V70 D5 03a, svår startad och dör om man gasar mer än 2,5tusen varv HJÄLP

LinusPersson12
25 augusti 2019 · 5 Inlägg

Tjena, är väldigt ny hör o hoppas detta löser sig omgående.

Jag var för 3 dagar sedan och köpte mig en V70 d5a 03a som jag tänkte ha som pendlings bil och vardags bil då jag går i gymnasiet!

Till en början var allt bra men igår hände något med den, jag körde på motorvägen o då kommer de upp i informations rutan "Motor system, service erfordras" och bilen blev jätte slö och gick inte o värva med än 2,500 varv, jag svängde av o ställde mig och stängde av bilen, efter kanske 5 minuter så starta jag bilen igen o den gick utmärkt, min tanke då va att de bara va nått skit som inte gjorde nått.

Meeen... körde direkt efter de till McDonalds som ligger 2 minuter från där jag körde av o när jag står i drive thrun så tvär dör bilen och jag provar starta o då starta den direkt men pendlade på tomgången mellan 0-1500 varv...

Stängde då av bilen o stod ungefär i 20 minuter sen starta jag o körde iväg utan problem. 
Kom dock inte mer än kanske 500 meter innan den fick upp samma fel igen o bara dog...

Bogserade hem bilen o har idag,

Bytt diesel filtret
Bytat luft filter

Men inget hjälper o nu e bilen jätte svår startad, dock så e där ingen fel kod när bilen startar men såfort jag nuddar gasen kommer samma fel ,motor service erfordras, o dör när jag gasar över 2,500 varv..

Felkods läste o fick fram dessa
Felkoder D5a
P 0088
P 0571
P 0087
P 0094
P 0108
P 0148
P 0244
P 0089

Nu behöver jag hjälp... vad ska jag göra? Har inte mycket ekonomi heller eftersom jag e en studerande student.

Greenhorn
26 augusti 2019 · 399 Inlägg

LinusPersson12 skrev:
Tjena, är väldigt ny hör o hoppas detta löser sig omgående.

Jag var för 3 dagar sedan och köpte mig en V70 d5a 03a som jag tänkte ha som pendlings bil och vardags bil då jag går i gymnasiet!

Till en början var allt bra men igår hände något med den, jag körde på motorvägen o då kommer de upp i informations rutan "Motor system, service erfordras" och bilen blev jätte slö och gick inte o värva med än 2,500 varv, jag svängde av o ställde mig och stängde av bilen, efter kanske 5 minuter så starta jag bilen igen o den gick utmärkt, min tanke då va att de bara va nått skit som inte gjorde nått.

Meeen... körde direkt efter de till McDonalds som ligger 2 minuter från där jag körde av o när jag står i drive thrun så tvär dör bilen och jag provar starta o då starta den direkt men pendlade på tomgången mellan 0-1500 varv...

Stängde då av bilen o stod ungefär i 20 minuter sen starta jag o körde iväg utan problem. 
Kom dock inte mer än kanske 500 meter innan den fick upp samma fel igen o bara dog...

Bogserade hem bilen o har idag,

Bytt diesel filtret
Bytat luft filter

Men inget hjälper o nu e bilen jätte svår startad, dock så e där ingen fel kod när bilen startar men såfort jag nuddar gasen kommer samma fel ,motor service erfordras, o dör när jag gasar över 2,500 varv..

Felkods läste o fick fram dessa
Felkoder D5a
P 0088
P 0571
P 0087
P 0094
P 0108
P 0148
P 0244
P 0089

Nu behöver jag hjälp... vad ska jag göra? Har inte mycket ekonomi heller eftersom jag e en studerande student.

Detta var mycket skumt, som du får flertal felkoder samtidigt. Det är nästan något gemensamt fel som alla koderna kommer samtidigt.

Om du låter bilen stå en stund och motorn är kall igen... går den då bättre en längre tid då?
och när den är varm kortare tid? Och när motorn är kall vid start luktar det då lite bensin när du startar den. Och när du kör bilen... känns den kraftlös då och dör ganska fort?

Edit: Efter ha skummat igenom, så fattar jag att typ att hela ditt bränslesystem har påverkas av något... Jag tror nog har något med ditt diesel retur slang har blivit igensatt och spruckit
Den rackarna slår nämligen ut hela bränslesystemet om den spricker eller går av och då fungerar ingenting av bränslesystemet och genererar alla dessa felkoder... det är vad jag tror, men det är svårt att sitta bakom en skärm och gissa sig till vad felet är, än att åka med och uppleva det.

Senast redigerat av Greenhorn (26 augusti 2019)

LinusPersson12
26 augusti 2019 · 5 Inlägg

Bilen är lika svår oavsett. O luktar ingen diesel heller, dock låter den oroligt på tomgång. Blir toss på detta... går inte o köra den dör direkt den får gas eller motstånd

Greenhorn
26 augusti 2019 · 399 Inlägg

LinusPersson12 skrev:
Bilen är lika svår oavsett. O luktar ingen diesel heller, dock låter den oroligt på tomgång. Blir toss på detta... går inte o köra den dör direkt den får gas eller motstånd

Har du tittat igenom hur det ligger till med filter också, så att du genomflöde...
inga blöta fläckar runt motor rummet eller under bilen?

Greenhorn
26 augusti 2019 · 399 Inlägg

Prova med att rensa bort alla felkoderna och slå sedan på tändningen utan att starta och läs av igen.
så att får se vilka som poppar upp först.
Blir det inga alls, starta bilen och stäng av och kolla igen... och det blev några, släng ut här igen.

Senast redigerat av Greenhorn (26 augusti 2019)

LinusPersson12
26 augusti 2019 · 5 Inlägg

Greenhorn skrev:
Prova med att rensa bort alla felkoderna och slå sedan på tändningen utan att starta och läs av igen.
så att får se vilka som poppar upp först.
Blir det inga alls, starta bilen och stäng av och kolla igen... och det blev några, släng ut här igen.

Gjort de o alla poppar upp när man provat starta

Greenhorn
26 augusti 2019 · 399 Inlägg

LinusPersson12 skrev:

Greenhorn skrev:
Prova med att rensa bort alla felkoderna och slå sedan på tändningen utan att starta och läs av igen.
så att får se vilka som poppar upp först.
Blir det inga alls, starta bilen och stäng av och kolla igen... och det blev några, släng ut här igen.

Gjort de o alla poppar upp när man provat starta

Okej, då vet vi att det är något som påverkar hela systemen... frågan vad
ska läsa på lite här men, har vi någon diesel expert är på garaget.. så hoppa in vetja...
jag inte allt nån vidare kunskap om dieselbilar... ska ta och tugga mig igenom  me google

LinusPersson12
26 augusti 2019 · 5 Inlägg

Greenhorn skrev:

LinusPersson12 skrev:

Greenhorn skrev:
Prova med att rensa bort alla felkoderna och slå sedan på tändningen utan att starta och läs av igen.
så att får se vilka som poppar upp först.
Blir det inga alls, starta bilen och stäng av och kolla igen... och det blev några, släng ut här igen.

Gjort de o alla poppar upp när man provat starta

Okej, då vet vi att det är något som påverkar hela systemen... frågan vad
ska läsa på lite här men, har vi någon diesel expert är på garaget.. så hoppa in vetja...
jag inte allt nån vidare kunskap om dieselbilar... ska ta och tugga mig igenom  me google

Det tackar jag för!

Greenhorn
26 augusti 2019 · 399 Inlägg

Kan även vara att din bränslepump har kastat in handduken... och kan inte jobba det tryck systemet behöver för att fungerar och därför ger så många felkoder... det något som har en gemensamt nämnare här som påverkar hela ditt system... vad veta katten.

Greenhorn
26 augusti 2019 · 399 Inlägg

Vore jag dig, så skulle jag försöka ta in bilen på felsökning... tror det kostar runt 1500-2000 kr att dem tittar igenom, och då får du svaret och kan kanske fixa felet skälv.
Det är nog det bästa rådet jag kan ge dig... och nog det bästa för din plånbok i längden än att gissa till felet och bra byta ut grejor vart efter man tror vad det kan var för trassel.

LinusPersson12
26 augusti 2019 · 5 Inlägg

Greenhorn skrev:
Vore jag dig, så skulle jag försöka ta in bilen på felsökning... tror det kostar runt 1500-2000 kr att dem tittar igenom, och då får du svaret och kan kanske fixa felet skälv.
Det är nog det bästa rådet jag kan ge dig... och nog det bästa för din plånbok i längden än att gissa till felet och bra byta ut grejor vart efter man tror vad det kan var för trassel.

Skolans meck sida har vida så ska lämna bilen där imorgon bitti så kollar dom de, så ser vi ju

Greenhorn
27 augusti 2019 · 399 Inlägg

LinusPersson12 skrev:

Greenhorn skrev:
Vore jag dig, så skulle jag försöka ta in bilen på felsökning... tror det kostar runt 1500-2000 kr att dem tittar igenom, och då får du svaret och kan kanske fixa felet skälv.
Det är nog det bästa rådet jag kan ge dig... och nog det bästa för din plånbok i längden än att gissa till felet och bra byta ut grejor vart efter man tror vad det kan var för trassel.

Skolans meck sida har vida så ska lämna bilen där imorgon bitti så kollar dom de, så ser vi ju

Super, då bordet fixa sig för dig, men hör av dig hur det går.


Lycka till.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang