Motor går ojämt, AUDI 100 2,6 E, V6, 1994

Turbodrake
20 juli 2019 · 7 Inlägg

Min gamla Audi har börjat gå väldigt ojämt, det är som att den bara använder några av sina 6 cylindrar.
Den rullar fortfarande men hela bilen skakar. Den kräver nu mycket gas, går någorlunda okej över 2,7 varv, turbon som var väldigt fin att ha innan märks inte att den finns.

Problemen verkade komma utan anledning, det ända som jag kan komma på är att jag tankade full tank några mil innan och den hade inte haft full tank på ett tag. Jag vet nu också att det finns ett mindre hål i avgasrörets bakre del, kan det ha med saken att göra??

Den har lämnats in på felsök på verkstad en vända men de hittade inte vad det var, de bytte alla tändstift vilket inte hjälpte alls. Nu är bränsleinjektorer också bytta, utan någon verkan.

Några tankar kring vad som kan vara värt att testa? Någon som har tips på hur jag kan felsöka problemet?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
20 juli 2019 · 4 917 Inlägg

Först fastställer man så att alla stiften har gnista.
Man kan dra av tändkablarna en i  taget och se om det blir någon förändring på motorns gång  till att börja med.
Är dom ok så får man börja med bränslesidan och kolla så det kommer soppa ur alla injektorer.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
SvarreE
20 juli 2019 · 239 Inlägg

Jag håller med om att kolla soppasidan,
Byt eller ta bort bränslefiltret en stund och kolla så du har tillräckligt tryck i bränslepumpen.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 juli 2019 · 17 345 Inlägg

Ivel skrev:
Turbo på en 2.6 -94?

Exakt!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Turbodrake
21 juli 2019 · 7 Inlägg

Okej, då har jag testat lite saker.

Det kommer soppa ur alla injektorer, och jag såg nu när jag lät den stå igång ett tag att det droppar ur avgasröret, vilket jag gissar betyder att det är oförbränd bensin som går igenom den. Eller?

Det verkar inte som att det gör någon skillnad om jag drar ut tändkabeln för cylinder 2 och 3, men vi hade den ju inlämnad på verkstad och de bytte tändstift... kan jag kolla kablarna på något enkelt vis? Borde de inte ha testat det här på verkstaden när de bytte tändstift?

Utmarks-Loke
22 juli 2019 · 5 791 Inlägg

Jag tror inte oförbränd bensin passerar genom katalysatorn utan att förbrännas, det är nog kondensvatten som droppar ut där bak.

Jag skulle vilja påstå att tändkablar har en kortare livstid än tändstift. Jag tror aldrig jag haft ett enda problem med dåliga tändstift i hela mitt liv men har haft ett antal dåliga tändkablar. Även rotor och fördelarlock behöver bytas med jämna mellanrum, utifall bilen har dessa.

Cuefa Ain't no place like home...
22 juli 2019 · 4 628 Inlägg

Audi 100 2.6 har aldrig haft turbo. Turbo på V6 kom inte förrän generationen efter.
Så till att börja med behöver vi ha bra koll på exakt vad som sitter under huven på din bil.

Om det inte blir någon skillnad när Du drar loss tändkablarna tycker jag det låter som om din tändspole kan vara defekt. Du har en enda stor spole med 6 utgångar på, dit tändkablarna går.
Det kan också vara något jordfel, eller att styrboxen till motorn är defekt.

Hur som helst krävs vidare felsökning skulle jag säga.

Vi här på forumet kan komma med idéer men utan att se bilen fysiskt är det otroligt svårt att diagnostisera ett sånt här problem.

Vore det min bil skulle jag kolla om jag kan hitta en billig tändspole på någon självplocksskrot.
Den du söker ska heta 078905101A och sitter på både 2.6 och 2.8L V6, i Audi 80, 100 och A6 mellan -91 och -97.
En snabb sökning på Bildelsbasen visar att det finns 116st till salu idag. Förhoppningsvis finns en av dem nära dig och till rätt pris.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang