Cheva van G20 -88 startar inte.

JFJ
8 november 2018 · 4 Inlägg
#1

Hej, nybliven Cheva ägare. Köpte en -88 van som inte startar. Det är en kortslutning på ECMB säkringen. Matningen med 12v fungerar men det kommer minus i den andra kabeln i säkringshållaren. Kabeln som är orange går obruten hela vägen till ECM boxen som sitter på golvet under förarsätet. När jag lossar kontakterna till boxen så försvinner minus i kabeln, alla andra komponenter på motorn har också varit lossade men utan att minus försvinner. Hjälp?

Johan

insidan Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
8 november 2018 · 3 541 Inlägg
#2

Kortslutning på säkringen innebär att säkringen går sönder, gör den det?
Hur hemma är du på mätning med mätinstrument?
Hur kom du fram till att boxen är problemet?
Om boxen skulle vara problemet så är det väl bara till att byta..
Går startmotorn runt?

Senast redigerat av bagatellen (8 november 2018)

JFJ
8 november 2018 · 4 Inlägg
#3

Ja, säkringen går sönder.
Jag klarar av att mäta en del.
Kabeln som är utgående från säkringen går direkt till boxen, ingen kortis finns på vägen dit, när jag kopplar ur boxen försvinner kortisen.
Blir lite osäker på vilken box jag skall ha, hittar inte riktigt någon som passar, på min finns inga namn eller nummer, finns bara ett service nummer och när jag kollar på bildelsbasen så hittar jag samma nummer på en box till en diesel.
Motorn startar lätt på startgas eller om du slår lite bensin i förgasarinsprutet.
Jag vet att bränslepumpen fungerar då jag haft loss den och efter det tvångskört den. Så jag vet också att det kommer fram bränsle till munstyckena, men dom öppnar inte och pumpen startar inte när den är normalt inkopplad.

Johan

insidan Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
8 november 2018 · 3 541 Inlägg
#4

Varför inte öppna boxen och kolla om du ser någon defekt?
Eftersom du kan mäta så tror jag nog du kan klura ut var problemet sitter i boxen.
Kondensatorer har t ex en förbenad förmåga till att gå sönder..
Om någon lyft på "hatten" då är denna defekt..
Även effekttransistorer , så dom skulle jag börjat med..
Har du en lödkolv så kan du löda loss relevanta komponenter och mäta..

Senast redigerat av bagatellen (8 november 2018)

JFJ
8 november 2018 · 4 Inlägg
#5

Jag har öppnat boxen och allt ser nytt och fint ut, inga visuella fel. Tyvärr kan jag nog inte mäta riktigt så mycket så jag får se hur jag skall gå vidare. Jag är ju fortfarande inte helt säker på att rätt box.

Johan

JFJ
1 juli · 4 Inlägg
#6

Hej, har ju gått ett tag och en del har hänt. Jag fick tag på rätt box så nu fungerar bränslepump mm. Tyvärr  vill bilen ändå inte fungera riktigt, ibland startar den och ibland inte, när den startar så går den på ganska höga varv till den blivit riktigt genomvarm för att sedan börja svaja upp och ner och så småningom dö, sen går den inte att starta förrän den svalnat.

När den totalvägrar så har jag testat att slå i bensin där insprutarna sitter och då går den en stund.

Pumpen levererar ett tryck på ca 12 psi.
Bränslefiltret är bytt.

Johan

insidan Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
1 juli · 3 541 Inlägg
#7

Det var ju bra att du fått igång den och då är halva jobbet gjort..
Ska vi gissa på att det är förgasaren som strular till det denna gången..smile
Den är lastgammal och en översyn är nog inte fel.
Kanske nån läckande packning..
Har du lite startgas så kan du ju spruta runt lite..
Detdär med att den lägger av när den är varm kan ju även vara att kompen försvinner p gr av värmeutvidgning, men det är nog inte troligt i ditt fall..
Jag har haft det fenomenet på både grästrimmer och gräsklippare..
Men nu är det ju ett lite mer avancerat  beläte du tänker köra..smile
Har den strömfördelare så hade jag kollat innanmätet..

Senast redigerat av insidan (1 juli )

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang