Golf 4 2001 - EMISSIONS WORKSHOP

Mirre237
16 maj 2019 · 16 Inlägg

Hej,

Idag när jag var ute och körde ungefär i 2 timmar plötsligt började motorlampan lysa och det stod EMISSION WORKSHOP.. Bilen började plötsligt gå väldigt dåligt och bluddra från avgassystemet mycket, även på tomgång och gaspådrag... Körd hem jätte sakta som typ var endast 1 mil hemifrån.

Innan hade jag haft fel på bilen med att den inte ville starta då bytte jag bränsle pumps reläet 409 och det löste problemet. Under den tiden när jag felkodade bilen fick jag upp dessa felkoder.. Kan lambda felkoderna vara felet, overheating? att den bluddrar? Körde utan problem i 2 timmar sen började allt detta.

10 faults found

16555 - Fuel Trim; Bank 1
             P0171 - 35-10 - System Too Lean - Intermittent

16486 - Mass Air Flow Sensor (G70)
             P0102 - 35-10 - Signal Too Low - Intermittent

17923 - Intake Manifold Valve (N156)
             P1515 - 35-10 - Short to Ground - Intermittent

17523 - Oxygen (Lambda) Sensor Heating: B1 S1
              P1115 - 35-10 - Short to Ground - Intermittent

17525 - Oxygen (Lambda) Sensor Heating Circuit: B1 S2
             P1117 - 35-10 - Short to Ground - Intermittent

17843 - Secondary Air Pump Relay (J299)
             P1435 - 35-10 - Short to Ground - Intermittent

16654 - Fuel injector #4 (N33)
             P0270 - 35-10 - Short to Ground - Intermittent

16648 - Fuel Injector #2 (N31)
             P0264 - 35-10 - Short to Ground - Intermittent

16645 - Fuel Injector #1 (N30)
             P0261 - 35-10 - Short to Ground - Intermittent

16651 - Fuel Injector #3 (N32)
             P0267 - 35-10 - Short to Ground - Intermittent

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
16 maj 2019 · 4 917 Inlägg

Short tog ground betyder nog jordfel. .
Kan det vara en skavad kabel som spökar?
Kika på kablaget till utpekade punkter och se om det ligger avskavt mot chassiet någonstans.

Senast redigerat av insidan (16 maj 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Mirre237
16 maj 2019 · 16 Inlägg

insidan skrev:
Short tog ground betyder nog jordfel. .
Kan det vara en skavad kabel som spökar?
Kika på kablaget till utpekade punkter och se om det ligger avskavt mot chassiet någonstans.

Har tittat överallt.. Vilka utpekade punkter? Men bilen funkade felfritt men den började bluddra nu som fan, går knappt och köra. Det kan inte vara lambdan? Hade dessa felkoder innan och då gjorde den inte det och då lyste inte motorlampan. Har en tråd till om när bilen inte startade och dog kika på den så kommer du förstå, men nu har detta problem uppstått. https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4545007

Senast redigerat av Mirre237 (16 maj 2019)

spillolja
17 maj 2019 · 4 025 Inlägg

Låter som problem med bränslepumpreläet

vad är det för motorkod ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Mirre237
17 maj 2019 · 16 Inlägg

spillolja skrev:
Låter som problem med bränslepumpreläet

vad är det för motorkod ?

Hade bytt till eftermarknads redan? Är det dåligt? Bilen stängdes av under en period och ville inte starta när den var varm bytte bränsle pumps relä (409) och det löste problemet. Men det var inte OEM.

Motorkoden är AVU.

spillolja
17 maj 2019 · 4 025 Inlägg

Kopplingsschema:
https://minfil.com/sfEdT2rfna/VW_AVU_pdf
se upp för skräpreklam

bara att mäta så 12 volt finns där det ska vara (samt 5volt där detta ska finnas)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Mirre237
17 maj 2019 · 16 Inlägg

Hur mäter jag, med en multimeter?

edit: Gjorde en video på hur bilen betedde sig och lät, ta ett titt så kanske du förstår situation bättre
https://www.youtube.com/watch?v=_aRk8-G … e=youtu.be

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
17 maj 2019 · 4 917 Inlägg

Jag har läst igenom ditt förra gamla inlägg och jag ger mig inte, för jag tror stenhårt på någon form av kabelskada.
Sign Growe var inne på samma sak såg jag...
Så du måste gå igenom kablar som är relevanta,  dvs de som pekas ut som intermittenta.
Felutpekningen säger att det är typ kabelfel..
Det kan vara t ex problem i säkringsboxen eller vindrutetorkararmarna som gnider och sliter på någon kabel om dom nu ligger nära..
Lyft och kolla hela vägen på någon kabel som i går i felutpekningen..
Har du en himla otur så är det kanske mer än ett fel..

Senast redigerat av insidan (17 maj 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Mirre237
19 maj 2019 · 16 Inlägg

insidan skrev:
Jag har läst igenom ditt förra gamla inlägg och jag ger mig inte, för jag tror stenhårt på någon form av kabelskada.
Sign Growe var inne på samma sak såg jag...
Så du måste gå igenom kablar som är relevanta,  dvs de som pekas ut som intermittenta.
Felutpekningen säger att det är typ kabelfel..
Det kan vara t ex problem i säkringsboxen eller vindrutetorkararmarna som gnider och sliter på någon kabel om dom nu ligger nära..
Lyft och kolla hela vägen på någon kabel som i går i felutpekningen..
Har du en himla otur så är det kanske mer än ett fel..

Det kan det vara, måste kolla ordentligt igenom alla kablar speciellt i motorutrymmet.. Jag får kollar säkringsboxen eller vindrutetorkararmarna.. Jag tror fortfarande på att det är ett fel..

Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 maj 2019 · 13 742 Inlägg

insidan skrev:
Jag har läst igenom ditt förra gamla inlägg och jag ger mig inte, för jag tror stenhårt på någon form av kabelskada.
Sign Growe var inne på samma sak såg jag...
Så du måste gå igenom kablar som är relevanta,  dvs de som pekas ut som intermittenta.
Felutpekningen säger att det är typ kabelfel..
Det kan vara t ex problem i säkringsboxen eller vindrutetorkararmarna som gnider och sliter på någon kabel om dom nu ligger nära..
Lyft och kolla hela vägen på någon kabel som i går i felutpekningen..
Har du en himla otur så är det kanske mer än ett fel..

det eller något knas fel i någon givare som går på samma lina men svårt att gissa. 

jag har ju kört uteslutningsmetoden och helt enkelt testa att riva loss kontakter tills felkoderna ändrar sig.  det brukar kunna leda till att man faktist hittar felet.. så är det tex med egr ventiler när det blir kortslutning internt då släcker den allt som får ström från samma ställe i styrenheten.   i dom fallen är det en 5v lina den total släcker. och ecun stänger av den för att inte brinna upp.   när man testar rätt sak försvinner oftast alla felkoder utom på den enheten som man dragit ur. dock brukar felkoden ändra sig något från att den är kortsluten till att saknas.

oftast är det så att man strömsätter givarna med 5v sen har en jord och en signal kabel. 
men det är mer generellt  alla givare är olika vissa kör 12v osv. men mer för att förstå varför ett fel kan bli tok fel på så många saker.   jag betvivlar att allt är kortslutet utan endast 1 av dom grejerna.  om nu inte kabelhärvan är tokskavd någonstans. 

Men det är svårt att hållas med bilel om man inte har själva grunden klar för sig.
Sen kan alla lära sig så man får inte känna sig besegrad så lätt.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang