Mercedes e220 W124 -96, Varvar inte över 4500 och ABS lampa lyser

Felixsalihodzic
26 april 2019 · 1 Inlägg

Tjena jag har införskaffat mig en hyffsat fräsch w124 utan rost osv som bara gått 17xxx mil men den hade stått i 1,5 år när jag köpte den och nu har jag upptäckt några problem,

Det första problemet är att ABS lampan lyser förutom när jag drar ut kontakten till den bakre ABS sensorn som sitter i bak axel klumpen då slocknar ABS lampan så de måste ha varit fel i den givaren för den hade gift sig med diff klumpen och var ej redo för skilsmässa så den ligger nu i molekyler på golvet, Då kommer vi till nästa problem att jag måste hitta en ny ABS sensor, är det någon som vet ifall man kan använda en annan ABS givare som kommer från en annan bil? Om den sensor typ vill samarbeta med styrenheten osv? Eftersom att det är ju ändå Bosch så det borde funka kan jag tycka.

Nu är det andra problemet att den inte vill varva över 4500 vare sig jag står stilla eller kör med bilen, Har kollat alla säkringar och alla relän osv men ingen skillnad, har bytt soppa filter och kollat så att soppa pumpen pumpar på och det gör den. Har testat att rycka alla kablar till t,ex luftmasse mätaren, kam axel givare, vevaxel givare osv men det blir absolut noll skillnad i gången oavsett om alla dom givarna är i kopplade eller inte oxh det tycker jag verkar väldigt konstigt, För den går liksom jävligt bra och rent i motorn och är inte orkeslös eller så och den har tomgång men den varvar inte över 4500? Det är som att man åker epa traktor med varvtalsregulator den ba slår av vid 4500, och det känns som att det är tändningen som slår av och inte att den stryper soppa tillförseln.

Någon som har några tips eller har varit med om liknande fel? Skulle vara jätte tacksam för svar eller tips Mvh Felix

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang