Ingen gnista b230et -86

Martee
29 april · 559 Inlägg
#1

Hallå, har ingen gnista på min motor som man kan kalla är en b230et i princip.
Styrsystem från 740 turbo -86.
Det finns ström till tändspole, har mätt upp tändspolen och det är hel, får gnista på kabeln till fördelarlocket då man slår den emot jord, men inget på stiften.
Har prövat 3 olika lock och rotor som jag vet fungerar men fortfarande inget.

Allt fungerade innan jag flyttade över allt till det nya motorblocket.

Har även mätt upp svänghjulsgivarna och de ger ca 980ohm vardera så bör vara hela, bensinpumpen går även vid startförsök, kamrem och svänghjul står rätt.

Hjälp!!

Volvo 240, tar dig vart du vill!
liten tråd om mek med bilen, konstigt va!
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=323389
malus Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
29 april · 3 807 Inlägg
#2

Har du kollat brytarn ?
Det är via den du får kräm till tändstiften..
Är den nersliten så blir det ingen kräm-..
Alternativet är att fördelaren inte rör sig..

Senast redigerat av _- (29 april )

Martee
29 april · 559 Inlägg
#3

_- skrev:
Har du kollat brytarn ?
Det är via den du får kräm till tändstiften..
Är den nersliten så blir det ingen kräm-..
Alternativet är att fördelaren inte rör sig..

De e brytarlös tändning!
Och den snurrar på sig, rotorn alltså!

Volvo 240, tar dig vart du vill!
liten tråd om mek med bilen, konstigt va!
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=323389
malus Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
29 april · 3 807 Inlägg
#4

Hur 17 fördelas då gnistorna ?
Är det elektronik så har väl nån komponent pajat..sad

Senast redigerat av _- (29 april )

Martee
29 april · 559 Inlägg
#5

Har mätat mer på impulsgivarna på svänghjulet, med tändningen på och mätt volt och även ohm medans jag snurrat motorn ett varv för fördelararmen då jag kollat på den.

Den håller samma ohm och volt värde hela vägen runt utom den ena kontaktstycket som är med gul-röd och gul-blå kabel, där imellan far ohm värdet mellan 1,00kom och 0,90/0,95kohm och ibland efter att det gått ner dit går den upp till 1,10kohm för att sedan landa på 1,00kohm nästan direkt.

Vad kan jag konstatera utav detta? Har jag råkat he av en pinne på svänghjulet vid montering av motor eller ska det inte vara större skillnad på värdarna?


När jag har tändningen på, fortfarande, och mäter på de färgade kablarna till den svarta så får jag vandrande till att sen bli oändligt ohm-värde väldigt fort, vad betyder det?

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215276/215276-08763d772347d8011dadb62293ce2654.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215276/215276-1074769a14986b58c2e002c7d60b3bb6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215276/215276-3aff07e841ceab26704dc28b1c471a4c.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215276/215276-c7fb5d174e1110ec9da28f564512c3c2.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215276/215276-a183628b5651f9badc4aae0dd23599b5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215276/215276-826e3a6f7f8365b8b50344a490e0d643.jpg

Volvo 240, tar dig vart du vill!
liten tråd om mek med bilen, konstigt va!
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=323389
malus Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
29 april · 3 807 Inlägg
#6

Det  måste vara något galet i fördelaren om du får spänning dit men inte därifrån till tändstiften.

Martee
29 april · 559 Inlägg
#7

_- skrev:
Det  måste vara något galet i fördelaren om du får spänning dit men inte därifrån till tändstiften.

Har en hel kabel ifrån tändspolen till fördelarlocket, och hel tändspole, så de börj ju komma dit, och det är kontakt igenom fördelarlock enligt multimeter, och igen fördelararmen som ger 1kohm i utslag om man mäter igenom den, men fortfarande ingen gnista!?

Matningen till tändspolen dippar ner till 10v vid belastning, har de någon betydelse?

Varvräknaren går inte häller.
Efter att man kört på starten i 20sek eller nått så börjar den hoppa upp allt eftersom till max rpm(???)

Volvo 240, tar dig vart du vill!
liten tråd om mek med bilen, konstigt va!
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=323389
Martee
29 april · 559 Inlägg
#8

Mina Volvo original mätare för okjetryck och oljetemp hoppar även upp till max direkt tändningen  är på, sen då man stänger av tändningen får man ibland knacka lätt med pekfingret på nån av mätarna där nålen ligger kvar på max för att sedan falla ner på noll så att säga, och dom är kopplade precis som det var innan motorbytet/stombytet (????)

Volvo 240, tar dig vart du vill!
liten tråd om mek med bilen, konstigt va!
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=323389
Martee
29 april · 559 Inlägg
#9

Mätarna för okjetryck och oljetemp fungerar nu, blandade ihop kablarna till dom bara, varvräknaren är fortfarande ur funktion

Volvo 240, tar dig vart du vill!
liten tråd om mek med bilen, konstigt va!
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=323389
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang