Blinkande lampa på Audi 100 2,0E

jaka54
28 februari 2019 · 5 727 Inlägg

Hej!
Har äntligen( tvi tvi) lyckats hitta felet till varför den röda bromsvarningslampan blinkat när jag startat bilen på morgonen ( eller efter att jag inte kört den på någon dag eller två). Trodde först ( det här är några år sedan) att det var "bomben", (gamla Audi 100 har en tryckbehållare som upprätthåller bromstrycket innan motorn startats) så jag "fixa till " en bomb av en av mina gamla som jag hade liggande, men felet kom tillbaka. Lampan blinkade frenetiskt  ibland innan start.

På gamla Audi  100 ,i mitt fall en
89:a sköter hydraulsystemet både styrning, och broms och den blinkande lampan kan därför  ha flera olika felkällor som för låg vätske nivå i bromsvätskekärl, expansionskärl för kylarvätska och hydrauloljekärl samt varning för slitna bromsbelägg fram.
Köpte en mätklocka med tillhörande hydraulslang för att kunna mäta hydraultrycket, ska ligga på  lite över 140 bar och de gjorde det på bägge de begagnade pumpar jag testade, men trycket sjönk under 107 bar ( då slår tryckgivaren till och  den röda lampan på instrumentbrädan  börjar blinka) efter bara några timmar på en av pumparna och efter endast en timme på den andra.

Trodde att felet kanske låg i bomben så jag köpte en ny sån på eBay.de men felet kvarstod! Lampan blinkade när motorn startades varje morgon.
Köpte till slut en ny hyraulpump på eBay.de och den har hittills hållit trycket ( 145bar) i över 20 timmar så hoppas felet med den blinkande lampanj är löst...
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-8b5ed43d1ac52133e79fcaeb7443cebc.jpg

Senast redigerat av jaka54 (28 februari 2019)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang