A/C kompressor Audi 100 Turbo får inte ström???!

jaka54
29 juni 2019 · 3 869 Inlägg
#1

Hej!
Brorsans Audi 100 Turbo Avant från 1991 trasslar igen. Han fyllde på kylmedel hos AC center i Uppsala och allt verkade frid och fröjd men när service killen /tjejen skulle starta bilen för att se om kom kallluft så startade inte kompressorn!
En sladd (grön) går fram till kompressorn men där finns ingen spänning. Till saken hör att förra säsongen fungerade kompressorn men då vara det läckage i en anslutning till kondensorn som gjorde att AC:n inte fungerade..
Vi har kollat säkringen (nr 17) som förser AC enheten med ström och även bytt ut styrenheten på instrumentet. Vi har letat efter AC-relät men inte hittat något sådant, men vi har hittat ett relä med samma nummer på anslutningarna som på kretsschemat. -Kan det relät vara AC -relät?? Vi har också försökt hitta "A/C low pressure switch" , men inte funnit den.
-Tacksam för tips!

Senast redigerat av jaka54 (3 juli 2019)

jaka54
3 juli 2019 · 3 869 Inlägg
#2

Hej!
Vi har fortfarande inte hittat AC relät!
El-shemat ser ut så här...
Spänning kommer från säkring 17 via blå/svart sladd ...till en förgrening och en sladd går sedan till AC- relät...men vi hittar det inte.
Hjälp!!!https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-e09c33cd218f8d634686e17d0e456fd2.jpg

Senast redigerat av jaka54 (3 juli 2019)

caromania Forummoderator
3 juli 2019 · 8 926 Inlägg
#3

Det kanske inte ens finns ett relä för kompressorn? I mina bilar (även de ca 30 bast) finns inget relä utan kompressorn styrs via någon form av solenoid-koppling, som i startmotorn. Mer än så begriper jag emellertid inte kring det hela. Men: Klickar det om ACn när man trycker på knappen? Du skrev att den inte startade, men är den helt tyst i själva startögonblicket? Om felet ligger i brytaren på panelen (om en sådan finns) så testa att slå på bakrutedefrostern, då kanske ACn ska hoppa igång också. (Gör så på mina.)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
jaka54
3 juli 2019 · 3 869 Inlägg
#4

Hej!
Men varför har de då ritat ut ett AC relä på schemat?
- Ska testa det du skrev men tvivlar....vi har tidigare prövat  med en annan  AC panel och kompressorn startade inte då heller.

fish Allfixare
4 juli 2019 · 1 454 Inlägg
#5

Har du kollat bakom panelen under ratten? Där ska det sitta en reläpanel med tre rader. Mittersta raden näst längst till höger ska vara AC reläet. Iaf på en amerikans Audi 200 turbo från 89.

jaka54
20 juli 2019 · 3 869 Inlägg
#6

Hej!
Då var problemet löst!
Det var den stora fyrpoliga sensorn som var trasig ,sitter under kylarslangen  ,upptill på topplocket på Audi 100.
Fick tipset från sajten "SJM Autotechnik".
En guldgruva för oss som har gamla Audi 100 och 200.

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-15882ba2c338dd4bc37db8b63b6a5e7c.jpg

Senast redigerat av jaka54 (20 juli 2019)

caromania Forummoderator
20 juli 2019 · 8 926 Inlägg
#7

jaka54 skrev:
Hej!
Då var problemet löst!
Det var den stora fyrpoliga sensorn som var trasig ,sitter under kylarslangen  ,upptill på topplocket på Audi 100.
Fick tipset från sajten "SJM Autotechnik".
En guldgruva för oss som har gamla Audi 100 och 200.

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-15882ba2c338dd4bc37db8b63b6a5e7c.jpg

Härligt! Och som vanligt, bra med update!
Ser för övrigt ut exakt som min coolant temp sensor och sitter på samma ställe. Spännande.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
jaka54
20 juli 2019 · 3 869 Inlägg
#8

Hej!
Här sitter den fyrpoliga multigivaren.
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-c06bf416439c79f02dd472e483f6fece.jpg

Senast redigerat av jaka54 (20 juli 2019)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 juli 2019 · 12 880 Inlägg
#9

Bra jobbat Jaka!

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang