Dörrskydd mot att skada andra bilar?

kboortz
25 maj 2019 · 7 Inlägg

Jag är ute efter är ett "stötskydd" som gör att om jag råkar släppa bildörren och den slår lätt mot en bil parkerad bredvid min, att det varken blir repa eller buckla på den andra bilen.

Det finns ju sådana där saker att trycka dit på kanten på en bildörr. Men de är små, korta och tunna och främst avsedda för att skydda den egna kanten på dörren. Jag menar något

- Gummiaktigt så dämpar stötar
- Ska sitta vertikalt vid dörrkanten, jag vet ju inte höjden där jag slår i andra bilen
- Tjocklek minst 7 mm men helst mer än så speciellt närmast kanten på dörren
- Bredd minst 4 cm
- Längd minst 15 cm
- Gärna tunnare på sidan mot dörren och tjockare mot kanten på dörren, så ger mindre luftmotstånd

Om överdriver lite så stötdämpning som ett sådant där skydd man kan köpa och sätta på garageväggen för att inte skada dörren. Och mjukt men inte för mjukt, som ett sådant där handledsstöd i gel för ett tangentbord.

Detta är väl det närmaste jag hittat

https://www.amazon.co.uk/AchidistviQ-4P … 07S22M2TX/
https://www.amazon.co.uk/Richbrook-Cara … 003B94W2E/

I värsta fall får jag väl lära mig ett 3D-program och skriva ut ett stötskydd på min nyinköpta 3D-skrivare. Men skulle ta mig evigheter att få till så vill helst hitta något färdigt att köpa wink

Idéer?

Senast redigerat av kboortz (25 maj 2019)

MammDiin
25 maj 2019 · 2 015 Inlägg

Om du 3d printar så skulle TPU kunna vara ett bra material.

Hamilton
26 maj 2019 · 8 861 Inlägg

Måste ju vara lättare att parkera på mera lämpligare ställen och framförallt snyggare för bilen.

Fotograf på tierpidag.se
granadadr
26 maj 2019 · 7 261 Inlägg

Hamilton skrev:
Måste ju vara lättare att parkera på mera lämpligare ställen och framförallt snyggare för bilen.

kanske hans bostadsparkering är trång ??

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
kboortz
8 juni 2019 · 7 Inlägg

granadadr skrev:

Hamilton skrev:
Måste ju vara lättare att parkera på mera lämpligare ställen och framförallt snyggare för bilen.

kanske hans bostadsparkering är trång ??

Ja, har garageplats i gemensamt garage och det är väldigt trångt. Dessutom en pelare ännu närmare än grannbilen och om missbedömer hur långt in jag kört i fickan så kommer bakdörren emot när öppnar.

Bildörrar har ju "hack" så om öppnar i ett visst läge och släpper dörren så kan den glida in av sig självt in i nästa hack och då komma mot bilen bredvid. Jag är noga att hålla i dörrkanten men vill ha en extra säkerhet.

Jag har beställt lite olika saker på eBay, jag får väl se om något av det går att använda.

Hamilton, min bil gammal och ful så det spelar inte så stor roll om inte jättesnyggt. Är grannens bil jag är rädd om och att slippa besväret det skulle orsaka om jag gör en repa eller buckla i den. Jag har också en vän som övningskör med mig och jag vill inte oroa mig att vännen ska glömma och råka slå upp dörren för långt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang