Konstigt ljud när man börjar rulla

felix99
14 februari 2019 · 25 Inlägg

Hej har sedan länge haft ett problem med min 740 att det låter konstigt när man släpper upp kopplingen och ibland när man ska växla så är det som att kopplingen inte har kopplat ur helt. Tidigare när jag frågat om råd så har alla sagt urtrampningslager men det + kopplingen är helt nybytt och det gjorde ingen skillnad. Det som gjorde skillnad dock var att plocka ner växellådan och sätta tillbaks den igen(?) torkade av axeln på växellådan och då var det helt ljudfritt i 2 veckor men sen kom det tillbaka dagen efter jag vart  ute och sparkat lite koppling.
En sak jag märkte var att när jag var sjuk i veckan så stod bilen helt stilla i 3 dagar och när jag skulle åka och tanka på den 4de dagen så var det inga konstiga ljud alls på färden men det kom tillbaka dagen efter när jag kört 4 mil till jobbet. Är det någon som har en aning vad problemet kan vara som gör att det låter när bilen blivt varm?

Utmarks-Loke
14 februari 2019 · 5 833 Inlägg

Ljudet kan bero på slitna lager i växellådan. För du har väl olja i den?

torsen
15 februari 2019 · 7 231 Inlägg

Har råkat ut för problem som liknar ditt.
I mitt fall var det lagret i svänghjulet, för ingående axeln från växellådan, som var defekt/torrt.

felix99
18 februari 2019 · 25 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Ljudet kan bero på slitna lager i växellådan. För du har väl olja i den?

Har köpt ny olja och ska fylla på/ byta i snart så får se då!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang