Byta kylarvätska, rätt sätt?

volvoachmed
9 maj 2019 · 12 Inlägg

jeg byter kylarvätska i min Opel genom att när motorn är kall tömma kylaren genom avtappningen under kylaren samtidigt som man fyller på vanligt vatten i behållaren ovanpå, så att man inte får luft i systemet. Nu har jag gjort det 2 gånger och kört bilen en gång emellan så att termostaten öppnas.

Nu har jag fått ut 14 liter kylarvätska men vattnet innehåller fortfarande stora mängder med glykol.

Är detta rätt sätt att göra jobbet på?

fax110
9 maj 2019 · 344 Inlägg

Har du så att du kan mäta hur många minusgrader vattnet tål? Färgen skiljer oftast inte så mycket på 50% glykol och 5%

Slim
9 maj 2019 · 340 Inlägg

Varför inte bara tömma och sedan efter fyllning lufta, om det ens behövs.

På min V70 tömde jag hela, hällde i nytt och varmkörde sedan motorn med locket av och toppade när det skönk undan. Hade bilen stående i backe, så behållaren kom så högt som möjligt. Sen toppade jag det sista nån vecka senare.

Kanske är olika mycket bök på olika modeller.

SvarreE
9 maj 2019 · 239 Inlägg

Vet ju inte riktigt vad du har för Opel men jag hade tagit bort termostaten, ryckt kylarslangen och satt trädgårdsslangen i kylen och låtit det spola åt båda hållen tills det kommer rent vatten ur andra ändan.
Tömt allt igen, och fyllt på med kylarvätska.
Låtit vattenpumpen trycka runt vätskan och fyllt på vid behov, systemet luftar sig självt så hade inte oroat mig för att få in luft, har du fyllt på 2-3 gånger så är du klar.
Glöm inte sätta tillbaka termostaten sedan också.
Gör du det som du beskriver med att tömma, fylla på, köra och så börja om igen så tror jag du får hålla på väldigt många gånger.
Beror ju lite på vad du vill uppnå också. Kan du mäta vattnet som han ovan här säger så kan du ju hålla koll, han har helt rätt i att väldigt lite glykol färgar väldigt mycket vatten.
Lite sent nu också kanske men glöm inte kolla så du inte har någon olja eller så i kylarvattnet när du tappar ut det.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang