Volvo s60 2,4t -03 konstigt ljud ifrån motor?`växellåda?

emils60
26 april 2019 · 1 Inlägg

Hej!

Jag har en s60 2,4t -03 som jag har lite problem med. Skall in på verkstad och felsökas den 8/5 men tänkte kolla med er här om ni kanske vet vad det kan vara ändå.

Bilen har rullat 23xxx mil och för ca 2 veckor sen så kom ett oljud ifrån motorrummet tror jag?

Ljudet uppstår ENDAST  med växel i. Står jag still och varvar så låter bilen helt normalt. Ljudet  följer inte helt med  motorvarvtalet utan låter mer och mer desto snabbare bilen "rullar" med växel i.  Så fort jag trycker i kopplingen så försvinner ljudet helt , och kör jag upp kopplingen sakta så kommer det direkt när kopplingen börjar "ta" eller hur man ska uttrycka sig. Laddar upp ett klipp här nedan där jag kör på 2:ans växel runt 2000 ner till 1000~ varv
Det är manuell växellåda


https://www.youtube.com/watch?v=zaQAuLV … e=youtu.be

Sen har jag ett annat "oljud". När bilen rullar överhuvudtaget så låter det som dåliga däck som rullar, ett konstant ljud som ökar med hastigheten och det börjar komma redan vid 30~ km/h och spelar ingen roll om växel är i eller inte. Trodde först att det var vinterdäcken men när jag bytte till sommardäck så är ljudet kvar. Testade och svänga runt för att se och känna om det var ett hjullager men dom verkade friska då det inte spelade någon roll om jag svängde eller ej. Sommardäcken är för övrigt helt nya likaså vinterdäcken.

mvh emil

Senast redigerat av emils60 (26 april 2019)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang