A4 B5 som vrider runt men startar inte.

Igoorrr
4 april 2019 · 8 Inlägg

Som rubriken lyder så har jag en gammal a4 från 97 som gav upp från ingenstans.

Först hände det ca 1 månad sen då den dog mitt under färd. Helt odramatiskt, nästan som om att någon drog ut nyckeln. Provar starta men startmotorn vrider bara runt och inget mer med det. Som om att den inte ens försöker tända. Lämnade in den på verkstad 200 meter från där jag blev stående och dem fick liv i den genom att bara rengöra tändmodulen o kontakterna.

3 veckor senare är jag hos en kollega och ska byta drivknut. När vi är färdig är det samma sak igen. Snurrar men tänder inte. Provade byta till en ny tändmodul. Samma resultat. Har provat koppla in och läsa felkoder men kommer inte åt dem, samma på verkstaden som jag lämnade in den till. Utan felkoder blir det som att leta efter en nål i en höstack.

Läste på något amerikanskt forum att det kan bli någon sorts störning med att läsa av felkoder när man har en eftermarknadsstereo inkopplad. Ska koppla ur den imorgon och prova läsa av igen. Tvivlar på att det kommer ge resultat så det verkar bli skroten då bilen är för gammal för att börja lägga ner massa pengar på...

Någon som varit med om detta fenomen förut? Läst mycket om vev/kamaxelgivare, men dessa brukar väl ändå ge felkoder? Någon teori om varför man inte kommer åt felkoderna?

Senast redigerat av Igoorrr (4 april 2019)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang