Batteriet laddar inte, bmw 320 e49 årsmodell 199

Antonkilman
28 februari · 3 Inlägg
#1

Min bmw 320 E46 årsmodell 1999 vill inte ladda, batterilampan lyser konstant, nytt batteri sitter i,jag har bytt till en begagnad generator, och misstänker att det förmodligen är den som också är dålig. Men vilka andra faktorer kan påverka? Bilen har börjat låta som fan från remmen/ generatorn och luktar lite smått bränt, sen såg jag att de  bulten som går in i en ett hål under motorn, tror det är hålet som sitter bredvid där man spänner remmen, den här gått av, tips på hur man får ut den? Och vad har den för funktion?
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231251/231251-ce5dd921d1879bc86c7f46f472ffa7e6.jpg

iFerz
28 februari · 145 Inlägg
#2

Vet inte vad det är du inringat, men har du kikat generatorkol i samband med generatorbyte?

Om det ser dumt ut, men fungerar, så är det inte dumt!
Är rejäl nybörjare inom bilar, men lär mig sakta men säkert. Förvänta dumma frågor från mig!
Kika gärna min projekttråd på min gamla Audi! samt min Subaru Impreza WRX!
Antonkilman
28 februari · 3 Inlägg
#3

De som är inringat är där en bult gått av, vet inte vad den här för funktion, nej det har jag inte, vet inte hur riktigt

_- Jag ska hjälpa dig..
28 februari · 3 150 Inlägg
#4

Jag rekommenderar å det varmaste att du införskaffar en mätare så du kan se vad som verkligen händer och sker på elektroniksidan.
Som det är nu så vet varken vi eller du vad som fallerar.
Det kostar ca 100lappen och är väl investerade kronor m t p alla sensorer och annat elektronikskräp som kan sluta fungera.
Jag själv har 2 st, för det kommer alltid nån som ska låna och jag vill gärna ha 1 som fungerar..smile
Mät över batteriets poler först och främst som då ska visa bortåt 12,5 volt i vila..
Har du motorn igång så ska det vara från 13, 5 - 14, 5 volt beroende på batteri och belastning.

Senast redigerat av _- (28 februari )

Det är aldrig försenat att ge upp..
Kolla först, byt sen..
iFerz
1 mars · 145 Inlägg
#5

Antonkilman skrev:
De som är inringat är där en bult gått av, vet inte vad den här för funktion, nej det har jag inte, vet inte hur riktigt

Som @_- nämner är en multimeter bra att börja med och kika på batteriet. För att kika generatorkol, vet ej exakt hur det är på BMW men mest troligt har du på baksidan av generatorn två skruvar (mina har vart stjärna), skruva loss dessa och ta ut det lilla generatorkolet. Om ett eller bägge stift saknas så har du felet där, kan även vara att de är alldeles för korta, det syns rätt så direkt.

Borde se ut ungefär såhär: https://www.skruvat.se/Generatorregulator-P16108.aspx

Om det ser dumt ut, men fungerar, så är det inte dumt!
Är rejäl nybörjare inom bilar, men lär mig sakta men säkert. Förvänta dumma frågor från mig!
Kika gärna min projekttråd på min gamla Audi! samt min Subaru Impreza WRX!
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang