt i, startat och mätt och då laddade den runt 14,8V. När han ökade varvet till ca 2500 varv sittandes i bilen klickar något till varpå han såg hur halvljuset falnade och bilen dör. Sedan luktade det bränt men han hittande inte vad det var. Nu har han ett batteri på laddning, och när han får dit det ska han kolla felkoder innan han provar något annat.
Vi är båda inne på att det bör vara generatorfel. Men finns det något annat förutom ren kortslutning i kablar som kan ge det här fenomenet? Tänker att även om generatorn dör så borde ändå inte polerna bli varma?
Har den nån skyddsfunktion som stänger av laddningen om den laddar för mycket med? Dvs vi mäter och den laddar ok för att sedan stänga av när varvtalet går upp, varpå den drar ur batteriet?
För hög laddström är det enda jag kan tänka mig som gör att polerna blir varma om det inte är en större kortslutning någonstans.
Tacksam för alla tips!
Uppdatering
Med laddat batteri kopplade kompisen på batteriet igen för att läsa felkoder. Han hann bara lägga på polerna så började det ryka om generatorn och lukta bränt så han skruvade inte ditt dom. Generatorn blev så varm att han väntade en halvtimme innan han vågade lämna garaget för brandriskens skull.
Så generatorn eller något i den verkar definitivt vara toast.
Batteriet sitter åter på laddning och idag ska han koppla ur generatorn samt se över kablarna så det inte är kortslutning någonstans innan han kopplar in batteriet. Då kanske han kan få några felkoder.
Går det att starta utan generatorn eller stänger elektroniken av då?
Tänker att om det verkar fungera bra då förutom avsaknad av laddning så talar det för att det bara är generatorn som har gett upp.
Några andra kända fel på C30 man borde kolla?
Strömma
Min dotter har en Volvo C30 1.8F.
I december kördes bilen, stog över natten, för att vara helt död morgonen efter. Noll i batteriet. Batteriet byttes. Multimetern visade 14,6-14,8 med bilen igång.
Jag satte gamla batteri på laddning men lyckades inte få upp det i mer än 12,4 volt. Utgick ifrån att det var batteriet som var slut då den verkade ladda ok. Det har hörts ett vinande om bilen som började några veckor innan det här och jag tänkte att det kan vara generatorn som är på väg att ge upp.
I helgen blev hon stående. Allt fungerade för att plötsligt bara dö och lampan"elservice erfordras" tändes. Åker dit och tar med det gamla batteriet. Batteriet i bilen var mycket riktigt stendött. Bytte tillbaka till det gamla batteriet och reagerade då på att båda polerna var ovanligt varma trots att bilen nu stått i ca 30 minuter.
Hursomhelst så startar den och allt ser ok ut. Vi bestämde oss för att åka mot en kompis gård i närheten i händelse av att den skulle stanna igen. Halvvägs tänds "elservice erfordras" ihop med i princip alla andra varningslampor och bilen tvärdör. Bogserar till kompisen.
Han har nu laddat det gamla batteriet som vi satt i, startat och mätt och då laddade den runt 14,8V. När han ökade varvet till ca 2500 varv sittandes i bilen klickar något till varpå han såg hur halvljuset falnade och bilen dör. Sedan luktade det bränt men han hittande inte vad det var. Nu har han ett batteri på laddning, och när han får dit det ska han kolla felkoder innan han provar något annat.
Vi är båda inne på att det bör vara generatorfel. Men finns det något annat förutom ren kortslutning i kablar som kan ge det här fenomenet? Tänker att även om generatorn dör så borde ändå inte polerna bli varma?
Har den nån skyddsfunktion som stänger av laddningen om den laddar för mycket med? Dvs vi mäter och den laddar ok för att sedan stänga av när varvtalet går upp, varpå den drar ur batteriet?
För hög laddström är det enda jag kan tänka mig som gör att polerna blir varma om det inte är en större kortslutning någonstans.
Tacksam för alla tips!
Uppdatering
Med laddat batteri kopplade kompisen på batteriet igen för att läsa felkoder. Han hann bara lägga på polerna så började det ryka om generatorn och lukta bränt så han skruvade inte ditt dom. Generatorn blev så varm att han väntade en halvtimme innan han vågade lämna garaget för brandriskens skull.
Så generatorn eller något i den verkar definitivt vara toast.
Batteriet sitter åter på laddning och idag ska han koppla ur generatorn samt se över kablarna så det inte är kortslutning någonstans innan han kopplar in batteriet. Då kanske han kan få några felkoder.
Går det att starta utan generatorn eller stänger elektroniken av då?
Tänker att om det verkar fungera bra då förutom avsaknad av laddning så talar det för att det bara är generatorn som har gett upp.
Några andra kända fel på C30 man borde kolla?
Strömma
/Strömma
0
0
0
0

