Ingen gnista Volvo 740 -89 LH 2.4 EZ116K *Löst*

Grunden1700
27 februari 2019 · 168 Inlägg

Hej, för 2 dagar sedan när jag körde min 740 från 89 så började den sluta svara på gaspådrag bilen tappade orken och efter en liten stund efter det så slutade den svara helt på gaspådrag och dog. När jag drog den på starten så gick den igång och la sig på vanlig tomgång 900-1000varv, men ville konstigt nog inte svara på gaspådrag alls. Efter det så dog den igen och när jag försökte starta igen så fick den ingen gnista alls längre.

Tänddelar genomgångna och nybytta och den får soppa. Jag har kollat blinkkoderna med dator dtc adapter och fick felkod 123 och 224 vilket är vattengivare och motortempsignal. Bytte båda givarna även fast jag inte tror att någon av dom orsakar att den inte får gnista. Har kollat kamrem och den har inte hoppat och nollade, kollade även krysskilen. Verkar inte vara några vakummläckage heller. Så någon som är lite mer kunnig kanske vet vad det är?  Tändsystem EZ116K och bränslesystem LH 2.4

Senast redigerat av Grunden1700 (2 mars 2019)

244Lover
27 februari 2019 · 103 Inlägg

har du kollat så du har spänning fram till tändspolen be någon hoppa in i bilen och vrid på starten du skall nu ha 12v på någon av kontakterna på tändspolen.

Volvo 244 dl "Numera DL Turbo" (1981)
Utmarks-Loke
27 februari 2019 · 5 833 Inlägg

Jag vet inte hur det fungerar på de motorerna, men något måste ge signal om när det skall bli en gnista. Antingen en hallgivare i fördelaren eller också en givare på toppen eller på svänghjulet. kolla så inte den är sönder.

Grunden1700
27 februari 2019 · 168 Inlägg

244Lover skrev:
har du kollat så du har spänning fram till tändspolen be någon hoppa in i bilen och vrid på starten du skall nu ha 12v på någon av kontakterna på tändspolen.

Den har ingen gnista från tändspolen

Grunden1700
27 februari 2019 · 168 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Jag vet inte hur det fungerar på de motorerna, men något måste ge signal om när det skall bli en gnista. Antingen en hallgivare i fördelaren eller också en givare på toppen eller på svänghjulet. kolla så inte den är sönder.

Så vevaxelgivarn kan vara problemet då? Den har ingen gnista fram tills tändspolen. Men startmotorn går. Jag ska ta och mäta givarn med ohmmätare.

244Lover
27 februari 2019 · 103 Inlägg

Grunden1700 skrev:

244Lover skrev:
har du kollat så du har spänning fram till tändspolen be någon hoppa in i bilen och vrid på starten du skall nu ha 12v på någon av kontakterna på tändspolen.

Den har ingen gnista från tändspolen

har du ingen spänning fram får du ingen gnista vad jag vet så går signalen från vev/hall givare in i tändbox in i tändslutsteg och ut till MINUS på tändspolen och plus till spolen kommer från tändningslåset så börja mät om du har 12 v på tändspolen genom att sätta plus kabeln på en multimeter på någon av kontakterna på tändspolen (kommer inte ihåg vilken) och den andra på jord och vrid runt motorn, får du inte fram 12v testa andra kontakten på tändspolen får du ingen spänning där heller skulle jag tippa på säkring eller tändlås om du har 12v där så är det förmodligen hall/vev givare

Senast redigerat av 244Lover (27 februari 2019)

Volvo 244 dl "Numera DL Turbo" (1981)
244Lover
27 februari 2019 · 103 Inlägg

Grunden1700 skrev:

Svarte_Orm skrev:
Jag vet inte hur det fungerar på de motorerna, men något måste ge signal om när det skall bli en gnista. Antingen en hallgivare i fördelaren eller också en givare på toppen eller på svänghjulet. kolla så inte den är sönder.

Så vevaxelgivarn kan vara problemet då? Den har ingen gnista fram tills tändspolen. Men startmotorn går. Jag ska ta och mäta givarn med ohmmätare.

tror tyvärr att man inte kan mäta givare med bara en ohm mätare utan tror givaren måste ha spänning då dom flesta hallgivare arbetar med ett magnetfält som förändras fram och tillbaka (TROR JAG!) Men de e ju alltid värt ett försök

Senast redigerat av 244Lover (27 februari 2019)

Volvo 244 dl "Numera DL Turbo" (1981)
jaka54
27 februari 2019 · 5 719 Inlägg

Hej!
Ta en hallgivare på skroten och testa med! Det vimmlar ju av 740:or på skrotarna.

Grunden1700
28 februari 2019 · 168 Inlägg

Var inte vevaxelgivaren som var felet men tack för tipsen svarte_orm och 244lover är mycket tacksam. Bytte till en som jag vet fungerar men likadant. Sen joxade jag lite på säkring 13 som är till solenoid. Efter det så tände bilen 1 gång och sen inte mer, testade att joxa igen och då tände den 1 gång men inget mer efter det. Detta höll jag på med några gånger så helt enkelt 1 gnista efter lite joxande på säkringen varje gång.

Det jag då trodde på var dålig kontakt vid säkringshållaren, bytte säkring och rengjorde kontakten. Samma sak hände efter det.

Så min slutgiltiga gissning är att tändspolen kanske är riktigt jävla dålig. Ska ta och byta den imorgon eller på lördag och ser om den går igång då. Om någon har något annat förslag så kommentera gärna är tacksam för vad som helst

Grunden1700
2 mars 2019 · 168 Inlägg

Tändspolen är inte dålig men hade en liggandes så bytte. Har även bytt tändmodul och lmm. Men ingen skillnad alls, vet inte var jag ska leta längre.

Men drar man på starten så får den gnista 1 gång men inget mer. Allt jag har kollat står i tråden.

Utmarks-Loke
2 mars 2019 · 5 833 Inlägg

Har du mätt om spolen får 12V som föreslogs högre upp i tråden? Jag skulle hänga dit multimetern och låta den sitta medan jag försökte starta och se vad den visade. Om den håller någorlunda nära 12V kan man sedan utesluta det problemet.

Grunden1700
2 mars 2019 · 168 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Har du mätt om spolen får 12V som föreslogs högre upp i tråden? Jag skulle hänga dit multimetern och låta den sitta medan jag försökte starta och se vad den visade. Om den håller någorlunda nära 12V kan man sedan utesluta det problemet.

Spolen håller runt 11. Sedan jag skrev senaste inlägget så har jag felsökt mer. Efter att bytte tändkabeln som går från tändspolen till fördelaren så fick jag en riktig gnista. Märkte sedan att den inte gick igång ändå men körde brakeclean i insuget och då tände han och gick nästan igång. Har känt lukten av bensin innan när jag har hållit på men har inte känt någon bensin sen jag började idag men tänkte inte mer på det då, eftersom gnista var högsta prioritet.

Så soppa är problemet nu. Då ingen av pumparna surrar alls så ska jag flytta över relät från en fungerande 940 imorgon och funkar inte det så har jag en fungerande pump liggandes till armaturen i tanken. När bilen dog när jag var ute och körde så tror jag det var en blandning utav problem som orsakade att det blev som det blev. Är extremt tacksam för tipsen jag har fått.

Senast redigerat av Grunden1700 (2 mars 2019)

Utmarks-Loke
2 mars 2019 · 5 833 Inlägg

Jaha, jag förstod det som att du redan bytt tändkablar. De är väl annars högaktuella när man har tändningsproblem ja.

Grunden1700
2 mars 2019 · 168 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Jaha, jag förstod det som att du redan bytt tändkablar. De är väl annars högaktuella när man har tändningsproblem ja.

Tändkablar är ju defenitivt stället man kollar på först egentligen men den kabeln såg hel och fin ut. Ingen oxidering på den heller och jag bytte den för 1 månad sedan så just den kabeln var inte aktuell just då wink

Senast redigerat av Grunden1700 (3 mars 2019)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang