Mk18 sticker ut på min volvo 945 classic -98

granadadr
torsdag 18:48 · 5 812 Inlägg
#21

volvoqq skrev:
Har du mätt alla fyra så dom som du satt fram inte skall sitta bak istället för att få jämn hjulbredd?

är väl samma et fram som bak??

WurstingErik
torsdag 19:07 · 219 Inlägg
#22

granadadr skrev:

volvoqq skrev:
Har du mätt alla fyra så dom som du satt fram inte skall sitta bak istället för att få jämn hjulbredd?

är väl samma et fram som bak??

dom säljs med et 6 och 16, kan va 2 av varje

ProXem Hobby Fotograf
torsdag 20:11 · 623 Inlägg
#23

jompazx skrev:

torsen skrev:

jompazx skrev:
Finns fälgarna med olika ET? om inte så är det inget fel, framvagnarna är samma på alla 940.  då sticker de bara ut pga bilen är för hög vem sätter på fräsiga fälgar å inte sänker anyways? sänk och lägg på lite camber.


Vad menas med: "lägg på lite camber?"
Du menar väl inte Camember?
Den goda franska vitmögelosten?
Eller menar du hjullutning?
I så fall positiv eller negativ?

Berätta gärna hur man ändrar hjullutningen bak på en 940?

Camber är vad hjulet lutar sett framifrån, så som du säger hjullutning. TS säger "Nu är det så att dom sticker ut utanför skärmkanterna frammer än vad jag sett någon annans göra" alltså verkar det som att det är fram som problematiken ligger, då går det utan problem att justera camber man kan göra det lätt för sig och köpa justerbara topplagringar eller så kan man vrida fjäderbenet och borra nya hål (tror till och med den metoden beskrivs i verkstadshandböcker dock inte säker) gör man såhär tjärnar man också lite caster vilket inte är ogynnsamt när han får en större styrradie med lägre ET, i detta fall handlar det om en ökning av den redan negativa cambern som volvo 940 har, Men en sänkning kanske räcker? den har väl i alla fall lite camber gain trots mcpherson benen?

Det går definitivt att justera både camber och toe bak på en 940. Är ens axeln rak original? vet inte. för att justera camber lägger man en svets på axelrörets ovansida vilket får axeln att dra ihop sig lite på ovansidan vilket ger mer negativ camber. Samma gäller för toe fast fram och bak. Skränka? är ett ord som kommer till minnet på mig. Detta görs inom vissa ramar för lager spel etc men funkar utmärkt och folk gört. viktigt att tänka på är placeringen ju närmre diffen ju större slag. man fin justerar nära hjulet.

Klockrent svar! haha xD

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang