VW Golf Diesel 2013 Automat - lite rök (lite svart men inte mycket) under huv - Orsak?

Folketsbil
15 maj 2019 · 1 Inlägg

Bilen står i garage under dagen, på kvällen kör jag iväg.
Försök 1: efter cirka 7 min körtid beslöt jag att testa om jag kunde köra från 0 till 100 vid ett rödljus på vanliga DRIVE. Motorn blev lite högljudd och växlingen upp gick hackigt så jag släppte på gasen, efter det gick det som vanligt. Kom hem efter ca 20min, fläkten gick en kort (2min) stund.
Försök 2 (1 dag senare): efter cirka 7 min körtid beslöt jag att testa om jag kunde köra från 0 till 100 vid ett rödljus på SPORT. Detta gick utomordentligt, växlingen funkade bra och bilen "flög" iväg. Körde sedan normalt på E4 och cirka 3 min innan hem, körde jag plattan i mattan under 5 sek. Väl hemma så märkte jag att det ångade lite svartaktig rök under huven från högra sidan av huven (om man sitter i förarsätet). Röken tonade ut och försvann inom cirka 2-3 min. Inga eldslågor. Motorn var väldigt varm. Under huven var det extra varmt mellan vindruta och motor där jag tror motorvärmaren (och möjligen AC?) sitter. När bilen kallnat mer, efter 2h nåt - kontrollerade jag motoroljan och den var fortfarande svart men inte tät, typ lite genomskinlig på sina ställen (definitivt inte vit eller oboy-färgad).
Kylarvätskan var full. Inga varningsindikationer från bildisplayen (annat än att parkeringslampan behöver bytas, men den har lyst och släckts förr så det behöver inte hänga ihop).
Dagen därpå kallstartade jag bilen (på 5 min var den lagom varm (90), utomhus var det ca 10 plusgrader). 25 min till jobbet och inga problem med vare sig med värme eller växling. AC verkade också fungera.

Så till min fråga - vad beror röken på? Vad kan ha gått sönder? Något annat jag behöver vara uppmärksam på?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang