Byta ratt i v70n och behålla farthållare

Goldstar
3 augusti 2019 · 6 Inlägg

Hej, ny på forumet, men jag bygger på en v70n -01 och bygger för bana och gata, jag vill byta till sportratt men vill behålla farthållaren när jag kör i daglig trafik, finns det någon på detta forum som har en snygg lösning.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 augusti 2019 · 17 478 Inlägg

Eh? Byter du till sportratt får inte bilen framföras i trafiken sen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Utmarks-Loke
4 augusti 2019 · 5 836 Inlägg

Airbagen försvinner om man byter till sportratt och det kommer inte bilen tycka om alls

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 augusti 2019 · 17 478 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Airbagen försvinner om man byter till sportratt och det kommer inte bilen tycka om alls

Även om man kan koppla förbi den så kommer inte heller besiktning att gilla påhittet.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Goldstar
4 augusti 2019 · 6 Inlägg

Det finns faktiskt ingen lag om airbag, har motstånd så det inte ger felkod, inte första gången jag tar bort en airbag, men det var inte min fråga.
Vill ha svar på hur man löser farthållaren snyggt. Allt annat är mitt problem, och är inte det minsta orolig för att få bilen genom besiktning pga detta, då finns andra saker som är betydligt svårare att besiktiga

Senast redigerat av Goldstar (4 augusti 2019)

Goldstar
4 augusti 2019 · 6 Inlägg

Ivel skrev:
1 § Kontroll om ett fordon är tillförlitligt från säkerhetssynpunkt och i övrigt lämpligt för trafik får ske genom de kontrollformer som i sina huvuddrag anges i detta kapitel.


Typgodkännande

2 § Ett typgodkännande meddelas för en typ av fordon, system, komponent eller separat teknisk enhet som uppfyller föreskrivna krav i fråga om beskaffenhet och utrustning. Typgodkännande kan ske i enlighet med EG-direktiv på området (EG-typgodkännande), i enlighet med överenskommelser upprättade inom Förenta nationernas ekonomiska kommission för Europa (ECE- typgodkännande) eller som nationellt typgodkännande.
Bestämmelser om typgodkännande i fråga om avgasrening finns i lagen (2001:1080) om motorfordons avgasrening och motorbränslen.
3 § Den myndighet som regeringen utser är godkännandemyndighet.


4 § Den som har beviljats ett typgodkännande
1. ansvarar för att samtliga fordon, system, komponenter och separata tekniska enheter tillverkas i enlighet med typgodkännandet,
2. är skyldig att medverka till den kontroll som behövs med anledning av godkännandet, och
3. är skyldig att till godkännandemyndigheten utan ersättning lämna de upplysningar samt tillhandahålla de fordon, fordonsdelar, handlingar och den utrustning som behövs för kontrollen.
Godkännandemyndigheten har rätt till tillträde till en fabrik eller en annan anläggning och får där göra nödvändiga undersökningar.


5 § Om godkännandemyndigheten finner att fordon, system, komponenter eller separata tekniska enheter inte längre stämmer överens med den typ som den har godkänt, får myndigheten återkalla godkännandet.


Registreringsbesiktning

6 § Registreringsbesiktning sker av ett fordon för att
1. identifiera fordonet,
2. fastställa de uppgifter om fordonet som skall föras in i vägtrafikregistret, samt
3. kontrollera att fordonet uppfyller föreskrivna krav i fråga om beskaffenhet och utrustning.


Mopedbesiktning

7 § Mopedbesiktning sker av en moped för att fastställa att den är en moped klass II och för att kontrollera att den uppfyller föreskrivna krav i fråga om beskaffenhet och utrustning.


Lämplighetsbesiktning

8 § Lämplighetsbesiktning sker för att kontrollera att ett fordon är lämpligt för den avsedda användningen.
Ett godkännande vid en lämplighetsbesiktning får återkallas, om fordonet inte längre är lämpligt för den avsedda användningen.


Kontrollbesiktning

9 § Kontrollbesiktning sker för att kontrollera att ett fordon
1. inte har försämrats i otillåten grad beträffande föreskrivna krav i fråga om den beskaffenhet och utrustning som är av betydelse från miljö- och trafiksäkerhetssynpunkt, och
2. uppfyller föreskrivna krav till skydd för liv och hälsa.
Kontrollbesiktning sker periodiskt men kan också ske till följd av körförbud eller föreläggande.


Flygande inspektion

10 § Flygande inspektion sker för att kontrollera att ett fordon som anträffas i trafik
1. inte har försämrats i otillåten grad beträffande föreskrivna krav i fråga om den beskaffenhet och utrustning som är av betydelse från miljö- och trafiksäkerhetssynpunkt och att det inte i övrigt avviker från det godkända utförandet, och
2. uppfyller föreskrivna krav till skydd för liv och hälsa.
Flygande inspektion får även ske av ett fordon som anträffas under sådana omständigheter att det finns anledning att anta att det i nära anslutning till anträffandet har använts i trafik.
Flygande inspektion av fordon som används i yrkesmässig trafik får dessutom ske i företagets lokaler eller liknande eller på ett område i anslutning till dessa.
Flygande inspektion skall utföras av en polisman eller en bilinspektör som har förordnats av Rikspolisstyrelsen. Den som utför inspektionen får biträdas av en tekniker som har förordnats av Rikspolisstyrelsen.


Annan kontroll genom polisman

11 § Varje polisman som har anledning att anta att ett fordon som anträffas i trafik inte är i föreskrivet skick får utföra den kontroll av fordonets beskaffenhet och utrustning som uppenbart behövs från trafiksäkerhetssynpunkt.

Jag har bytt ratt på typ 20 fordon och aldrig haft några problem vare sig med besiktning eller i flygande så snacka inte en massa skit.
Jag vill ha svar på min fråga allt annat kommer fortsättningsvis att anmälas. Frågor på det. Hur jag habtarar min bil är min sak.

Mack Forum- och sitemoderator
4 augusti 2019 · 26 149 Inlägg

Jag har bytt ratt på typ 20 fordon och aldrig haft några problem vare sig med besiktning eller i flygande så snacka inte en massa skit.
Jag vill ha svar på min fråga allt annat kommer fortsättningsvis att anmälas. Frågor på det. Hur jag habtarar min bil är min sak.

Ta det lite lugnt nu, folk försöker bara vara behjälpliga.
Får man fråga hur många av dessa fordon som har varit så pass "moderna" som denna V70N?
Äldre fordon är ju som bekant enklare att få igenom besiktningen, pga "lättsammare" regler.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Goldstar
5 augusti 2019 · 6 Inlägg

Mack skrev:

Jag har bytt ratt på typ 20 fordon och aldrig haft några problem vare sig med besiktning eller i flygande så snacka inte en massa skit.
Jag vill ha svar på min fråga allt annat kommer fortsättningsvis att anmälas. Frågor på det. Hur jag habtarar min bil är min sak.

Ta det lite lugnt nu, folk försöker bara vara behjälpliga.
Får man fråga hur många av dessa fordon som har varit så pass "moderna" som denna V70N?
Äldre fordon är ju som bekant enklare att få igenom besiktningen, pga "lättsammare" regler.

Senaste vi besiktigade förra veckan med bytt ratt osv var en BMW 318 2017 så och de senaste 10 åren har varit fordon från 2000 och framåt, har fortfarande aldrig varit problem. Men du är fortfarande väldigt OT

Goldstar
5 augusti 2019 · 6 Inlägg

Kan tillägga att jag hållit på med bilar i minst 35 år, detta är också OT, men jag är inte precis nybörjare

Mew
5 augusti 2019 · 2 160 Inlägg

Och här åkte man på "ombess alt regbess" på vanlig besiktning med motstånd och originaltillbehörsratt utan airbag. Håhåjaja. roll
OnT: går det inte att dra om elen till farthållarknapparna till andra knappar och sätta någon annanstans? Borde väl vara det smidigaste. Kan ju försöka hitta knappar som ser original ut, eller knappar från någon annan modell.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 augusti 2019 · 17 478 Inlägg

Mew skrev:
Och här åkte man på "ombess alt regbess" på vanlig besiktning med motstånd och originaltillbehörsratt utan airbag. Håhåjaja. roll
OnT: går det inte att dra om elen till farthållarknapparna till andra knappar och sätta någon annanstans? Borde väl vara det smidigaste. Kan ju försöka hitta knappar som ser original ut, eller knappar från någon annan modell.

Glöm inte att TS hållit på med bilar i minst 35 år... Och kan trolla bort allt på en bes även en BMW från 2017 med sportratt smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang