Ny generator+ batteri men laddar inte

Lg65
21 augusti 2019 · 3 Inlägg

Hej, ny i detta forum. Har en Peugeuot 307-01 som inte laddar. Har bytt till ny generator och ett nytt batteri men den har inte mer än 12v över polerna? Har pingat de kablar som jag kommit åt. Även kollat på säkringar i motor och kupe. Sitter det något relä eller någon stor säkring någonstans undangömd?
Tacksam för förslag👍

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
21 augusti 2019 · 4 917 Inlägg

Kollar du med motorn igång?
Frågar eftersom batteriet ska visa runt 12,5 volt fulladdat och bortåt 14 volt med motorn igång.
Och varför bytte du bägge ?
Vi vill höra storyn bakom,  för den är alltid intressant.

Senast redigerat av insidan (21 augusti 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Lg65
25 augusti 2019 · 3 Inlägg

Lång historia men det började i september-2018 med samma symtom som nu vilket gjorde att jag bytte till ny generator. Funkade klockrent med 14,1 över polerna. För ca en månad sedan fick vi samma fel med att batteriet tog slut/laddades inte och jag tänkte att med en ny generator så bör det vara batteriet därav byte av detsamma. När det sedan visade sig att trots det fortsatt inte funkade så reklamerade jag generatorn och fick en ny vilken jag monterade omedelbums och var säker på att nu funkar det. Tyvärr inte, ger inte mer än 12,1 över polerna. Har kollat kablage och det ser okay ut.
Vad sjutton kan det vara för fel?

Lg65
25 augusti 2019 · 3 Inlägg

Och yes, mätt med motor igång på ca 2000 varv

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
25 augusti 2019 · 4 917 Inlägg

Självklart generatorn.
Men under förutsättning att kablaget är helt till och från generatorn.
Kolla så att den får spänning INNAN start, dvs när du vrider om nyckeln så ska generatorn få en spänning på 12 volt  FÖRST för att sen kunna leverera sina 14 volt när motorn går igång.
Kanske det är dålig kontakt mellan generatorn och kabelanslutningen dit.

Senast redigerat av malus (25 augusti 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang