VW Golf MK6 2011, tuta/signalhorn vill inte fungera. HJÄLP!!!

Snakepit
9 juli · 10 Inlägg
#1

Hej

Ny här på detta fantastiska forum som medlem, men läst här säkert i 15år.

Jag har ett problem som jag dragits med ganska länge nu på min Golf kombi MK6 2011.

Tutan slutade fungera för längesedan och jag måste besikta bilen och tänkte fixa tutan. Jag vill inte behöva dra in mer kabel för en ny tuta.

Jag har felsökt allt känns det som.

Alla säkringar är hela, kollat och bytt nån som var bränd, dock inte nr 17.
Släpringen kollade jag, inget fel där tror jag, allt på ratten fungerar och relät klickar när man försöker tuta. Testade med ett likadant relä som sitter ovanför relät för tutan, det klickade också men inget ljud från tutan.
Båda hornen fungerar när man sätter 12V direkt på dom plus att jag köpt 2 extra horn på skroten från en bil som gått 1500mil. Så jag har 4 horn och alla fungerar med direktström.

Jag mätte kabeln från reläet till horn. Jag tog 12V från nr.1 på reläet och kopplade en kabel direkt till nr.5 på reläet, det är kabeln som går till horn. Då tutade det.

Jag mätte i stiften för relät.

Reläet är markerat 646 och det har egentlig modellnr Bosch 4H0 951 253 C.
När jag kollade upp vad stiften har för funktion så hittade jag markering som var numrerade 1, 2, 3, 4, 5.
Sökte på google och hittade följande från en ritning, 1-86, 2-85, 3-30, 4-87A, 5-87.

Kollade sen vad alla nummer på anslutningarna betydde på https://www.greensilver.com/pic/bosch.pdf
där stod följande förklaringar:

30 Batteri, plus
85 Relä, styrning utgång
86 Relä, styrning, ingång
87 Relä, ingång, öppnar och växlar
87a Relä, utgång 1, öppnar (ANVÄNDS INTE)

När jag jämförde förklaringarna så lät dom lite fel men jag är inte så hemma på bilel så det kanske är så det ska vara.

På kontaktdonet till reläet mätte jag, med AVSTÄNGD tändning, med och utan tryck på ratten för tutan:
1-86-12V
2-85-2.35V
3-30-3.5V
5-87-öppen(ej kortsluten) hoppas ni förstår vad jag menar. Multimetern står på V DC och det hoppar runt lite mV.

på kontaktdonet till reläet mätte jag, med PÅSLAGEN tändning och tryck på ratten för tutan:
1-86-12V
2-85-2.35V
3-30-3.5V
5-87-JORD. Jag hade multimetern på V DC och det hoppade lite som mV.
När jag tryckte på ratten så hoppade multimetern ner på 0. Så det är kontakt från ratten till reläets kopplingsdon nr.5.
Ratten blir väl JORDAD när man trycker på den för att tuta? Ska det vara såhär?

Jag kom fram till att jag inte någon som helst aning vad det kan vara för fel. sad
Därför hoppas jag på kollektivets enorma kunskap här på garaget.
Hoppas någon kan hjälpa mig vidare i detta.
Vad kan jag ha missat?

//S

Här är bild på det jag hittade ang reläets anslutningar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232480/232480-deca0878cc337b42cea9a9d0cac5b8fc.jpg


Hittade även ett kopplingsschema och om man tittar på den så känns det inte som att det stämmer överens med dom anslutningsförklaringar som fanns på https://www.greensilver.com/pic/bosch.pdf

https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232480/232480-06624eb01f11920c9f232ee54cfce09b.jpg

Senast redigerat av Snakepit (9 juli )

insidan Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
9 juli · 3 447 Inlägg
#2

Det som finns på 30 borde vara 12 volt och på 87 borde det vara hornen som i sin andra ände har chassiejord.
Så när reläet drar så överförs det som finns på  30 till 87.
Nu har du bara 3,5 volt och det är för lite.
Och eftersom reläet drar och fungerar och du även byter till ett liknande och du får samma resultat så är det inte fel på reläerna utan det saknas 12 volt på 30.
Det står ju även att 30 är batteriplus.

Senast redigerat av insidan (9 juli )

Snakepit
9 juli · 10 Inlägg
#3

insidan skrev:
Det som finns på 30 borde vara 12 volt och på 87 borde det vara hornen som i sin andra ände har chassiejord.
Så när reläet drar så överförs det som finns på  30 till 87.
Nu har du bara 3,5 volt och det är för lite.
Och eftersom reläet drar och fungerar och du även byter till ett liknande och du får samma resultat så är det inte fel på reläerna utan det saknas 12 volt på 30.
Det står ju även att 30 är batteriplus.

tacksam för hjälpen smile

Jag förstår hyfsat vad du menar men behöver fråga ett par saker till.

Hur ser du att 3A-30 är batteriplus?
Vad betyder siffran 39 i början av kabeln som är batteriplus? Vad betyder 41 som är bredvid 39?
Varför har jag ständig 12V plus på 1?
Vad innebär 3.5V på nr 2? Det är ständig 3.5V där.
Det är även ständig 2.35V på 3.
På 5, som är ut till hornen så hoppar det millivolt i 0.2-0.5mV range, alltså ingen ström. När ratten trycks in så går nr 5 direkt ner på 0V och är fast där, inget mer hoppande på mV. Alltså så jordar ratten men vilken av benen är det som ska föra över 12V till nr5?

Fan va rörigt det låter känns det som. Hoppas du förstår iaf.

Snakepit
9 juli · 10 Inlägg
#4

Det sitter ju en kopplingsplint i motorrummet, nedanför säkringsboxen.
På den plinten så sitter det säkert 8-9 stycken röda pluskablar, ganska kraftiga jämfört med kablar i cupen.
Kan någon av dessa slutat skicka ström till rätt ställe på reläets kontaktdon? Var är dessa pluskablar säkrade?

insidan Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
9 juli · 3 447 Inlägg
#5

85 bör komma jord från ratten eftersom det är 12 v på 86 som gör att reläet drar.
87 är tutan så därför måste det det komma 12 volt på 30 för att tutan ska fungera.
Du måste kolla upp 30 , varför du inte har 12 v där.

Senast redigerat av insidan (9 juli )

Snakepit
9 juli · 10 Inlägg
#6

insidan skrev:
85 bör komma jord från ratten eftersom det är 12 v på 86 som gör att reläet drar.
87 är tutan så därför måste det det komma 12 volt på 30 för att tutan ska fungera

Nu förstår jag bättre men jag har ju bara 3,5V på 3-30. Där skall det vara 12V direkt fepn batteriet, rätt?
Då är min nästa fråga, varför har jag inte 12V där och hur kommer det sig att det är 3.5V där?

Visste du föresten vad 39 betyder som är kabeln från batteriet och 41?

Senast redigerat av Snakepit (9 juli )

insidan Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
9 juli · 3 447 Inlägg
#7

Kan vara dålig kontakt eller överledning från annan kabel  under/i boxen.
39 och 41 är förmodligen bara en kabelsignering.

Senast redigerat av insidan (9 juli )

Snakepit
9 juli · 10 Inlägg
#8

Såg att jag missde att du redan skrivit att jag ska kolla varför 12v inte kommer på 30an?

Har du nåt hum om vad det kan vara?

Kan jag i värsta fall dra en ny pluskabel som är avsäkrad vid batteriet och sedan koppla på den vid reläets kontaktdon, skarva den på befintliga kabeln och tejpa för den kösa 3.5V som blir över?

Snakepit
9 juli · 10 Inlägg
#9

insidan skrev:
Kan vara dålig kontakt eller överledning från annan kabel  under/i boxen.
39 och 41 är förmodligen bara en kabelsignering.

Vilken box menar du?

insidan Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
9 juli · 3 447 Inlägg
#10

Det borde gå.
Men den gamla kabeln på 30 måste bort ifall det är någon felaktighet med kabeln.
Relä eller  säkringsboxen där 30 är  ansluten i andra änden  kallar jag för boxen.

Senast redigerat av insidan (9 juli )

Snakepit
9 juli · 10 Inlägg
#11

insidan skrev:
Det borde gå.
Men den gamla kabeln på 30 måste bort ifall det är någon felaktighet med kabeln.
Relä eller  säkringsboxen där 30 är  ansluten i andra änden  kallar jag för boxen.

Ja frågan är ju vart den kommer ifrån, inte lätt att se men kommer den direkt från batteriet och är det någon säkring emellan?

insidan Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
9 juli · 3 447 Inlägg
#12

Man drar aldrig någon tråd direkt från batteri utan säkring emellan..

Snakepit
10 juli · 10 Inlägg
#13

Undrar också om det kanske finns plus inne i cupen att ta för det låter lite bökigt att dra hela vägen från batteriet, hur kommer man förbi torpedväggen på bilen om man ska genom med en kabel? tips någon?

Det sitter ju 2st 646 relänpå varandra, kan jag ta ström från det andra kontaktdonets 30 istället för hela vägen från batteriet?

insidan Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
10 juli · 3 447 Inlägg
#14

Det borde gå eftersom tutan inte används så ofta..
Det värsta som kan hända är väl att en säkring går om det skulle bli överbelastat.
Mäta först om du har 12 volt på den andra  med nr 30.

Senast redigerat av insidan (10 juli )

Snakepit
11 juli · 10 Inlägg
#15

insidan skrev:
Det borde gå eftersom tutan inte används så ofta..
Det värsta som kan hända är väl att en säkring går om det skulle bli överbelastat.
Mäta först om du har 12 volt på den andra  med nr 30.

Japp, där är 12V matning hela tiden.
Det är ju också 12V på reläets ben nr1. Ska jag ta därifrån eller är det bättre att ta från 30 på det andra reläets kontakt?

insidan Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
11 juli · 3 447 Inlägg
#16

Ta från 30.

Snakepit
11 juli · 10 Inlägg
#17

insidan skrev:
Ta från 30.

Helt hooplöst att komma åt. Kabelhärvan är så kort och vinkeln man får jobba på är typ omöjligt.
Försökte ta loss kontakterna från plattan/sarg/ellervaddetnuheter som alla relän sitter på men det var ju omjligt det med. Kommer åt ena sidan på första relät men sedan är det stopp att komma åt.
Hur fasen gör dom på VW verkstan?

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang