Mercedes w124 200d -88 läker diesel

Pekkan1
16 mars · 86 Inlägg
#1

Hej.

Som rubriken säger, min 124a läker diesel och har en förbrukning på ca 1l/mil. Ställde av bilen ett tag för att rengöra tanken och byta filter osv sen när jag plockat ihop allt och hade kört upp en tank insåg jag hur törstig den hade blivit. Tänkte att det var nånstans vid slangkopplingarna (bytt slangar) som den läkte, men verkar inte vara de.

Det jag kan se är att vid "första spridaren" (den närmast kylaren) ser det rätt blött ut. Hela vänstra sidan av motorn är blöt och det droppar med jämna mellanrum under bilen (rinner längst tråget) hade gärna laddat upp ett par bilder men det vet jag ej hur man gör.

Svarte_Orm
16 mars · 2 233 Inlägg
#2

Låt motorn gå så du får tryck på spridarna och kolla om det inte sprutar ut någonstans runt dom. Jag minns inte hur det ser ut på MB men på perkins kan det läcka där tryckrören är skruvade i spridarna

Pekkan1
16 mars · 86 Inlägg
#3

Svarte_Orm skrev:
Låt motorn gå så du får tryck på spridarna och kolla om det inte sprutar ut någonstans runt dom. Jag minns inte hur det ser ut på MB men på perkins kan det läcka där tryckrören är skruvade i spridarna

Tror ej det spelar någon roll om det är tryck eller ej med tanke på att det börjar droppa såfort den står på tomgång..

Svarte_Orm
16 mars · 2 233 Inlägg
#4

Men om den står på tomgång har du tryck, jag menade inte att du måste låta den stå på 4000 rpm

Pekkan1
16 mars · 86 Inlägg
#5

Svarte_Orm skrev:
Men om den står på tomgång har du tryck, jag menade inte att du måste låta den stå på 4000 rpm

Jaha du menar så! Nä då är de rätt lugnt på den fronten, de enda är väl att det bubblar lite vid "första spridaren" ser dock inte ut som att det skulle läka nog mycket där mot droppande under...

Svarte_Orm
16 mars · 2 233 Inlägg
#6

Om det ändå bubblar där så måste du fixa det, innan det hamnar på grenröret och börjar brinna eller åtminstone ryka, allting blir kolsvart av dieselsot. Fixa det, och se om det fortfarande droppar diesel under motorn

Pekkan1
16 mars · 86 Inlägg
#7

Svarte_Orm skrev:
Om det ändå bubblar där så måste du fixa det, innan det hamnar på grenröret och börjar brinna eller åtminstone ryka, allting blir kolsvart av dieselsot. Fixa det, och se om det fortfarande droppar diesel under motorn

Antar att det är någon packning man ska byta där, får väl skruva lös och titta hur det ser ut

dkws2
16 mars · 140 Inlägg
#8

är troligtvis packning till spridare, eller returslangarna som sitter på spridarna, spridarn lossar du med 27mm långhylsa. 75nm åtdragningsmoment när du monterar tillbaka spridarn

Pekkan1
17 mars · 86 Inlägg
#9

dkws2 skrev:
är troligtvis packning till spridare, eller returslangarna som sitter på spridarna, spridarn lossar du med 27mm långhylsa. 75nm åtdragningsmoment när du monterar tillbaka spridarn

Har du möjligtvis någon koll på vars jag kan få tag på packningar till de? Kostar det inte en förmögenhet är det väl lika att byta både till returslangar och spridare!

dkws2
21 mars · 140 Inlägg
#10

köp dom på mercedes. dom är ganska billiga har jag för mig runt 30 spänn styck

Pekkan1
24 mars · 86 Inlägg
#11

Hittade slangarna som går mellan spridarna satt i stort sett helt glappt runt nipplarna så där kan de finnas en potentiell bov...

Znixer
25 mars · 131 Inlägg
#12

Finns en grunka för förvärmning av dieseln på förarsidan av motorn på dessa. Det går fyra slangar till den varav två upp på motorn och en till pumpen och en från filtret har jag för mig. Hursom, denna läckte som ett såll på polarens 200D.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang