Dumma frågor om Saab 95 motor

intabaa
28 juni 2019 · 17 Inlägg

Hej! Jag har en Saab 95 som jag insåg kylfläktarna inte gick igång på, provade att koppla båda direkt till batteriet och då startade dom fin fint kan inte se att det var något fel på säkringar heller när jag tar ut den blå kontakten som sitter i motorn så går båda direkt (från vad jag läst så är det en sensor för lufttemp vet dock inte exakt namn) så gissar att sensorn har gått sönder. Samtidigt jag gjorde allt detta så insåg jag att det såg ut som att något stort saknades på motorn. Jag har aldrig haft något som suttit där förr dock.
Så kortfattat sagt mina frågor är vad sensorn heter och om det faktist kan vara problemet med kylfläktarna samt vad det är som iaf verkar ha suttit på motorn?
Den blå kontakten går in i en hona som sitter fast i motorn:
https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225675/225675-32e105f72b469ac797751b69beb8956a.jpg

Dom tre hålen i motorn verkar ha haft något fäst i sig förut:
https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225675/225675-e0b0e20d8fd119ff7626d5b21af24177.jpg

Senast redigerat av intabaa (28 juni 2019)

Hiphoppucko
28 juni 2019 · 72 Inlägg

Hej! Kokar bilen eller varför oroar du dig för att fläktarna inte går hela tiden? Dom går bara när de behövs vilket är när temperaturen överstiger en viss gräns vet tyvärr inte vart gränsen går. Men om bilen inte kokar eller om temperaturmätaren i bilen inte går över hälften är allt lugnt!

De 3 hålen du visar är vakuumpump om bilen är automatväxlad, och om du har manuell vilket du förmodligen har så ska du inte ha något där! smile

intabaa
28 juni 2019 · 17 Inlägg

Haha där ser man nej alltså tempraturen på instrumentbrädan ligger hela tiden precis i mitten såhär på en varm sommardag. Dock så fungerar acn väldigt dåligt (blir aldrig riktigt kallt i bilen) och tänkte att åtminstånde att den ena fläkten skulle gå om man kör acn på max.  Så då kanske jag har gått på helt fel bana när det gäller felsökningen :S.
Och när det gäller dom tre hålen så är bilen manuell ja.
Tack så mycket för svaret!

Hiphoppucko
28 juni 2019 · 72 Inlägg

intabaa skrev:
Haha där ser man nej alltså tempraturen på instrumentbrädan ligger hela tiden precis i mitten såhär på en varm sommardag. Dock så fungerar acn väldigt dåligt (blir aldrig riktigt kallt i bilen) och tänkte att åtminstånde att den ena fläkten skulle gå om man kör acn på max.  Så då kanske jag har gått på helt fel bana när det gäller felsökningen :S.
Och när det gäller dom tre hålen så är bilen manuell ja.
Tack så mycket för svaret!

Då är det inget som är fel på fläktarna, men angående ACn så kolla upp den på autkoriserad firma, för är vanligt att rost eller stenskott förstör delar som ingår i AC systemet, vilket kan leda till att gasen läcker ut sakta men säkert, så jag föreslår en ac kontroll så får du svart på vitt vad som är fel.

intabaa
28 juni 2019 · 17 Inlägg

Då vet jag!
Tack ännu en gång för hjälpen! smile

Hiphoppucko
28 juni 2019 · 72 Inlägg

intabaa skrev:
Då vet jag!
Tack ännu en gång för hjälpen! smile

Ingen fara! Bara att fråga på anitingen pm eller skriva trådar!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang