940 ltt startar ej, testat allt

Czelious
22 april 2019 · 42 Inlägg

Hej!
Har hållt på med en ltt -96 ett tag nu och börjar få slut på idéer.

Motorn är en 230FT

Bilen har bränsle och tändning.

Har gjort så mycket med bilen känns de som så att allt flyter ihop med vad jag gjorde när den slutade fungera, men vi fick igång den och skulle köra till lite på gasen då den stendog och har varit död sen dess. Den tuggar bara på starten och ofta skjuter den ut ett svart moln ur avgasröret när man slutar köra på starten.

Innan den dog helt har den varit lite lustig då den alltid startade direkt kall och startade nästan aldrig om man stängde av den i arbetstemperatur och skulle starta igen (tex efter man stannat för att handla något).

Bytt och felsökt:

Felkoder visade 1-1-1 på allt utom farthållare som visade 1-2-2 (eftersom den inte hade någon hastighet).

Nya tändstift.
Ny fördelare.
Ny rotor.
Ny topplockspackning.

Mätt upp impulsgivare (ohm) och testat 2 olika.
Testat 2 olika bränslepumpreläer.
Haft loss spridare och dem sprutar (vid rätt tid vet jag ej).
Testat att skruva bort avgassystem för att utesluta en igensatt katt.
Mätt spridare som visade samma ohm på alla (lågohmspridare).
Mätt spridare 12V på ena och typ 0.4mV på andra stiftet med tändning på eller något liknande.
Rengjort vevhusventilation.
Bytt startmotor (bytte till en begagnad som skulle fungera).
Har kollat så kammen står rätt och även kamrem.
Startar ej på startgas eller rullning.

Öppnade bränsleboxen igår som såg hel ut men var tidigare öppnad, vet inte om chippet i är original då jag har dålig koll på sånt, satt bara en klisterlapp på som det stod LPT på (sen Singapore och något nummer tryckt på chippet).

Övrigt som jag gjort är bytt värmepaket (då jag plockade ner nästintill hela instrumentpanelen).

Har säkert testat fler saker men kan fylla i som jag kommer på saker som är testade.

Har någon några idéer?

Jag har funderat lite på Spridarrelä / Nån av boxarna eller nått stift som är böjt.

**Edit:
Har nu även testat att byta Spridarmotstånd, spridarrelä och 4st olika tändmoduler, har även mätt upp kontakten till tändmodulen där allt stämde.

Impulsgivaren visade 170-ish ohm

Tog även lite bilder bakom tändningslåset då mycket av kablaget där ser lite hemma meckat ut, som jag kan lägga in imorgon (är även larm inkopplat men startspärren ska va urkopplad kom jag fram till med hjälp av lite googling

Senast redigerat av Czelious (27 april 2019)

Volvo V40 T4 "Brukis" (2001)
turbodeath
22 april 2019 · 2 452 Inlägg

ja tändboxen kan vara en ide o kolla på sitter under ratten

döden kommer tillbaka
Czelious
22 april 2019 · 42 Inlägg

turbodeath skrev:
ja tändboxen kan vara en ide o kolla på sitter under ratten

Tänkte ta en kik på den nått speciellt jag ska kolla efter?

Volvo V40 T4 "Brukis" (2001)
turbodeath
22 april 2019 · 2 452 Inlägg

att chipet sitter åt rätt håll kan vara en fördel

döden kommer tillbaka
rudarmy
22 april 2019 · 354 Inlägg

Tempgivare?

Volvo S40 "2.0t på E85" (1999)
Czelious
22 april 2019 · 42 Inlägg

turbodeath skrev:
att chipet sitter åt rätt håll kan vara en fördel

okej, bilen kördes dock 40 mil efter jag köpte den och gick ett tag innan den började bli dålig. Tänkte mer om något blivit bränt, jag själv har inte pillat på chip sen jag köpte den

rudarmy skrev:
Tempgivare?

Får kolla den, vet du vad man ska mäta på den och vad det ska vara?

Senast redigerat av Czelious (22 april 2019)

Volvo V40 T4 "Brukis" (2001)
Janneutanb
22 april 2019 · 7 267 Inlägg

Eftersom den INTE går på gas har du fel på tändningen.
Eftersom den smäller i avgasröret låter det mest som att den tänder vid helt fel tillfälle.
Om nu den inte har hoppat på kamremmen.

Czelious
22 april 2019 · 42 Inlägg

Janneutanb skrev:
Eftersom den INTE går på gas har du fel på tändningen.
Eftersom den smäller i avgasröret låter det mest som att den tänder vid helt fel tillfälle.
Om nu den inte har hoppat på kamremmen.

Jo, känner det med men, vad som gör att den tänder vid fel läge? Det går ju inte ställa tändningen på den? Utan att bygla o hålla på

Senast redigerat av Czelious (22 april 2019)

Volvo V40 T4 "Brukis" (2001)
Acobra
23 april 2019 · 62 Inlägg

Vad jag vill minnas så är fördelaren justerbar, testa att vrida lite på fördelarlocket o se om det blir bättre

Senast redigerat av Acobra (23 april 2019)

Har tactrix kabel med tillgång till evoscan, ecuflash, s-sport till ralliart -10.
Czelious
23 april 2019 · 42 Inlägg

Acobra skrev:
Vad jag vill minnas så är fördelaren justerbar, testa att vrida lite på fördelarlocket o se om det blir bättre

Okej, enligt polaren ska den inte vara justerbar och läste nått om att tändningen är självjusterande genom svänghjulsgivaren(impulsgivare vad man nu vill kalla den) på LH2. 4 från -90 och framåt, men ska testa för säkerhets skull, farsan hade en tändningsmätare som visade typ 5 grader eller nått bara, vilket känns lite lite, men sen vet vi inte om verktyget funkar helt som det ska eftersom det är väldigt gammalt.

Senast redigerat av Czelious (23 april 2019)

Volvo V40 T4 "Brukis" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang