Astra F -97: Ojämn och kraftlös gång -> tändningsproblem -> startar inte

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
9 juli 2019 · 4 917 Inlägg

När jag läst igenom 1 gång till så undrar jag om det inte är insprutningen som fallerar..
För mekonomen gör  inga fel med kamremsbytena väl..

Senast redigerat av insidan (9 juli 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 juli 2019 · 17 380 Inlägg

Miltalet är ju löjligt lågt. Har den stått länga perioder?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
maratonic
9 juli 2019 · 90 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Miltalet är ju löjligt lågt. Har den stått länga perioder?

-Den är använd sällan (1-2 gånger i månaden) och oftast för kortare turer. På senare år stående i perioder också. Vore synd att skrota eftersom det mesta av de "stora" grejerna redan är bytta.

maratonic
9 juli 2019 · 90 Inlägg

insidan skrev:
När jag läst igenom 1 gång till så undrar jag om det inte är insprutningen som fallerar..
För mekonomen gör  inga fel med kamremsbytena väl..

-Aha, menar du själva ventilerna då eller kan det vara t.ex. MAP-sensorn? Jag har inte hunnit kolla och rengöra den än, ska försöka göra det imorgon. Tack för att du engagerar dig!

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
9 juli 2019 · 4 917 Inlägg

Jag menar insprutningen av soppa..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
maratonic
11 juli 2019 · 90 Inlägg

insidan skrev:
Jag menar insprutningen av soppa..

-Ja förlåt, injektorerna menar jag, ventilerna är ju nåt annat.

Har kollat MAP-sensorn nu (spänning med och utan "vakuum") och den verkar funka. Sprayade också luftmassemätaren med elektronikspray (som jag sen insåg är fel eftersom den inte dunstar helt utan lämnar en "skyddande film", ska försöka rengöra den med t-röd eller UltraClean eller nåt annat som jag har hemma).

När jag försökte starta idag så gick den igång genast och varvade upp till hög tomgång i 3-4 sekunder innan den hastigt  dök och lade av. Jag hörde inget hackande eller ojämnheter som skulle kunna antyda att den inte gick på slla fyra. Sen bluddrade den knappt till på följande försök. På första startförsöket efter att ha stått ett tag brukar den tända lite men inte så här mycket.
Den brukar ha rätt hög tomgång de första två minuterna ungefär, tycker i alla fall jag, kanske är det en värdefull pusselbit i den här gåtan.

Det känns som att vi kan avskriva tändningen i alla fall. Skönt att slippa böka med fördelaren. Nästa steg är väl att kolla injektorerna, eller finns det andra delar jag borde kolla först?

Senast redigerat av maratonic (11 juli 2019)

Utmarks-Loke
11 juli 2019 · 5 813 Inlägg

Jag kommer inte ihåg alla turer hit och dit men är du hundra på att du har bränsletryck? Hur blir det om du lossar bränsleslangen från fuelrail, kommer det en liten dusch bensin ut då? Om du hänger slangen ned i ett kärl och sätter på tändningen borde pumpen starta i en sekund och det skall spruta ut en ordentlig skvätt bensin. Gör det det? Men var försiktig så du inte sätter eld på något.

maratonic
17 juli 2019 · 90 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Hur blir det om du lossar bränsleslangen från fuelrail, kommer det en liten dusch bensin ut då? Om du hänger slangen ned i ett kärl och sätter på tändningen borde pumpen starta i en sekund och det skall spruta ut en ordentlig skvätt bensin. Gör det det? Men var försiktig så du inte sätter eld på något.

-Jag kom inte åt att lossa slangen från fuelrail, lossade istället efter bränslefiltret och där kom det en ordentlig skvätt bensin när vi vred på i en sekund (den här modellen verkar inte prima så vi fick gå ända till start).

För att komma åt fuelrail och injektorerna och deras kontakter behöver jag ta bort ett rejält metallstycke som sitter ovanpå (bild 1) och jag vet inte om jag klarar att ta loss det. Det är en kort decimetertjock slang som sitter en bit ner till höger på baksidan (bild 2, otydlig...) som verkar behöva lossas och en del slangar och grejer som jag inte vet vad det är som måste tas av för att komma åt den.

Finns det mekaniker som kommer ut och felsöker på plats eller måste man bogsera skiten till en verkstad för att kunna felsöka?



https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229155/229155-b475a1ee5d0b11b474b1c108a99ec073.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229155/229155-43c187c856268146f8d4d38d6266cb22.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229155/229155-9fa24a07ff8dcdd3a3a1cac8875c1e53.jpg

Lockwood
17 juli 2019 · 394 Inlägg

Startspärr/ immobiliser som strular?

maratonic
17 juli 2019 · 90 Inlägg

Lockwood skrev:
Startspärr/ immobiliser som strular?

-Intressant uppslag, hur felsöker en sin immobilizer, om det ens finns på en -97:a?

Idag när jag försökte starta så hostade den knappt men för ett par veckor sen startade den och gick i några sekunder innan den dog. Vilket kanske borde utesluta immobilizern, eller?

Utmarks-Loke
18 juli 2019 · 5 813 Inlägg

maratonic skrev:

Lockwood skrev:
Startspärr/ immobiliser som strular?

-Intressant uppslag, hur felsöker en sin immobilizer, om det ens finns på en -97:a?

Idag när jag försökte starta så hostade den knappt men för ett par veckor sen startade den och gick i några sekunder innan den dog. Vilket kanske borde utesluta immobilizern, eller?

Jodå, opel hade startspärr från 1995. Om det är den som krånglar för dig vågar jag dock inte svara på. Verkar lite osannolikt tycker jag.

Cuefa Ain't no place like home...
18 juli 2019 · 4 628 Inlägg

maratonic skrev:

Lockwood skrev:
Startspärr/ immobiliser som strular?

-Intressant uppslag, hur felsöker en sin immobilizer, om det ens finns på en -97:a?

Idag när jag försökte starta så hostade den knappt men för ett par veckor sen startade den och gick i några sekunder innan den dog. Vilket kanske borde utesluta immobilizern, eller?

Immobilizer är lag sedan -97 så är din bil en -97a ska den ha det.
Symptomen brukar vara att motorn startar perfekt, går ca 1 sekund och sen slår av.
Vissa bilar har en indikator/lampa i mätarhuset som blinkar om startspärren är aktiverad, men inte alla.

Felkoder borde genereras om det är ett immo-fel.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
maratonic
18 juli 2019 · 90 Inlägg

Cuefa skrev:
Symptomen brukar vara att motorn startar perfekt, går ca 1 sekund och sen slår av.
Vissa bilar har en indikator/lampa i mätarhuset som blinkar om startspärren är aktiverad, men inte alla.

Felkoder borde genereras om det är ett immo-fel.

- Den här startar väldigt sällan perfekt, tror inte det är det faktiskt.
Kan en läsa av felkoderna utan att bogsera till verkstad?

EmsAnders
18 juli 2019 · 151 Inlägg

Hmm, den motorn har väll EGR?
Om så är fallet, så om den fastnar i fullt öppet läge, så kan det bli så att bilen inte startar. De lite nyare modellerna kan göra så iaf.

maratonic
18 juli 2019 · 90 Inlägg

EmsAnders skrev:
Hmm, den motorn har väll EGR?
Om så är fallet, så om den fastnar i fullt öppet läge, så kan det bli så att bilen inte startar. De lite nyare modellerna kan göra så iaf.

- Den har det, den hade gjort det och den är nu utbytt. Startar fortfarande inte. :-(

maratonic
18 juli 2019 · 90 Inlägg

EmsAnders skrev:
Hmm, den motorn har väll EGR?
Om så är fallet, så om den fastnar i fullt öppet läge, så kan det bli så att bilen inte startar. De lite nyare modellerna kan göra så iaf.

-Förlåt, den jag har bytt är evap vakuumventilen, inte EGR. (För det är väl inte samma?) Se separat tråd "svart sand i ledningen" där du också har hjälpt till.  :-)
Jag får försöka hitta och kolla EGR också.

Senast redigerat av maratonic (19 juli 2019)

EmsAnders
19 juli 2019 · 151 Inlägg

Nä, detta är avgasrening, sitter en ventil som leder in avgaser i insugsluften, om denna är fullt öppen, så startar inte bilen pga nästan bara avgaser i insuget. Går att plocka bort, och plugga med en egr-delete platta, detta gjordes på vissa oplar på auktoriserad verkstad, samtidigt som man programmerar bort funktionen av EGR i styrdon

maratonic
30 juli 2019 · 90 Inlägg

Hittade hur man får fram felkoderna utan scanner/felkodsläsare: med ett gem! (se http://www.topbuzz.co.uk/info/fault_cod … es.htm#gm.)

Har dock inte lyckats rensa koderna med metoden i den artikeln, vet någon hur det görs utan scanner på en Ecotec X16XEL-motor?

Jag har fyra koder varav minst två troligen är inaktuella:

P0443   Evaporative Emission Control System Purge Control Valve Circuit
               - Min evap purge valve solenoid var trasig och den är nu bytt så den här borde vara inaktuell.

P0170 Fuel Trim Malfunction (Bank 1)
             -Skulle detta kunna bero på att MAF-sensorn inte är ren? T.ex. om nån klåpare (undertecknad) har sprayat den med kontaktspray som lämnar kvar en "skyddande hinna" istället för att evaporera helt? Det skulle också kunna vara så att sensorn varit urkopplad vid något startförsök, minns inte nu.

P0105   MAP Circuit Malfunction
              -Vid ett tillfälle hade jag MAP-sensorn urkopplad när jag försökte starta bilen så det borde ha genererats en kod då och jag tror att koden är inaktuell nu. Förhoppningsvis är det inget annat med MAP-sensorn, har kontrollerat att spänningen är som den ska både med och utan undertryck.

P0335 Crankshaft Position Sensor A Circuit Malfunction
           -Om jag förstått rätt kan en få denna kod om kamremmen har halkat snett, eller gäller koden bara elrelaterade fel? ("circuit malfunction") 
=>Det här är min huvudkandidat till varför bilen inte startar.


(Har hittills låtit bli att ge mig på EGR, insprutningen och några av de andra förslagen i tråden eftersom  de sitter så illa till för en amatör utan verkstad och verktyg.)

Senast redigerat av maratonic (30 juli 2019)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang