2008 VW Passat 2.0 TDI, byta brännkammare och glödstift på en fabriksmonterad Webasto dieselvärmare

Backlash
14 augusti · 6 Inlägg
#1

Hej,

Ett hemmaproffs har felsökt på min dieselvärmare och kommit till den konklusionen att jag måste byte glödplugg och brännkammare. Har nu fått delarna från VW. Det enda tror jag vet är att den sitter framför högra framhjul + några videon av själva värmaren på YT.

Hur går jag fram?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 augusti · 12 054 Inlägg
#2

Av med fronten.
Kylslangar av. Håll koll på vilken som går till vad! Mycket viktigt!
En slang som är frisktluftsintag och en som är avgaser monteras bort.
Cirka 3 stycken kontaktstycken itter i värmaren. Dessa ska kunna frigöras med fingrarna (tryckspärr)
Värmaren sitter troligen skruvad fast i bilen så av med den.

Värmaren brukar kunna delas i 2 stora delar. Mindre Torx brukar det vara. Hoppas du fick med ny packning också... Sen bör man kunna gissa sig till vad som ska bytas.

Vore bra om hemmameken kan komma med webastodatorn och provköra värmaren sen. Den kan eventuellt sätta felkoder som måste raderas när den väl startat.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Cuefa Kungen av dagspendlande.
14 augusti · 1 607 Inlägg
#3

Mycket bra guide!
Om repsatsen är vw original ska alla packningar medfölja.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang