Volvo 740 Hastighetsmätare Glappar.

Fredrushen Det Spinner På Driven
7 januari 2014 · 250 Inlägg

Aronson skrev:
Lödningarna kan påverka både hastighetsmätare och vägmätare,beroende på vilken/vilka lödningar som djävlas.

Okej, är det något man kan komma åt och löda utan att skruva isär hela fadderullan? Har hastighetsmätaren hemma nu och vågar inte mig på och skruva isär hela allt ihoppa wink

Besök gärna mitt projekt! =)
Volvo 740 GL "Knugen" (1990)
Volvo 142 Cab "Sörtcaben" (1969)
Aronson
8 januari 2014 · 912 Inlägg

Finns inga genvägar,övning ger färdighet.

Volvo 780 bertone "GT-Vagnen B6304" (1990)
jaka54
8 januari 2014 · 5 682 Inlägg

Hej!
Hastighetsmätaren går inte att ta isär! Jo ,om man försiktigt borrar eller bränner bort plastfästena som håller instrumenttavlan. Endast då kommer man åt skruvarna som sitter under den svarta instrumenttavlan och kan komma åt elektroniken på kretskortet.

Fredrushen Det Spinner På Driven
8 januari 2014 · 250 Inlägg

Aronson skrev:
Finns inga genvägar,övning ger färdighet.

Ska ge mig på en gammal hastighetsmätare först och pröva wink

jaka54 skrev:
Hej!
Hastighetsmätaren går inte att ta isär! Jo ,om man försiktigt borrar eller bränner bort plastfästena som håller instrumenttavlan. Endast då kommer man åt skruvarna som sitter under den svarta instrumenttavlan och kan komma åt elektroniken på kretskortet.

Jasså, för försöka på min gamla hastighetsmätare först då, förhoppningsvis får hastighetsmätarn för sig att fungera iår igen lagom till besiktningen smile Men fy så härligt det skulle vara om man fick fart på hastighetsmätaren, när jag kör så lyfter sig visaren en aning över 20 strecket, men inget mer! så vette tusan vad felet är ska ta och kolla efter kabelbrått samt mäta givarn i helgen, hoppas på något simpelt fel!

Besök gärna mitt projekt! =)
Volvo 142 Cab "Sörtcaben" (1969)
Volvo 740 GL "Knugen" (1990)
Henkix
9 januari 2014 · 6 737 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Hastighetsmätaren går inte att ta isär! Jo ,om man försiktigt borrar eller bränner bort plastfästena som håller instrumenttavlan. Endast då kommer man åt skruvarna som sitter under den svarta instrumenttavlan och kan komma åt elektroniken på kretskortet.

Borra Bränner?!!
räcker o peta mellan en platt mejsel så du ha något att ta tag i o dra loss den försiktigt.

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Aronson
9 januari 2014 · 912 Inlägg

Instämmer,bara ta ett fast fingergrepp om mätartavla och dra bort den därunder sitter skruvarna,som jag skrev tidigare.
Läs hela tråden.

Volvo 780 bertone "GT-Vagnen B6304" (1990)
BorgwardIsabella
7 juli 2019 · 1 Inlägg

Hejsan
Jag har i många år läst om trasiga hastighetsmätare VDO men inte kommenterat. Jag har tidigare köpt helt nya VDO mätare till Volvo 740 avsedd för 88-90 års modell. Men har senare fått fel på hastighetsmätaren igen ( dvs ingen hastighet visar i instrumentet ) fast att hastighetsmätaren bara har gått några tusen mil. Istället för att byta bakaxelns givare osv gjorde jag helt enkelt en annan grej. Det går 2 stycken sladdar från hastighetsgivaren på bakaxeln.
Klipp upp plasthöljet där kablarna går in i. Då upptäckte jag att ena av sladden var av. Lödde ihop kabel och sedan fungerade det igen. Alternativt kan man gör så här och blir i regel bättre hållbarhet.
Gå till skroten och ta bort främre sidoblinkers( enklast på höger sida)  med tillhörande kontakt och sladd och se till att sladdarna är ca 1.0 meter långa innan du klipper av sladdarna med avbitare. Det absolut viktigaste är kontakten och sladdarna. Denna kontakt passar i hastighetsgivaren . Sätt i den "nya" kontakten i hastighets givaren med de 2 styck långa, 1 meters sladdarna, och drar in sladdarna in i reservshjulsutrymmet och koppla ihop dessa 2 styck sladdarna med de gamla sladdarna till hastighetsmätaren. Hoppas att det fungera för er med denna metod.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang