Cheva s10 1999 startproblem med bränslepump/lockpass

KrispyZ
13 juli 2019 · 10 Inlägg

Hej har nyligen köpt en Chevrolet s10 från 1999 som jag tänkt fixa upp så den blir fräsch. Jag kopplade ur batteriet inför plåtarbetet så inte svets en skulle bränna elsystemet.
Nu är jag redo att köra hem bilen från verkstaden och till mitt garage hemma men bilen vägrar starta, motorn går runt lätt och har inga missljud, vanligtvis på dessa bilar brukar det lysa security i instrumentbrädan när passlock är igång så tror inte att det är just passlock som spökar.

Innan vi ställde den gick den hur bra som helst, det jag felsökt fram till än så länge är att bränslepumpen inte startar men jag har inte rört något av det mekaniska under tiden jag fixade bilen så det kan väll inte ha gått sönder under de veckorna bara?

Första gången jag postar något på denna sidan sorry om jag inte fattar reglerna riktigt!

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
13 juli 2019 · 4 917 Inlägg

Ska vi chansa på att det ligger ett relä emellan som skickar spänningen vidare till pumpen?
Kolla säkring relä och pump.
I normalfallet så får ju pumpen en liten snutt ström när man vrider om nyckeln och man undrar om det är så i ditt fall.
Du får mäta var spänning saknas och kan man använda en mätare så är detta faktiskt en baggis. .
Har man inte en mätare så kan man faktiskt dra en tråd från batteriplus och sätta spänning där man tror att det saknas.
Man bör ha en säkring emellan på 10 ampere ifall man råkar stöta på chassiejord. .sad

Senast redigerat av insidan (13 juli 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
KrispyZ
14 juli 2019 · 10 Inlägg

insidan skrev:
Ska vi chansa på att det ligger ett relä emellan som skickar spänningen vidare till pumpen?
Kolla säkring relä och pump.
I normalfallet så får ju pumpen en liten snutt ström när man vrider om nyckeln och man undrar om det är så i ditt fall.
Du får mäta var spänning saknas och kan man använda en mätare så är detta faktiskt en baggis. .
Har man inte en mätare så kan man faktiskt dra en tråd från batteriplus och sätta spänning där man tror att det saknas.
Man bör ha en säkring emellan på 10 ampere ifall man råkar stöta på chassiejord. .sad

Prövade starta den nu imorse efter att batteriet hade suttit på laddning och då gav den till sig en liten puff ocksp kollade vi med ohmmätaren och då fick vi fram att batteriet var lite slött(10v istället för 12) så problemet kan ligga i att startmotorn tar den strömmen som finns till att driva och lämnar inget till pumpen??

Snurriis
14 juli 2019 · 761 Inlägg

KrispyZ skrev:

insidan skrev:
Ska vi chansa på att det ligger ett relä emellan som skickar spänningen vidare till pumpen?
Kolla säkring relä och pump.
I normalfallet så får ju pumpen en liten snutt ström när man vrider om nyckeln och man undrar om det är så i ditt fall.
Du får mäta var spänning saknas och kan man använda en mätare så är detta faktiskt en baggis. .
Har man inte en mätare så kan man faktiskt dra en tråd från batteriplus och sätta spänning där man tror att det saknas.
Man bör ha en säkring emellan på 10 ampere ifall man råkar stöta på chassiejord. .sad

Prövade starta den nu imorse efter att batteriet hade suttit på laddning och då gav den till sig en liten puff ocksp kollade vi med ohmmätaren och då fick vi fram att batteriet var lite slött(10v istället för 12) så problemet kan ligga i att startmotorn tar den strömmen som finns till att driva och lämnar inget till pumpen??

Testa annat batteri!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang