Cadillac 68 bruksskicksbevarande

Syftet är att försöka bevara bruksskicket.
  • 39 Följare
  • 29 782 Visningar
  • Uppdaterades senast 22 januari
M123
10 augusti 2019 · 962 Inlägg
#81

Ja tyvärr är det så.
Dom plockade bort Zinken i oljorna i fas med att katalysatorerna kom då Zink förstör reningen och själva katalysatorn.
Den där oljan fungerar om man har s.k rullkam och inte solida lyftare då du får för vass nock om jag ska generalisera.

Du har lite olika oljor att välja bland.
Bla har Gulf några och Kendal bara att nämna några.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Xebers76
10 augusti 2019 · 1 782 Inlägg
#82

M123 skrev:
Ja tyvärr är det så.
Dom plockade bort Zinken i oljorna i fas med att katalysatorerna kom då Zink förstör reningen och själva katalysatorn.
Den där oljan fungerar om man har s.k rullkam och inte solida lyftare då du får för vass nock om jag ska generalisera.

Du har lite olika oljor att välja bland.
Bla har Gulf några och Kendal bara att nämna några.

Men om man har rullkam OCH katalysator då?

M123
10 augusti 2019 · 962 Inlägg
#83

Xebers76 skrev:

M123 skrev:
Ja tyvärr är det så.
Dom plockade bort Zinken i oljorna i fas med att katalysatorerna kom då Zink förstör reningen och själva katalysatorn.
Den där oljan fungerar om man har s.k rullkam och inte solida lyftare då du får för vass nock om jag ska generalisera.

Du har lite olika oljor att välja bland.
Bla har Gulf några och Kendal bara att nämna några.

Men om man har rullkam OCH katalysator då?

Då är det ju inte behövligt.
Sen om det finns några för eller nackdelar med Zink på rullar det vet jag inte.

Rullarna gör ju så att man har mindre belastning mellan lyftare och kam och samtidigt har man en annan radie.
Sen solid sak nöter ju mot varandra och här kommer Zinket in.

Sen hur vidare det egentligen ligger till med att Zinken och katalysatorn får man nog ställa sig själv.
Bilar konstruerades med katalysator, här vara ju jänkarna väldigt tidiga med det helst i Kalifornien och gått med Zinkolja sedan i början av 70-talet utan att det var något problem att ha båda på en bil.

Däremot är det ju en helt annan sak det här med slitage i en motor där den inte var gjord för.
Det finns mycket att läsa i ämnet och hur kamtillverkare fått stå till svars för något dom egentligen inte kunde rå för då det var att oljetillverkarna plockade bort Zinken utan att informera om detta som då orsakade motorthaverierna.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Xebers76
10 augusti 2019 · 1 782 Inlägg
#84

M123 skrev:

Xebers76 skrev:

M123 skrev:
Ja tyvärr är det så.
Dom plockade bort Zinken i oljorna i fas med att katalysatorerna kom då Zink förstör reningen och själva katalysatorn.
Den där oljan fungerar om man har s.k rullkam och inte solida lyftare då du får för vass nock om jag ska generalisera.

Du har lite olika oljor att välja bland.
Bla har Gulf några och Kendal bara att nämna några.

Men om man har rullkam OCH katalysator då?

Då är det ju inte behövligt.
Sen om det finns några för eller nackdelar med Zink på rullar det vet jag inte.

Rullarna gör ju så att man har mindre belastning mellan lyftare och kam och samtidigt har man en annan radie.
Sen solid sak nöter ju mot varandra och här kommer Zinket in.

Sen hur vidare det egentligen ligger till med att Zinken och katalysatorn får man nog ställa sig själv.
Bilar konstruerades med katalysator, här vara ju jänkarna väldigt tidiga med det helst i Kalifornien och gått med Zinkolja sedan i början av 70-talet utan att det var något problem att ha båda på en bil.

Däremot är det ju en helt annan sak det här med slitage i en motor där den inte var gjord för.
Det finns mycket att läsa i ämnet och hur kamtillverkare fått stå till svars för något dom egentligen inte kunde rå för då det var att oljetillverkarna plockade bort Zinken utan att informera om detta som då orsakade motorthaverierna.

Jaha då missuppfattade jag dig lol

Men bra info smile

roke
10 augusti 2019 · 139 Inlägg
#85

M123 skrev:
Ja tyvärr är det så.
Dom plockade bort Zinken i oljorna i fas med att katalysatorerna kom då Zink förstör reningen och själva katalysatorn.
Den där oljan fungerar om man har s.k rullkam och inte solida lyftare då du får för vass nock om jag ska generalisera.

Du har lite olika oljor att välja bland.
Bla har Gulf några och Kendal bara att nämna några.

Okej. Tack för hjälpen.smile
Jag ska byta olja. Jag har kört med Gulf-Classic innan i bilen. Jag tror jag köper sån igen. Den har ju även trevlig tidsenlig plåtdunk som passar bra i trunken.

Senast redigerat av roke (10 augusti 2019)

partyvan
10 augusti 2019 · 1 069 Inlägg
#86

Vill du ha en riktigt bra olja med mycket zink så satsa på Sunoco som finns på bla kullagret inte jätte billigt men helt klart värt dom extra kronorna.

https://www.kullagret.com/product/sunoc … torolja-5l

Senast redigerat av partyvan (10 augusti 2019)

Onödigt inlägg^^
roke
11 augusti 2019 · 139 Inlägg
#87

partyvan skrev:
Vill du ha en riktigt bra olja med mycket zink så satsa på Sunoco som finns på bla kullagret inte jätte billigt men helt klart värt dom extra kronorna.

https://www.kullagret.com/product/sunoc … torolja-5l

Okej. Tack för tipset.
Jag har kollat upp lite mer nu om oljor.
Verkar vara en djungel och många tycker olika.

Biltemas olja har tillsatt zink och uppfyller alla specifikationer så jag tror nog att den duger.
Vad tror ni?

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-db6f8bf05c5b73bb734142a1cee7c251.jpg

Senast redigerat av roke (11 augusti 2019)

M123
11 augusti 2019 · 962 Inlägg
#88

Då hade jag fel angående att den inte hade Zink i sig. Dock är det där en Traktorolja i mina ögon eller något man har i oljekannan.

Jag gör inga mer diskussioner kring just olja här i din tråd, den blir bara tjatig och går ifrån själv det du håller på med bilen.
Dock är det av vikt att använda det bästa smörjmedlet man kan.
Helst på en Cadillac där allt bra nog nära kostar 3 gånger så mycket och är svårt att få tag på mot andra märken.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
roke
11 augusti 2019 · 139 Inlägg
#89

M123 skrev:
Då hade jag fel angående att den inte hade Zink i sig. Dock är det där en Traktorolja i mina ögon eller något man har i oljekannan.

Jag gör inga mer diskussioner kring just olja här i din tråd, den blir bara tjatig och går ifrån själv det du håller på med bilen.
Dock är det av vikt att använda det bästa smörjmedlet man kan.
Helst på en Cadillac där allt bra nog nära kostar 3 gånger så mycket och är svårt att få tag på mot andra märken.

smile Okej. Ja, jag har förstått att många tycker olika om oljor. Jag får se hur jag gör. Om jag ska byta eller inte. Men jag tror nog att min bil inte tar skada av oljan jag har i nu.
Kan ju köra med den och byta nästa gång.

Nåja.
Jag har skruvat loss hjulen och passade samtidigt på att blåsa rent och inspektera bromsarna.
Det såg bra ut.
Satte även lite fett i alla nipplar.
Gammal hederlig rundsmörjning smile
Bra med smörjnipplar.
Det finns inte på mina nyare bilar.

Ser ut som att däcken är slut på ytterkanterna. Jag kanske har kört med för lite luft.
Nu flyttade jag de relativt friska framhjulen och satte dem bak så får de nya däcken sitta fram, tänkte jag.

I morgon ska jag kontakta gummiverkstan och se om de kan fixa nya däck.

Däcken som är slut är 225-75 men de andra som jag har kvar är 235-75 så det måste ju bli såna jag ska ha.

Bort med de gamla bakdäcken.
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-35d20075b2b65011eb0930707b18cc2c.jpg

Slitet däck, båda bakdäcken var lika slut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-5ff6484d1f26a5cb4ef6b2cbae34e841.jpg

Renblåsta bromsar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-2c9f2ffe589220dbfe9a64fee0751adc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-2bf338d45c4c62d7d7bd99ff7e4f8a0f.jpg

Smörjning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-14650400bacdc90945e01477bdb038bb.jpg

Framhjulen flyttade bak.
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-6d0cf60f75e7212459c0a522f10f2b44.jpg

Senast redigerat av roke (28 augusti 2019)

roke
15 augusti 2019 · 139 Inlägg
#90

Nu har jag 2 nya däck smile
Fick skrubba rätt mycket innan den blåa skyddssmörjan gick bort.
Efter montering åkte vi och fika.

Nya däck.
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-1bb4afdd632807746794afc133f5cfaf.jpg

Tvätta bort det blåa. (Fick en smärre chock när jag såg att det var blå rand. Men sen förklara killen på gummiverkstan att det ska tvättas bort för att bli vitt)
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-933d71e6d31b757c81940dd94720732a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-4b7e1dde1d97599b1932a01d8e95f327.jpg

Montera navkapsel.
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-7314a4ebb53134fbf4562a503394e44a.jpg

Klart och sen iväg och fika.
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-8a4c5d309303b8e5709d3a1b33bd9be9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-ef94035430a44870bdcec8dcece97708.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-6b0e9ce3a17a43b2061a2a075dc4999f.jpg

Senast redigerat av roke (15 augusti 2019)

roke
21 augusti 2019 · 139 Inlägg
#91

I helgen har det varit både utställning och crusing.
Idag har jag låtit ställa in vinklarna på framhjulen. Jag har tyckt att bilen sliter lite däck och att den dragit en aning åt höger.
De fick ändra lite på någon inställning.
Nu tycker jag bilen rullar rakt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-b9be72ddc7b97239f55e6b373c5cc597.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-162098b55c78c8782884670d21ca5045.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-4681b2868e458db4b50630c02171225e.jpg

Senast redigerat av roke (21 augusti 2019)

roke
22 augusti 2019 · 139 Inlägg
#92

Idag kom ett paket med bakaxellager.

Jag har ibland tyckt mig märka att det kommer nåt irriterande ljud när jag åker sakta.

Funderat på vad det kan vara för nåt som låter?

Det är inte ett monotont ljud utan det verkar låta ”i takt”med att hjulen snurrar. Kanske är nån trumma som är lite vind? eller nåt.

Tänkte att jag börjar med att byta lager, så man kan stryka den punkten.
Tror jag låter bytet vara till senare eftersom det kanske inte är från lagren ljudet kommer.

2920:- för ett par kullager. +frakt..
Vad Billigt neutral

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-faed765dd6f323da77adf7439571ac1c.jpg

M123
26 augusti 2019 · 962 Inlägg
#93

roke skrev:
Idag kom ett paket med bakaxellager.

Jag har ibland tyckt mig märka att det kommer nåt irriterande ljud när jag åker sakta.

Funderat på vad det kan vara för nåt som låter?

Det är inte ett monotont ljud utan det verkar låta ”i takt”med att hjulen snurrar. Kanske är nån trumma som är lite vind? eller nåt.

Tänkte att jag börjar med att byta lager, så man kan stryka den punkten.
Tror jag låter bytet vara till senare eftersom det kanske inte är från lagren ljudet kommer.

2920:- för ett par kullager. +frakt..
Vad Billigt neutral

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-faed765dd6f323da77adf7439571ac1c.jpg

Är groteskt dyrt. Är det ett udda lager eller vad för dimension är det?

Tidigare Cadillac har ju en väldig sjuka med kardanerna och centreringskulorna som är för slappa och ger oljud och inte allt för sällan obalans. Lika stödlagret.

Hur ser kardan ut på din kärra? Är det dubbelknut vid varje och kula på dessa med?

Blir det samma fenomen på olika växlar och varvtal eller bundet till en viss hastighet?

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
roke
28 augusti 2019 · 139 Inlägg
#94

M123 skrev:
Är groteskt dyrt. Är det ett udda lager eller vad för dimension är det?

Tidigare Cadillac har ju en väldig sjuka med kardanerna och centreringskulorna som är för slappa och ger oljud och inte allt för sällan obalans. Lika stödlagret.

Hur ser kardan ut på din kärra? Är det dubbelknut vid varje och kula på dessa med?

Blir det samma fenomen på olika växlar och varvtal eller bundet till en viss hastighet?

Hejsan.
Jag vet inte om det är udda lager eller vilken dimension det är. Jag har inte mätt dem. Jag kollade runt lite och de är ungefär lika dyrt på Hansen racing.
Jag köpte dem från TA-motor.

Nu funderar jag på att skaffa en verkstadspress för att kunna byta själv. En press kan ju vara bra att ha till annat också.
Tänkte kanske köpa 20-tonspressen från Biltema. Vi får se. Den borde väl funka till att pressa på lagren på bakaxeln?
Vad tror ni?

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-6205ad8a2b3e9512ff6d4f5fc53a95de.jpg


I övrigt så har jag inte riktig koll på hur kardanen är konstruerad. Men jag tror inte ljudet kommer därifrån.
Sist jag var ute och åkte var det i stort sätt helt tyst. Det hörs lite ibland när bilen rullar långsamt. Jag inbillar mig att det kan komma från bromsarna i bak. Kanske.
Tidigare var jag nästan säker på att ljudet kom från däcken, eftersom de var så slut. Trodde ljudet kom sig av att korden slog i asfalten när det rulla. Men det var det inte.
Nåja. Jag slipper problemet om jag inte lyssnar så noga.

Var till Tierp i helgen och kolla på dragracing. Räknade ut att bilen drog 2,3 liter/mil. Lugn landsvägskörning.
Jag ska aldrig mer räkna på förbrukningen. Kommer bara tanka och köra.

Xebers76
28 augusti 2019 · 1 782 Inlägg
#95

Du milde vad soppa den drar! Vad har du för motor och låda i den där? Låter helt galet med 2,3 vid landsväg. Min V8 är känd för att vara ineffektiv och törstig, men den drar ca 1.2 landsväg original. (Oldsmobile 307)

Det där borde gå att få ner anser jag tongue

roke
28 augusti 2019 · 139 Inlägg
#96

Xebers76 skrev:
Du milde vad soppa den drar! Vad har du för motor och låda i den där? Låter helt galet med 2,3 vid landsväg. Min V8 är känd för att vara ineffektiv och törstig, men den drar ca 1.2 landsväg original. (Oldsmobile 307)

Det där borde gå att få ner anser jag tongue

Hej.
Motorn är nog original. Förmodligen orörd, det ser ut så i mina ögon.
7,7 liter (472)
Lådan är TH400, tror jag den heter.

Xebers76
28 augusti 2019 · 1 782 Inlägg
#97

roke skrev:

Xebers76 skrev:
Du milde vad soppa den drar! Vad har du för motor och låda i den där? Låter helt galet med 2,3 vid landsväg. Min V8 är känd för att vara ineffektiv och törstig, men den drar ca 1.2 landsväg original. (Oldsmobile 307)

Det där borde gå att få ner anser jag tongue

Hej.
Motorn är nog original. Förmodligen orörd, det ser ut så i mina ögon.
7,7 liter (472)
Lådan är TH400, tror jag den heter.

Oj då! Rackarns vad stor motor lol
Då är marginalerna lite annorlunda tongue
Någon annan som kan mer om dem motorerna får svara på det dära då.

I övrigt trevlig tråd! Fortsätt bara! smile

roke
28 augusti 2019 · 139 Inlägg
#98

Tackar smile

partyvan
3 september 2019 · 1 069 Inlägg
#99

Xebers76 skrev:

roke skrev:

Xebers76 skrev:
Du milde vad soppa den drar! Vad har du för motor och låda i den där? Låter helt galet med 2,3 vid landsväg. Min V8 är känd för att vara ineffektiv och törstig, men den drar ca 1.2 landsväg original. (Oldsmobile 307)

Det där borde gå att få ner anser jag tongue

Hej.
Motorn är nog original. Förmodligen orörd, det ser ut så i mina ögon.
7,7 liter (472)
Lådan är TH400, tror jag den heter.

Oj då! Rackarns vad stor motor lol
Då är marginalerna lite annorlunda tongue
Någon annan som kan mer om dem motorerna får svara på det dära då.

I övrigt trevlig tråd! Fortsätt bara! smile

Jag fixade iordning min 472 i vintras, gick igenom förgasare, plockade bort egr systemet och byte till ny brytarlös fördelare och fick ner förbrukningen till 1,7-1,8L/mil.
Så inställd förgasare och bra tändning är viktig om man vill få ner förbrukningen.

Onödigt inlägg^^
roke
13 september 2019 · 139 Inlägg
#100

partyvan skrev:
Jag fixade iordning min 472 i vintras, gick igenom förgasare, plockade bort egr systemet och byte till ny brytarlös fördelare och fick ner förbrukningen till 1,7-1,8L/mil.
Så inställd förgasare och bra tändning är viktig om man vill få ner förbrukningen.

1,7-1,8 låter ju helt okej.
Kanhända att min förgasare behöver justeras.

Nåja. Jag har i alla fall smort mina hastighetsmätarvajrar.
Hastighetsmätaren har hoppat när man kört i sakta mak.

Jag kopplade loss vajrarna vid farthållarenheten och fyllde på med oljekannan in i varje vajer.
Jag passade även på att öppna enheten för att smörja och kontrollera där.
Såg bra ut där. Länkarmen mellan enheten och gasreglaget är bortkopplad av någon tidigare ägare och jag tror inte jag ska lägga krut på att försöka fixa farthållaren nu, i det här läget.

Efter smörjningen så sluta mätarnålen hoppa. Det var ju bra. smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-14862e59dae7fc4a58585d9e5e26f6cd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-b35deb395bf6955f65d3ef6c390179b0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-c1c0640839f2e36b1c3f355d54c2bdda.jpg

Senast redigerat av roke (16 september 2019)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang