Hands free telefon i Opel Astra 2012

calbackk
26 november 2018 · 12 Inlägg

Hej

Jag har köpt en Opel Astra Sport Combi årsmodell 2012. Nu visar det sig att hands free funktionen för telefon saknas. Dvs knappar finns på ratten och på radiomodulen (eller vad man ska kalla den), men inget mer. Dvs. funktion saknas. Enligt uppgift från bilfirman är bilen "förberedd" för telefonfunktionen, men har den inte beställd och monterad vid leverans.

Nu undrar jag förstås: Går det att uppgradera systemet i efterhand så att hands free  telefon funktionen erhålls. Och om ja, vad kan det tänkas kosta?

Hälsn. Calbackk

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
26 november 2018 · 14 007 Inlägg

calbackk skrev:
Hej

Jag har köpt en Opel Astra Sport Combi årsmodell 2012. Nu visar det sig att hands free funktionen för telefon saknas. Dvs knappar finns på ratten och på radiomodulen (eller vad man ska kalla den), men inget mer. Dvs. funktion saknas. Enligt uppgift från bilfirman är bilen "förberedd" för telefonfunktionen, men har den inte beställd och monterad vid leverans.

Nu undrar jag förstås: Går det att uppgradera systemet i efterhand så att hands free  telefon funktionen erhålls. Och om ja, vad kan det tänkas kosta?

Hälsn. Calbackk

Ta kontakt med den där bilfirman och fråga. Om det inte är en Opelåterförsäljare så kanske en sån kan svara på det.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Presidento Of World
26 november 2018 · 3 306 Inlägg

Allt mellan 1000-10000kr. Sist jag skulle uppgradera på min - 12 så hade dom inga bestämda tider på hur många timmar det tar. Så,det kan bli onödigt dyrt. Men då skulle jag dock installera fullt bluetooth funktion (musik, telefon osv) detta var 3 år sen.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
calbackk
26 november 2018 · 12 Inlägg

Tack för svar. Har googlat nu. Verkar finnas tillsatsmoduler att köpa. Det finns video på när man gör jobbet också på Youtube. Detta verkar var i England dock.
Det förefaller inte vara särskilt svårt. Det svåraste är väl att undvika ha sönder plast-klipsen när man lossar panelen.

calbackk
27 november 2018 · 12 Inlägg

Det kit jag kan hitta på nätet är detta:

https://www.raysmith.co.uk/index.php?_r … -bluetooth

Det är dock i England, och gjort för deras högerstyrda Vauxhall Astra. Man blir lite misstänksam att det inte är riktigt kompatibelt. Finns det ingen som vet om det finns något motsvarande uppgraderings-kit på den svenska marknaden. Hur är det med Opel original? Jag har ringt ett antal gånger till Björkmans Bil här i Västerås i dag. Inget svar trots att jag stod i kö uppåt en kvart. Dåligt.

Presidento Of World
27 november 2018 · 3 306 Inlägg

Ring till nordmarkens motor karlstad (vet en bit, men bra på att svara) för att fråga iaf. Vad gäller Englands grejen så måste den kodas, vilket kräver opel dator antar jag.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Kanelbulle70
6 april 2019 · 1 Inlägg

Hej, jag är i precis samma situation, Opel Astra 2012, bara förberedd....hur löste du det, om du nu har löst det?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang