Audi TT ASR ESP lampan lyser trots åtgärd och jag har inga felkoder

peterwalle
8 oktober 2018 · 27 Inlägg
#1

Har en Audi TT 2000 med en lysande ASR ESP lampa.
Har en Torgue programvara i mobilen som kan koppla upp sig mot bilen, men får inga felkoder.
Den har kontakt med bilen och jag kan tex se varvtalet gå upp till 800 när jag startar bilen.
Upptäckte att lufttrycket var olika i däcken och ett hjul hade 1.6 istället för 2.4
Har läst att olika däcktryck kan stöka till det för ABSén
Fyllt på däcktrycket men fortfarande lyser ASR ESP lampan. Och fortfarande inga felkoder i Torgue programvaran.

Kan det behövas "riktiga" diagnosverktyg eller finns det något möjlighet att nollställa felkoderna utan verktyg ?
Eller är det helt enkelt ett fel i ABS systemet och att lufttrycket var lågt var bara en tillfällighet ?

ps. lite kuriosa är att samtidigt som ABS lampan började lysa luktar det bensin i kupen......
Nu 3-4 dagar senare har bensinlukten försvunnit.

Vänligen
Peter

Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 oktober 2018 · 9 728 Inlägg
#2

Läs med riktig läsare. Du läser bara ur  styrenheten för motorn    lyser lamporna så är det något fel

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
it_mutt
8 oktober 2018 · 9 995 Inlägg
#3

Torque och vad för felläsare?

ELM321 läser inget annat än motorfelkoder...så, som påpekat; läs ut felkoderna med något ordentligt istället

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
jaka54
8 oktober 2018 · 3 019 Inlägg
#4

Hej!
Såg för några veckor sedan  att ESP och ABS lampan lyste på min Audi TT (2004) och åkte till en firma som läste av eventuella felkoder (400kr) i bilen och de hittade två fel. Vänster hastighetssensor (speed sensor) var trasig och höger hade ett intermitent fel. När jag hade bytt den vänstra slocknade ESP lampan men ABS lampan lyste fortfarande. Bytte olja och filter samt skruvade fast plåten under motorn i dag så i morgon ska jag köra bilen och se om ABS lampan slocknar. Enligt filmer  på Youtube ska lampan slockna efter att hjulen kommit upp i en hasighet på ca 4-5km/t.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 oktober 2018 · 9 728 Inlägg
#5

it_mutt skrev:
Torque och vad för felläsare?

ELM321 läser inget annat än motorfelkoder...så, som påpekat; läs ut felkoderna med något ordentligt istället

Programet som heter så men rätt säker att man använder en elm till att läsa från obdn

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
it_mutt
9 oktober 2018 · 9 995 Inlägg
#6

Growe skrev:

it_mutt skrev:
Torque och vad för felläsare?

ELM321 läser inget annat än motorfelkoder...så, som påpekat; läs ut felkoderna med något ordentligt istället

Programet som heter så men rätt säker att man använder en elm till att läsa från obdn

Ja...och en ELM327 plockar bara motorfelkoder, åtminstone i den aktuella bilens fall. En ELM327 i kombination med Torque kommer således inte visa några felkoder på en TT som rör ex.vis bromssystemet.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
peterwalle
10 oktober 2018 · 27 Inlägg
#7

Tack så länge.
Åker in till OK i helgen och hissar upp bilen för att se att inga kablar etc hänger löst.
Sen blir det väl verkstan och avläsning av koder.

peterwalle
10 oktober 2018 · 27 Inlägg
#8

Jaka54 - Hur vart det efter du bytt olja och filter ?
Har hittat en del trådar där man nämner att ABSen påverkats av oljebyte. Jag fattar inte hur/varför men vår bil har sedan 2 mån signalerat att det är dags för service. Kan detta ha någon koppling till att ABS lampan lyser ??

jaka54
10 oktober 2018 · 3 019 Inlägg
#9

Hej!
Nej! ABS:n påverkas inte av oljebyte (varför skulle den göra det?).Inte heller att servicelampan lyser har något med ABS:n att göra.
Min ABS lampa slocknade så fort jag fått rull på bilen ,efter ca 50m körning. Systemet tycks fungera så att det tar bort felkoder som uppkommit när man bytt felaktiga komponenter. I mitt fall ena hjulsensorn.

Jag har Bentleyboken över Audi TT på ca 500sidor (1999-2006) rekommendras varm till alla Audi TT ägare, och där står och visas bild på att avståndet mellan ABS-krans och sensorn ska vara 0,3mm. På min 2004 TT var avståndet snarare ( på originalsensorerna och ABS-krans) 1,3mm. Och så blev avståndet automatiskt när jag monterade de nya sensorerna då de har en given placering och bara skjuts in och skruvas fast med en 5mm insexskruv. Att avståndet skulle vara så litet som 0,3mm verkar inte troligt då minsta orundhet på ABS-kransen skulle innebära att den tog i sensorn.

it_mutt
10 oktober 2018 · 9 995 Inlägg
#10

jaka54 skrev:
Hej!
Nej! ABS:n påverkas inte av oljebyte (varför skulle den göra det?).Inte heller att servicelampan lyser har något med ABS:n att göra.
Min ABS lampa slocknade så fort jag fått rull på bilen ,efter ca 50m körning. Systemet tycks fungera så att det tar bort felkoder som uppkommit när man bytt felaktiga komponenter. I mitt fall ena hjulsensorn.

Jag har Bentleyboken över Audi TT på ca 500sidor (1999-2006) rekommendras varm till alla Audi TT ägare, och där står och visas bild på att avståndet mellan ABS-krans och sensorn ska vara 0,3mm. På min 2004 TT var avståndet snarare ( på originalsensorerna och ABS-krans) 1,3mm. Och så blev avståndet automatiskt när jag monterade de nya sensorerna då de har en given placering och bara skjuts in och skruvas fast med en 5mm insexskruv. Att avståndet skulle vara så litet som 0,3mm verkar inte troligt då minsta orundhet på ABS-kransen skulle innebära att den tog i sensorn.

Avståndet är inte SÅ superviktigt. Det påverkar givetvis signalen, så inom rimliga gränser. Det viktiga ligger i att alla ringar/sensorer har samma/liknande avstånd, så att signalerna matchar. Annars ballar systemet ur (ex.vis ESP går in, ABS-lampan lyser osv)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
peterwalle
28 maj · 27 Inlägg
#11

Har tagit fram TT´n efter vintervilan och skall ta tag i problemet igen.
Har varit på den lokala verkstaden och dom får fram 2 felkoder.
En som pekar på något med motorn och ett på bromsarna.
Felkoden är P01314 och båda koderna pekar mot något styrdon men inte något specifikt.
Hittar massor med länkar där G200 Lateral Acceleration Sensor pekas ut.
Nån som har någon erfarenhet av det?
Skall tillägga att ABS bromasarna fungerar utmärkt :-)

jaka54
28 maj · 3 019 Inlägg
#12

Hej!
Hur vet du att ABS bromsarna verkligen fungerar?? Att bromsarna tar trots att ABS-lampan är givet ...men funkar verkligen ABS funktionen?
I höstas när jag märkte att ESP och ABS lampan lyste på min TT så läste bilmecken av felkoden i klartext, alltså på svenska och inte bara med en sifferkod.
Motorn har väl inget med vare sig ESP eller ABS -funktionen att göra. Det är inte så att ABS enheten är felaktig?

peterwalle
31 maj · 27 Inlägg
#13

Det var verkstaden som sa det när dom hade kört den.
ABS lampan lyser alltså inte utan det är bara "ARS" lampan för antispin som lyser.
Den skall slockna när man har kört några meter men det gör den inte. Det gör heller ingen skillnaden om jag trycker på ESP knappen.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang