Honda civic -00 ABS-lampan kommer och går.

Mektarzan
8 april 2019 · 12 Inlägg

Hej

Har ett problem med att abs-lampan lyser till och från med jämna mellanrum. Ibland kan lampan vara släckt under en längre period, och ibland börjar lampan lysa direkt när jag startar bilen.
Är det någon som vet hur jag kommer åt kontakten på abs-givarna? Hade velat ohm-mäta för att konstatera om kabeln är hel eller ej.
Annars funderar jag på att rengöra samtliga givare och se om problemet försvinner.

Har tyvrärr inte tillgång till någon OBD2-läsare som läser felkoder på abs. Finns det någon billig sådan att köpa? Är det bluetooth måste den fungera med iphone.

Update 1:
Har nu lokaliserat samtliga abs sensorer samt ohm mätt dessa.
Främre vänster: 859 ohm
Främre höger: 879 ohm
Bakre vänster: 968 ohm
Bakre höger: 1678 ohm

Som ni ser så sticker bakre höger ut med ett mycket högre motstånd än övriga tre. Vad detta innebär i praktiken vet jag inte riktigt. Skulle jag mätt ett oändligt motstånd istället hade detta tytt på kabelbrott.

Har även lyckats hitta den blåa service kontakten som sitter nere på höger sida under handsfacket. Med hjälp av ett gem ska man kunna bygla kontakten, slå på tändningen och kunna läsa av vilka felkoder som finns i bilen med hjälp av en blinkande lampa i instrumentpanelen.
Långa blinkningar betyder 10 och snabba blinkningar betyder 1. Sedan ska man lägga ihop dessa två och kunna läsa ut vart felet sitter i bilen med hjälp av en lista på felkoder.
Detta lyckas jag inte få att fungera trots att jag byglat kontakten korrekt.
Någon som har erfarenhet av detta?

Vad är nästa steg?

Senast redigerat av Mektarzan (10 april 2019)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
8 april 2019 · 4 917 Inlägg

Vill du slippa att köpa en läsare så ring till någon mekis i din närhet och fråga om dom har en läsare för din bil.
Jag fick betala 200 kr för en v50 hos en runt hörnet.
Går du till en riktig verkstad så kostar det kanske över 800..
Ett alternativ är att okulärbesiktiga först och se om du hittar något misstänkt.

Senast redigerat av _- (8 april 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
jaka54
8 april 2019 · 5 731 Inlägg

Hej!
Åk till en firma! Hos "Kurre och Brollan" i Upplands Väsby tog de 400kr för att läsa av felkoder när ABS och ESP lampan lyste på min Audi TT. Då var det framhjusgivarna som var trasiga.

torsen
8 april 2019 · 7 238 Inlägg

Hade samma problem på en Mazda Tribute under garantitiden.
Men varje gång jag lämnade in bilen för garantiåtgärd så slocknade lampan på verkstaden.
Var inne minst 3 gånger på verkstaden.
Samma sak varje gång.
Vad felet var fick jag aldrig veta, för jag särade på alla elkopplingar och sprejade 5 56 i kopplingarna.
Därefter lyste inte ABS-lampan, utom när jag vred på tändningen och startade motorn.
Kanske även din bil har oxid i något elkopplingsstycke?

Mektarzan
9 april 2019 · 12 Inlägg

Update 1:

Har nu lokaliserat samtliga abs sensorer samt ohm mätt dessa.
Främre vänster: 859 ohm
Främre höger: 879 ohm
Bakre vänster: 968 ohm
Bakre höger: 1678 ohm

Som ni ser så sticker bakre höger ut med ett mycket högre motstånd än övriga tre. Vad detta innebär i praktiken vet jag inte riktigt. Skulle jag mätt ett oändligt motstånd istället hade detta tytt på kabelbrott.

Har även lyckats hitta den blåa service kontakten som sitter nere på höger sida under handsfacket. Med hjälp av ett gem ska man kunna bygla kontakten, slå på tändningen och kunna läsa av vilka felkoder som finns i bilen med hjälp av en blinkande lampa i instrumentpanelen.
Långa blinkningar betyder 10 och snabba blinkningar betyder 1. Sedan ska man lägga ihop dessa två och kunna läsa ut vart felet sitter i bilen med hjälp av en lista på felkoder.
Detta lyckas jag inte få att fungera trots att jag byglat kontakten korrekt.
Någon som har erfarenhet av detta?

Vad är nästa steg?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang