Volvo V50 - Svår att starta (Vrid på ratten, prova igen)

HerrBarlow
30 juli 2019 · 4 Inlägg

Hej!

Jag vänder mig nu till detta forum för att få tips på vad mitt problem kan ligga.

Jag köpte en Volvo V50 1.8 Flexifuel årsmodell 2008 för cirka 1 månad sedan. Den har funkat bra på alla vis förutom ett som jag antar har kommit sakta men säkert. Ungefär 2 veckor efter köpet så startade inte bilen vid första nyckelvridningen, men vid andra (Startmotorn drar igång och motorn försöker och pustade). Likaså blev det några dagar senare. Låt oss säga att den på 1 månad har gjort så cirka 5 gånger på 30 startar typ. (Vet dock inte om det har med mitt nuvarande problem att göra).
Jag har inte tänkt mer på det utan tänkt att det kanske är något jag får se över inom kort ändå.

Men häromdagen när jag hade kört till jobbet, ställt bilen över dagen, och skulle sedan åka hem så startar den inte över huvud taget, tändningen funkar, så AC, radio och liknande drar igång utan några som helst problem. Men när jag vrider om nyckel till start så händer inget alls, inte ens startmotorn försöker, utan det står på skärmen (Vrid på ratten, prova igen), typ som att rattlåset är i, men rattlåset är av någon anledning inte i. Vi testade lite olika grejer som det tipsades om på diverse forum men det var inte lösningen på detta.
Testade starta den efter cirka 20 min och då går den igång direkt. Idag startade bilen vid första försöker igen, stängde då av den igen för att prova en gång till. Då börjar startmotorn jobba men händer absolut ingenting mer. Testar att starta den med lite gas samtidigt, och då startar den direkt.
Så helt enkelt, första dagen startade inte ens startmotorn, och idag startade startmotorn men inget mer, och om jag minns rätt så stod det idag inget om att vrida på ratten.

Så min fråga är helt enkelt vad felet kan vara. Kan det vara så att bilbatteriet är dåligt och gör att rattlåset inte går i, och därav är bilen svår att starta då den kanske tror att rattlåset är i.

[Ska även lägga till att jag har testat att vrida på ratten flertalet gånger, som displayen visar]

Tack på förhand för hjälp!

MVH David

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
30 juli 2019 · 4 917 Inlägg

Jag kastar mig ut som första gissare på att det är tändlåset som fallerar på något sätt.
Däri finns väl en ring som det kan bli lite dålig kontakt i..
Hade det varit immon då hade det nog varit kört..sad
Men du kan ju mäta batteriet innan du startar, som då ska visa runt 12,5 volt.
Och då kan du såklart även passa på att mäta med motorn igång som då ska visa bortåt 14 volt,+- 0,5 volt.

Senast redigerat av insidan (30 juli 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Hiphoppucko
30 juli 2019 · 72 Inlägg

Det här kan låta oseriöst men har fungerat på våran med ett liknande fel, ett eller flera stenhårda slag med båda händer på ratten (alltså slå framåt precis som du ska slå in ratten, inte ner)
Är en startspärr som sitter vid ratten där kablarna kan glappa, så prova det

Har du provat med en annan nyckel?
Bra batteri i nyckeln och bil?

HerrBarlow
30 juli 2019 · 4 Inlägg

Jag har endast 1 nyckel till bilen tyvärr. Ska ladda upp batteriet, även byta batteriet i nyckeln tänkte jag. Kan nyckelbatteriet vara en orsak med? Låter tveksamt dock.

HerrBarlow
30 juli 2019 · 4 Inlägg

Men en annan grej som jag undrar över är just varför inte rattlåset går i när bilen är avstängd?

Hiphoppucko
30 juli 2019 · 72 Inlägg

Går det inte i alls?
Isåfall har du nog problem med rattlåsenheten

Skulle dessutom tro att du får problem hos besiktningen om rattlåset inte fungerar, kan ju kanske vara startspärren som bråkar med dig? Om rattlås och startspärr hänger ihop på något sätt

Senast redigerat av Hiphoppucko (30 juli 2019)

HerrBarlow
30 juli 2019 · 4 Inlägg

Ska bara tillägga att min bilkunskap är minimal haha.

Hiphoppucko
31 juli 2019 · 72 Inlägg

HerrBarlow skrev:
Ska bara tillägga att min bilkunskap är minimal haha.

Alla börjar vi nånstans! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang