Värt att renovera bromsok?

vikthoe
13 augusti · 1 Inlägg
#1

Min Volvo V60 D3 2012 gått cirka 22000 mil sliter ner bromsbelägg orimligt snabbt.
Har bytt belägg två gånger det senaste året. Främst slits det yttre belägget höger bak men även det yttre vänster bak slits snabbare än normalt. Gummit är trasigt på båda de bakre oken.

Är det lönt att testa en reparationssats för att åtgärda eller kommer bromsoken behövas bytas?

Bonusfråga, är jag en snål jävel om jag inte byter ut bromsskivorna som blivit slitna pga tidigare fel?

Cuefa Kungen av dagspendlande.
13 augusti · 1 607 Inlägg
#2

Allt beror på hur dyra oken är.
Kostar dom typ 5-700kr/st skulle jag köpt nya/renoverade ok.
Annars är det väl inget fel att renovera dem, beroende på vad renoveringssatserna kostar.

Renoverade precis alla  4 ok till min Cherokee, delarna gick på 350kr inkl. frakt för samtliga 4 ok.
Jag har dock inte monterat dem än så resultatet av mina ansträngningar är ännu otestat.

Bonus-svar; Om skivorna är dåliga eller slitna pga dåliga ok - byt! smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
insidan Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
13 augusti · 3 541 Inlägg
#3

vikthoe skrev:
Min Volvo V60 D3 2012 gått cirka 22000 mil sliter ner bromsbelägg orimligt snabbt.
Har bytt belägg två gånger det senaste året. Främst slits det yttre belägget höger bak men även det yttre vänster bak slits snabbare än normalt. Gummit är trasigt på båda de bakre oken.

Är det lönt att testa en reparationssats för att åtgärda eller kommer bromsoken behövas bytas?

Bonusfråga, är jag en snål jävel om jag inte byter ut bromsskivorna som blivit slitna pga tidigare fel?

Är det inte gummit som får kolven att dra sig tebaks några tiondelar så beläggen inte ligger emot?
För isåfall är det ju BARA te å byta gummi..
OM det nu är gummit på kolven alltså..
Han ovanför är lite dyr tycker jag, med min ide kommer du undan med nåra tior.. smile
Å då syftar jag på snålheten..smile
Jag skulle bli ytterst förvånad om någon annan tjomme kommer med ett billigare alternativ..

Senast redigerat av insidan (14 augusti )

zzr9409209
13 augusti · 47 Inlägg
#4

Är det elhandbroms i oken?

Christian S
13 augusti · 4 477 Inlägg
#5

Cuefa skrev:
Allt beror på hur dyra oken är.
Kostar dom typ 5-700kr/st skulle jag köpt nya/renoverade ok.
Annars är det väl inget fel att renovera dem, beroende på vad renoveringssatserna kostar.

Renoverade precis alla  4 ok till min Cherokee, delarna gick på 350kr inkl. frakt för samtliga 4 ok.
Jag har dock inte monterat dem än så resultatet av mina ansträngningar är ännu otestat.

Bonus-svar; Om skivorna är dåliga eller slitna pga dåliga ok - byt! smile

begagnad bromsok ifrån jönköpings bildemontering kostar 1150kr/st utan elmotor till handbromsen.

värt för ts att tänka på innan han köper nya/begagnade ok är att det finns 2st olika, 1 för solida bromsskivor och 1 för ventileradeskivor.

insidan skrev:

vikthoe skrev:
Min Volvo V60 D3 2012 gått cirka 22000 mil sliter ner bromsbelägg orimligt snabbt.
Har bytt belägg två gånger det senaste året. Främst slits det yttre belägget höger bak men även det yttre vänster bak slits snabbare än normalt. Gummit är trasigt på båda de bakre oken.

Är det lönt att testa en reparationssats för att åtgärda eller kommer bromsoken behövas bytas?

Bonusfråga, är jag en snål jävel om jag inte byter ut bromsskivorna som blivit slitna pga tidigare fel?

Är det inte gummit som får kolven att dra sig tebaks några tiondelar så beläggen inte ligger emot?
För isåfall är det ju BARA te å byta gummi..
OM det nu är gummit på kolven alltså..
Han ovanför är lite dyr tycker jag, med min ide kommer du undan med nåra tior.. smile
Å då syftar jag på snålheten..smile
Jag skulle bli ytterst för förvånad om någon annan tjomme kommer med ett billigare alternativ..

ts menar antagligen att skyddsdamasken till kolven som är sönder på båda oken och då kommer det in vatten och skit på kolven som börjar rosta och kan i värsta fall fastna.

zzr9409209 skrev:
Är det elhandbroms i oken?

ja det är elektriskhandbroms men elmotorn tar man bort med 2st skruvar och flyttar över till dom nya oken.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Ivel
13 augusti · 535 Inlägg
#6

Jag hade samma problem på min 2010 alkoholiserade gunghäst från Götlaborg, V70II 2.5FT.
Jag köpte nya ok, skivor och belägg till bägge sidor bak.
Ska man ha bilen kvar anser jag att det är lika bra att göra det ordentligt och få nya grejor istället för att chansa på begagnade ok av samma kvalité och slitage som de du redan har på bilen.
Så tänker jag iaf.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang