Honda crx vtec-turbo

definitionen av dumhet? 500whp i en framhjulsdriven bil.

sonny_88

  • 45 Följare
  • 4 099 Visningar
  • Uppdaterades senast 13 juli
tingelholm
6 maj · 35 Inlägg
#21

sonny_88 skrev:

tingelholm skrev:
Det är som att be om problem att byta oem remhjul mot ett vms. Ett odämpat fungerar strax under 200hp. Oavsett så sliter det på vevlagrerna. Finns info om en som sprängde sin oljepump pga sitt odämpade hjul. Sätt dit oem igen eller ett ati super damper om du nu vill köra enkelspårigt. Skillnaden är inte ens märkar. Har själv provat. Har varit diskussioner i många år om just dessa hjul på hondaklubben. Du finner mer info där.

tack ska du ha smile jag ska kolla runt lite. remhjulet är ju balanserat tillsammans med med med veven så jag tycker inte att det borde skada så mycket. men det är klart, finns det inget som dämpar vibrationer så är det klart att det kommer gå sönder fortare tongue

Ja du kommer skada motorn inom några mil bara, du kommer inte märka någon skillnad på orginal och det enkelspåriga tro mig. Vill du ha en motor som ska hålla så är det oem eller ati som gäller smile coolt bygge iaf!

Senast redigerat av tingelholm (6 maj )

sonny_88
21 juni · 47 Inlägg
#22

närvaro i garaget har saknats en längre stund, ursäktar detta.
men nu är det midsommar och då kan man börja bry sig så pass man slipper anstränga sig socialt bland nära och kära.

en kylare anlände tidigare i veckan. tack till mr tuning som hade en modellanpassad på hyllan så man slapp vänta den ordinarie skitlånga utlandsfrakten man i övrigt alltid behöver utsättas för. denna var till pre-facelift modellen så jag var beredd på att bygga om. fick kapa lite och bygga en ny brygga att fästa härligheten i.

steg ett, skära ut skiten:

https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-01d0f39bc04dc4a70175a875c7b33aab.jpg

sen var det bara att bocka och nita på plats.
dessvärre har jag inte kunnat stämpla de små hålen än ty jag väntar på rätt storlek av press

https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-b4d92fe8244aec3330e8178326739930.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-3c135f4551baadf31a6f0efae45cb145.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-30e4cdd034eab77fd6fa801df5fcec42.jpg

gjorde även tillfälliga infästningar till fronten. dessa fyller bara ett prototypsyfte än så länge tills jag justerat in allt. dessa bilar har tyvärr ett rykte om att linjera dåligt på de flesta ställen.

till sist placerade jag ut oljekylaren på bäst lämpade ställe. efter ett kirurgiskt ingrepp på fronten där plats för dimljus en gång planerats av honda, där kommer nu i stället en luftkanal till oljekylaren ledas. ett utrymme som tyvärr kommer behöva delas med ett framtida tryckrör.

https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-d1de2e737d57cfb10eb94367b7a74994.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-1e6d79b23ed55ce8e470b02a407572a0.jpg

soonygun
sonny_88
22 juni · 47 Inlägg
#23

tingelholm skrev:

sonny_88 skrev:

tingelholm skrev:
Det är som att be om problem att byta oem remhjul mot ett vms. Ett odämpat fungerar strax under 200hp. Oavsett så sliter det på vevlagrerna. Finns info om en som sprängde sin oljepump pga sitt odämpade hjul. Sätt dit oem igen eller ett ati super damper om du nu vill köra enkelspårigt. Skillnaden är inte ens märkar. Har själv provat. Har varit diskussioner i många år om just dessa hjul på hondaklubben. Du finner mer info där.

tack ska du ha smile jag ska kolla runt lite. remhjulet är ju balanserat tillsammans med med med veven så jag tycker inte att det borde skada så mycket. men det är klart, finns det inget som dämpar vibrationer så är det klart att det kommer gå sönder fortare tongue

Ja du kommer skada motorn inom några mil bara, du kommer inte märka någon skillnad på orginal och det enkelspåriga tro mig. Vill du ha en motor som ska hålla så är det oem eller ati som gäller smile coolt bygge iaf!

beställt en fluidampr nu smile så nu törs jag varva wink

soonygun
Magnuss0n
22 juni · 45 Inlägg
#24

Följer med spänning!

fish Allfixare
23 juni · 1 401 Inlägg
#25

Grymt bygge! Saknar min blå Rex VT faktiskt, saknar CTR, en å. Tur tjejen har en corolla T sport så jag kan åka på lite "lift" ibland ändå smile

sonny_88
23 juni · 47 Inlägg
#26

ett snabbryck idag. tänkte ligga hemma och äta mig fet på chips men åkte ner till garaget och smidde ihop ett fäste till oljekylaren i stället. fästet extraknäcker även som luftkanal

https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-3c313b545fe40b7b3f562b5da1c8c18c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-3ad1b57ab21f2731b8762e88a68e1dcb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-31ad9427fe3f25e8b60e2587f5b51485.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-8ed735bce44da369c62f0350dc022f0f.jpg

soonygun
Bazzzinga
24 juni · 113 Inlägg
#27

Fantastiskt spännande bygge! Jag ägde själv en CRX för många år sedan, vilken dock var ett ruckel och inget jag lade ned särskilt mycket tid eller pengar på. Men jag gillade bilen och modellen som sådan väldigt mycket, och därför är det riktigt kul att se dig genomföra ett sådant här projekt.

Jag ser fram emot nästa uppdatering!

- Livet är för kort för att köra långsamt!
- Du kan inte köpa lycka, men du kan köpa en Volvo S/V70, och det är ju praktiskt taget samma sak.
tingelholm
24 juni · 35 Inlägg
#28

Sjukt snyggt fäste för kylarsupporten!!
Jag själv använde mig av en vw scirocco kyl. Hamnar precis under balken..fick jätte gott om utrymme.  Är det mrtunings oljekyl? Hade en sån från dom o tyckte den va sjukt stor. Köpte en setrab 13raders är Halva storleken. Har min där i hörnet med nämligen. Men jag kör backdoor intercooler med så man slipper dra rören där oljekylen och spolartanken sitter + man slipper kapa i fronten en massa. Ett tips smile

sonny_88
30 juni · 47 Inlägg
#29

ännu en helg av smide till ända. dessa dagars insats gick åt att bygga klart kylar- och intercoolerbalkarna. nu när jag äntligen fått min nya stans så kunde jag bygga klart nedre balken. pressade först hålen. efter lite ritande på datorn var det sedan bara att skära ut de bitar jag behövde.

https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-d90089f790db88e8cfb3c9b734b6c88c.jpg

skar här även ut övre ic-fäste och den slutliga övre balken vilket fick mig gladeligen att slänga gamla prototypen.

sen var det bara att göra bockprogram till samtliga delar.
detta program är till den nya övre balken som blivit vikt en extra gång för att bli mer rigid.

https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-1abb04ae76612a8e723c5aab76102f39.jpg

efter en kortare stunds svetsning och slipning så var sen nedre balken klar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-ef029c13a78cb8fe421dc8fc5c37084d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-1b453d0e622132773a47f26e9308a81d.jpg

slutligen var det bara lite mysmontering kvar smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-7a648215428af642c3a0a0a8c22e48d4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-4c70ce82e8001093af1a832a2d435669.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-415ca90d1032ee5b118998d56c90d621.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-56f5a30a168310720faea95390930906.jpg

soonygun
turbonova gillar en riktig burnout
30 juni · 875 Inlägg
#30

Jävlar va smidigt med riktiga grejer smile blev ju skitbra smile

Senast redigerat av turbonova (30 juni )

Magnuss0n
30 juni · 45 Inlägg
#31

Jävlar så bra det blir!

tingelholm
11 juli · 35 Inlägg
#33

Vilket turbogrenrör hade du tänkt att använda? Blir trångt med helkylen tänker ja på

sonny_88
lördag 16:39 · 47 Inlägg
#34

tingelholm skrev:
Vilket turbogrenrör hade du tänkt att använda? Blir trångt med helkylen tänker ja på

bygger eget så klart wink och ja, det blir in i helvete trångt xD

soonygun
sonny_88
lördag 19:04 · 47 Inlägg
#35

motor tillfälligt monterad. ty det dagas byggande av grenrör.
turbon ser väldigt stor ut och utrymmet är väldigt limiterat. jag är övertygad att det kommer gå, det som oroar mig dock är placering av wastegate. den kommer passa, men hur optimerat flödet blir återstår att se.

byggde mig ett ytterst spartanskt pressverktyg för att få rören att passa flänsen. men funkade gjorde skiten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-f912cf7bbea9c73b0c3ed1b6fd4d507f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-cc06f43c02cebe4426fd40b6fb2e9b2f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-01c7cfee14b35c6aada764e1fbe2c0e1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-6d885e45f715ca89c5a6b43355653ae6.jpg

har för övrigt även satt dit en acl performance-oljepump, nytt triggersystem och ny vattenpump

https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-90b7a2d6f658331b748cdd45a711c380.jpg

soonygun
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang