Qashqai +2 2012 Bensin 141hk CVT Dålig värme i kupè

Matriarken
12 februari 2019 · 3 Inlägg

Hej alla glada.
Som ämnesraden säger, har en Nissan Qashqai 2012  141hk  Bensin Automat (CVT) som har dålig värme i kupè.
Motortempen är lite tung att få upp till normal temp då det är kallt ute men den kommer dit med lite tid. Dock så kan det börja blåsa kallare luft in i kupèn när man kör då det är riktigt kallt ute fast motortemp fortfarande är normal eller på väg upp till normal. Vi har haft några veckor med temperaturer ner mot -30 här uppe och då har det inte varit så roligt att ta ut bilen ur varmgaraget. Nån här på forumet som har stött på samma problem och som vet vad felet kan vara?  Eller måste man helt enkelt ta till det gamla klassiska att sätta en pappkartong innanför grillen framför kylaren vintertid?    Har googlat detta fel i nån månad nu men hittar ingen riktig info om det. Så då gjorde jag mig en användare här för att nå ut till garagefolk  smile   

Tacksam för svar.      Väl mött därute  .

Kafferepet
12 februari 2019 · 36 Inlägg

Fått spola ur värmepaketet på ett par bilar när värmen i cupen varit dålig, ska dock tilläggas att det har varit äldre bilar (02-05). Kanske värt att prova om du har tillgång till vattenslang? Vet inte alls hur det ser ut på en Nissan med slangar osv eller om det är alls nödvändigt på en så pass ny bil, bara ett förslag eller om som du skrev att ni har de - 30 där uppe så gör att de påverkas.

Edit: Hybrid_  brukar ha rätt bra koll på asiatiska bilar, han kanske har ett bättre förslag / idé smile

Senast redigerat av Kafferepet (12 februari 2019)

Matriarken
12 februari 2019 · 3 Inlägg

Har också funderat på att kolla med spolning men inte kommit till skott ännu. Ska vid tillfälle kolla hur slangarna syns och åtkomlighet.  Har dock för mig jag läst om att Qashqai överlag har lite strul med värmen i kupè. Har även funderat på termostaten men då motorn når arbetstemp så tänkte jag att den kanske är OK.  Får hoppas Hybrid_ och kanske andra kommer med nått mer.  Tack för svar  smile

Senast redigerat av Matriarken (12 februari 2019)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang