Hejsan
Jag har i många år läst om trasiga hastighetsmätare VDO men inte kommenterat. Jag har tidigare köpt helt nya VDO mätare till Volvo 740 avsedd för 88-90 års modell. Men har senare fått fel på hastighetsmätaren igen ( dvs ingen hastighet visar i instrumentet ) fast att hastighetsmätaren bara har gått några tusen mil. Istället för att byta bakaxelns givare osv gjorde jag helt enkelt en annan grej. Det går 2 stycken sladdar från hastighetsgivaren på bakaxeln.
Klipp upp plasthöljet där kablarna går in i. Då upptäckte jag att ena av sladden var av. Lödde ihop kabel och sedan fungerade det igen. Alternativt kan man gör så här och blir i regel bättre hållbarhet.
Gå till skroten och ta bort främre sidoblinkers( enklast på höger sida) med tillhörande kontakt och sladd och se till att sladdarna är ca 1.0 meter långa innan du klipper av sladdarna med avbitare. Det absolut viktigaste är kontakten och sladdarna. Denna kontakt passar i hastighetsgivaren . Sätt i den "nya" kontakten i hastighets givaren med de 2 styck långa, 1 meters sladdarna, och drar in sladdarna in i reservshjulsutrymmet och koppla ihop dessa 2 styck sladdarna med de gamla sladdarna till hastighetsmätaren. Hoppas att det fungera för er med denna metod.