Hur laga bilnyckeln?

Oussama
17 juni 2019 · 37 Inlägg

Hej!

Min bror har lyckats slita/knycka sönder ett av min bils nycklar, i sin ficka. Med väl vilja försökte han fixa nyckeln med limpistol, men ni förstår att det inte håller.

Nu vill jag fixa det snabbt innan det blir värre och den elektriska delen i nyckeln tappas bort. Plasthandtaget och metallnyckeln går att sära.

Jag tänker att något bör kunna gjutas på där, något lim tex, men jag vet ej vad som skulle kunna passa.

Hur skulle ni ha fixat nyckeln?


https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222167/222167-c78b6d046204018932cd0006827dd490.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222167/222167-3579b0fab299b3f2fd76cfb8e2b0ed9b.jpg

torsen
17 juni 2019 · 7 198 Inlägg

Oussama skrev:
Hej!

Hur skulle ni ha fixat nyckeln?

Jag skulle besökt en låssmed(-sbutik).

Oussama
17 juni 2019 · 37 Inlägg

torsen skrev:

Oussama skrev:
Hej!

Hur skulle ni ha fixat nyckeln?

Jag skulle besökt en låssmed(-sbutik).

Tack för tipset Torsen, det har jag inte tänkt på.

Finns det fler förslag?

volvoqq Lastbilsmekaniker
17 juni 2019 · 5 127 Inlägg

Nog bättre med tvåkomponent lim istället

Lockwood
17 juni 2019 · 394 Inlägg

Denna passar kanske https://www.ebay.de/itm/Passend-fur-Vol … SweDdayPxx . En vänligt inställd "låssmed" gör en kopia för 200 kr, glöm inte att flytta över "transpondern till startspärren" från gamla nyckeln.

ironhead volvoraggare
17 juni 2019 · 4 776 Inlägg

antingen gör du som lockwood skriver eller så åker  du te  volvo  så antingen dyra sättet eller det  billiga sättet

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Oussama
18 juni 2019 · 37 Inlägg

Tack för era intressanta förslag: låssmed, Volvo, köpa obehandlad nyckel från Ebay, 2 komp lim.

Vad sägs om snickerispackel? Har läst att den är hård. Kommer den sitta fast på nyckeln? Eller en annan spackel?

Kemiskmetall, är det också ett alternativ?

Lockwood
18 juni 2019 · 394 Inlägg

Fast när du kan få en "ny" nyckel för ca 300 kr, är det då lönt att hålla på med lim? Men för all del, limma/whatever, det håller nog ett tag, kanske ett långt tag. Eller så släpper limmet när det behövs som minst o så tappar man antingen nyckeln, transpondern eller både och?

Oussama
18 juni 2019 · 37 Inlägg

Bilen är gammal, så jag ville investera så lite som möjligt. Hur som helst jag kanske ska faktiskt kolla med låssmed, sist kostade det 350 utan transponder, jag gissar det blir dyrare när han/hon ska flytta över transpondern också.

Lockwood
18 juni 2019 · 394 Inlägg

Jag har köpt ebay nycklar. Du behöver inte gå till låssmed, räcker med en som kan kopiera "vanliga nycklar", brukar kunna kosta från 100 kr. Transpondern kan du flytta själv, den är ju redan lös? Är den inte lös så får man pilla loss den försiktigt. Var inte dumsnål.

Oussama
19 juni 2019 · 37 Inlägg

Lockwood skrev:
Jag har köpt ebay nycklar. Du behöver inte gå till låssmed, räcker med en som kan kopiera "vanliga nycklar", brukar kunna kosta från 100 kr. Transpondern kan du flytta själv, den är ju redan lös? Är den inte lös så får man pilla loss den försiktigt. Var inte dumsnål.

Hhh.. Nej jag ska försöka undvika att vara dumsnål smile men ibland äe det svårt när man alltid vill fixa saker själv.

Tack för dina tips!

Senast redigerat av Oussama (19 juni 2019)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
19 juni 2019 · 4 917 Inlägg

Beroende på vad det är för material, så KAN man svetsa ihop delarna..
Lämpligast är då i första hand TIG, därefter MIG och sist PINNE, för det är svårast. .
Men det förutsätter ju att du har utrustningen såklart..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Utmarks-Loke
19 juni 2019 · 5 809 Inlägg

insidan skrev:
Beroende på vad det är för material, så KAN man svetsa ihop delarna..
Lämpligast är då i första hand TIG, därefter MIG och sist PINNE, för det är svårast. .
Men det förutsätter ju att du har utrustningen såklart..

Funkade säkert bra förr, men dagens bilar med transponder skall man nog inte svetsa för mycket på.

Lockwood
19 juni 2019 · 394 Inlägg

TIG, MIG eller "pinnsvets" på en nyckel med plasthölje? Hur då? Eller menar du "plats-svetsa"? Jag kan nästan lova er att det blir bäst, och billigast att köpa en sån där passande ebay-nyckel o sedan traska in till lämpligt ställe där man kan göra kopior på sina nycklar, behöver inte vara ett märkvärdigt ställe med utbildad låssmed osv, utan det brukar gå bra med "ett hål i väggen ställe". Brukar som sagt kosta från 100 kr. Transpodern flyttar man. Jag har själv köpt nya nyckelämnen på ebay till några äldre enusiastbetonade bilar jag ägt/äger då plasten och/eller knapparna på nyckeln blivit slitna. Var inga problem att flytta innehållet till nya nyckeln, inkl transponder. Man såg/ser att de nya nycklarna är kopior då de är inte lika snyggt frästa som original, men det är oxå en rejäl skillnad på ca 2500 för en ny nyckel kontra ca 300 kr. Dessutom så kan man inte kvittera ut oändligt med nya nycklar till bilar i regel, 10 st (unika transpondrar!) har vissa märken som max. Det finns även firmor (lite seriösare "nyckel kopierare") där de kan kopiera transpodern. Detta leder då till att bilen ser de två nycklarna som en och samma nyckel (transpodern är kopierad ju...). Gör man på detta vis, dvs kopierar transpodern så kan man i praktiken ha oändligt många nycklar till bilen, men bilen ser nycklarna med samma transpoder ID som en och samma nyckel.

Senast redigerat av Lockwood (19 juni 2019)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
19 juni 2019 · 4 917 Inlägg

Vi som kan svetsa vet hur man gör.. smile
Går inte känsliga delar plocka bort, så får man se till att kyla ordentligt och skydda såklart..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Lockwood
19 juni 2019 · 394 Inlägg

Förklara för mig hur du kan svetsa ihop nyckeln i tråden. Som jag kan bedöma det så är det själva metallbladet som lossnat från plasthöljet.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
19 juni 2019 · 4 917 Inlägg

Lockwood skrev:
Förklara för mig hur du kan svetsa ihop nyckeln i tråden. Som jag kan bedöma det så är det själva metallbladet som lossnat från plasthöljet.

Jag har inte sett bilden på min lille padda..
Sen var det enbart ett förslag på överskriften..
Kan man limma så kan man väl svetsa, tänkte jag..smile

Senast redigerat av insidan (19 juni 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang