Bilen gungar vid inbromsning

Saittam
12 augusti 2019 · 79 Inlägg

Symtom:

Bilen gungar eller rycker lätt vid inbromsning främst i lägre hastigheter, tycker även att det skorrar lite när man bromsar men detta verkar försvinna när man kört ett tag. Gungningarna består dock.

I våras lämnade jag in bilen för att byta ett kärvande bromsok, på verkstaden sa dom då att den bromsskivan blivit "röd" vilket jag antar är någon fackterm för den ser inte röd ut när jag tittar på den? Jag hade då antagligen kört ett bra tag med bromskloss som låg emot lite på den skivan.

Dom rekommenderade att byta skivorna men det var inte akut, tycker dock att gungningarna ökat sedan dess. Bromsverkan är lite dålig också men inte så att det blir farligt.

Kan jag köra runt såhär ett tag utan att riskera att skada bilen eller att bromsverkan plötsligt kraftigt försämras? Eller är det till att byta så snart som möjligt? Bilen ska in på rutinservice i september.

Bromsklossarna har mycket material kvar.


Bil:

Audi A4 B5 -00, gått runt 17.000 mil.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
12 augusti 2019 · 4 917 Inlägg

Stötdämpare och service på bromsarna tror jag på..
Blir fälgarna varma så är det inte bra..
Slitaget ökar och det blir till att byta klossar oftare.

Senast redigerat av insidan (12 augusti 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Streethawk Billjuds Wannabe
12 augusti 2019 · 1 771 Inlägg

Att skivan blivit röd menar dom att den har blivit så varm att den glödit rött, Ditt problem är antagligen vinda skivor,  känner du att ratten vibrerar när du bromsar?

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang