Köpråd Audi TT

Spearhead
29 april 2019 · 23 Inlägg

1Adrian1 skrev:

Spearhead skrev:

1Adrian1 skrev:

Reg numret är RBT 905 om du inte redan frågat säljaren om det smile

Vad bra, tackar! Hur fick du reda på de förresten? Finns det nån sajt där man kan se vilket reg. nr. som är kopplat till vilken person osv?

Nemas problemas!

Brukar alltid gå bra att skicka ett meddelande till säljaren och fråga om reg nummer för att kolla exempelvis historiken av bilen även fast det är överstryket. Sedan kan jag även rekommendera "car.info" för att kolla besiktningar, tidigare annonser osv.

Nice, tack! Brukar sällan svara på annonser jag inte vet att jag är seriöst intresserad av. Jo precis, car.info känner jag till, bra sajt!

Rickard-v
29 april 2019 · 2 665 Inlägg

Spearhead skrev:
Alldeles nyss dök den här upp. Välservad, rostfri och inte vinterkörd på 10 år enligt uppgift. Men fan också att reg numret är överstryket. Tydligen har han satt på en större spoiler/vinge där bak också, men den måste ju gå att plocka bort och ersätta med originalet om man skulle vilja...
https://www.blocket.se/ostergotland/Aud … 11&w=3

Det där låter som en intressant bil. Troligen mkt bra skick som han skriver.

TT är ju ofta en entusiastbil som pysslas om ordentligt. Verkar som detta kan vara en sån.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 april 2019 · 13 674 Inlägg

SportPilot skrev:

Hybrid_ skrev:
Pratet om MX-5 är lite roligt. Jag kör dessa bilar i bland på jobbet men då under namnet "Fiat 124 Abarth" Samma bil fast lite mer maskin. Är vi fler som ska flytta på några bilar blir tjafset om vem som ska köra den för ingen vill...

Mer maskin är där inte direkt... sämre chassi är där också på fiaten. Mazdan har styvare chassi och en motor med trevligare karaktär. Mazdan är enormt trevlig på en kurvig väg.

mazdan är ju prisad för sitt chassi.    personligen tycker jag att det är en väldigt vridstyv kaross som är riktigt trevlig.  motorn är ju på tok för klen.. men finns ju folk som monterar en Ls maskin i dom det löser ju det problemet smile

Senast redigerat av Growe (29 april 2019)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 april 2019 · 17 380 Inlägg

SportPilot skrev:

Hybrid_ skrev:
Pratet om MX-5 är lite roligt. Jag kör dessa bilar i bland på jobbet men då under namnet "Fiat 124 Abarth" Samma bil fast lite mer maskin. Är vi fler som ska flytta på några bilar blir tjafset om vem som ska köra den för ingen vill...

Mer maskin är där inte direkt... sämre chassi är där också på fiaten. Mazdan har styvare chassi och en motor med trevligare karaktär. Mazdan är enormt trevlig på en kurvig väg.

Det visste jag inte! Trodde Fiaten var starkast med sina 170hk. De 4 utblåsen sjunger dock rejält. Där har italienarna lyckats. Visste inte att chassina var olika.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jokabsson
30 april 2019 · 1 172 Inlägg

Spearhead skrev:
Hmm, senaste dagarna har jag börjat gravitera bort från TT lite. Tankarna har nyligen börjat gå åt Civic Type R och Seat Leon Cupra, som jag fick upp ögonen för alldeles nyligen. Vad tror ni om Seaten? Verkar ju relativt likvärdig CTR:en. Såg en 2.0 på 240 HK till salu nyss, sägs göra 0-100 på 6,2 sec. tongue

I valet mellan Type R och Cupra så hade jag valt Type R helt klart.
Honda = japansk kvalité, V-tec, stort bagage och styvt sport-chassi.

Hade jag dock tittat på mindre bilar med stor motor så hade valet varit enkelt;
BMW 130i. Rak sexa, 265hk på bakhjulen och nära 50/50 viktfördelning. Nuff said wink

Senast redigerat av Cracksoup (30 april 2019)

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Spearhead
30 april 2019 · 23 Inlägg

Cracksoup skrev:

Spearhead skrev:
Hmm, senaste dagarna har jag börjat gravitera bort från TT lite. Tankarna har nyligen börjat gå åt Civic Type R och Seat Leon Cupra, som jag fick upp ögonen för alldeles nyligen. Vad tror ni om Seaten? Verkar ju relativt likvärdig CTR:en. Såg en 2.0 på 240 HK till salu nyss, sägs göra 0-100 på 6,2 sec. tongue

I valet mellan Type R och Cupra så hade jag valt Type R helt klart.
Honda = japansk kvalité, V-tec, stort bagage och styvt sport-chassi.

Hade jag dock tittat på mindre bilar med stor motor så hade valet varit enkelt;
BMW 130i. Rak sexa, 265hk på bakhjulen och nära 50/50 viktfördelning. Nuff said wink

Jo, mellan just dessa två lutar det nog åt CTR:en även för min del. Jag såg denna som ser rätt okej ut, förutom den folierade huven. Inte så lång körsträcka och bara 2 ägare. Den har legat ute ett tag dessutom...
https://www.blocket.se/uppsala/Honda_Ci … amp;last=1

Men i övrigt då (om vi lämnar bortser från TT spåret jag var inne på i trådstarten), finns det några andra så kallade hot hatches som ungefär matchar Cupra och CTR i prestanda, och i typ samma prisklass värda att kolla in?

1Adrian1
30 april 2019 · 356 Inlägg

Spearhead skrev:

Cracksoup skrev:

Spearhead skrev:
Hmm, senaste dagarna har jag börjat gravitera bort från TT lite. Tankarna har nyligen börjat gå åt Civic Type R och Seat Leon Cupra, som jag fick upp ögonen för alldeles nyligen. Vad tror ni om Seaten? Verkar ju relativt likvärdig CTR:en. Såg en 2.0 på 240 HK till salu nyss, sägs göra 0-100 på 6,2 sec. tongue

I valet mellan Type R och Cupra så hade jag valt Type R helt klart.
Honda = japansk kvalité, V-tec, stort bagage och styvt sport-chassi.

Hade jag dock tittat på mindre bilar med stor motor så hade valet varit enkelt;
BMW 130i. Rak sexa, 265hk på bakhjulen och nära 50/50 viktfördelning. Nuff said wink

Jo, mellan just dessa två lutar det nog åt CTR:en även för min del. Jag såg denna som ser rätt okej ut, förutom den folierade huven. Inte så lång körsträcka och bara 2 ägare. Den har legat ute ett tag dessutom...
https://www.blocket.se/uppsala/Honda_Ci … amp;last=1

Men i övrigt då (om vi lämnar bortser från TT spåret jag var inne på i trådstarten), finns det några andra så kallade hot hatches som ungefär matchar Cupra och CTR i prestanda, och i typ samma prisklass värda att kolla in?

Har du endast kikat på FN2 generationen (sådan som du länkade ovan) eller har du även kikat på EP3 som är generationen innan?

Spearhead
30 april 2019 · 23 Inlägg

1Adrian1 skrev:

Spearhead skrev:

Cracksoup skrev:

I valet mellan Type R och Cupra så hade jag valt Type R helt klart.
Honda = japansk kvalité, V-tec, stort bagage och styvt sport-chassi.

Hade jag dock tittat på mindre bilar med stor motor så hade valet varit enkelt;
BMW 130i. Rak sexa, 265hk på bakhjulen och nära 50/50 viktfördelning. Nuff said wink

Jo, mellan just dessa två lutar det nog åt CTR:en även för min del. Jag såg denna som ser rätt okej ut, förutom den folierade huven. Inte så lång körsträcka och bara 2 ägare. Den har legat ute ett tag dessutom...
https://www.blocket.se/uppsala/Honda_Ci … amp;last=1

Men i övrigt då (om vi lämnar bortser från TT spåret jag var inne på i trådstarten), finns det några andra så kallade hot hatches som ungefär matchar Cupra och CTR i prestanda, och i typ samma prisklass värda att kolla in?

Har du endast kikat på FN2 generationen (sådan som du länkade ovan) eller har du även kikat på EP3 som är generationen innan?

Har tittat lite på EP3 också, då de är väldigt lika prestandamässigt. De är ju billigare, men FN2:an tycker jag smäller högre rent estetiskt och gissningsvis är komforten något bättre, vilket är något jag värderar. Men det är ju bara en smaksak.

1Adrian1
30 april 2019 · 356 Inlägg

Spearhead skrev:

1Adrian1 skrev:

Spearhead skrev:

Jo, mellan just dessa två lutar det nog åt CTR:en även för min del. Jag såg denna som ser rätt okej ut, förutom den folierade huven. Inte så lång körsträcka och bara 2 ägare. Den har legat ute ett tag dessutom...
https://www.blocket.se/uppsala/Honda_Ci … amp;last=1

Men i övrigt då (om vi lämnar bortser från TT spåret jag var inne på i trådstarten), finns det några andra så kallade hot hatches som ungefär matchar Cupra och CTR i prestanda, och i typ samma prisklass värda att kolla in?

Har du endast kikat på FN2 generationen (sådan som du länkade ovan) eller har du även kikat på EP3 som är generationen innan?

Har tittat lite på EP3 också, då de är väldigt lika prestandamässigt. De är ju billigare, men FN2:an tycker jag smäller högre rent estetiskt och gissningsvis är komforten något bättre, vilket är något jag värderar. Men det är ju bara en smaksak.

Om komforten är viktigt så är nog FN2:an ett bättre val! smile

Spearhead
1 maj 2019 · 23 Inlägg

1Adrian1 skrev:

Spearhead skrev:

1Adrian1 skrev:

Har du endast kikat på FN2 generationen (sådan som du länkade ovan) eller har du även kikat på EP3 som är generationen innan?

Har tittat lite på EP3 också, då de är väldigt lika prestandamässigt. De är ju billigare, men FN2:an tycker jag smäller högre rent estetiskt och gissningsvis är komforten något bättre, vilket är något jag värderar. Men det är ju bara en smaksak.

Om komforten är viktigt så är nog FN2:an ett bättre val! smile

Av recensionerna att döma så verkar det så, ja.
Har grottat ner mig ytterligare i hot hatch-marknaden nu och alternativen är många, men inom min tänkta budget är nog Honda eller TT fortfarande de bästa alternativen. Dock så satt jag nyss och kollade på Clio RS och trots att det är Renault var de ju faktiskt otroligt fina, men då rasar 10-tusenlapparna iväg.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang